خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت در بازدید از سایپا:

تولید عبور مستقیم سایپا 97 درصد است/ مشکلات صنعت خودرو قابل حل شدن است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۰۴۹

وزیر صمت گفت: صنعت خودرو صنعت بزرگ و مهمی است که با مشکلات خاصی مواجه شده که با حضور خودروسازان و قطعه سازان و طی یک نقشه راه دو ساله، برنامه ای طراحی شده و بر اساس آن مشکلات موجود قابل حل خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سایپا ،‌ وزیر صنعت، معدن تجارت با حضور در سایپا و بازدید از خطوط تولید این شرکت از نزدیک درجریان وضعیت تولید و مشکلات موجود قرار گرفت.

سیدرضا فاطمی امین پس از بازدید از خط تولید خودرو شاهین و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 170 هزار خودرو ناقص تولید شده بود گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید، افزایش تولید خودرو بود که خوشبختانه این مشکل حل شد..

وزیر صمت با بیان اینکه در سال گذشته در سایپا 18 درصد تولید به صورت عبور مستقیم انجام می شد و بقیه محصولات تولیدی به صورت ناقص در پارکینگ قرار می گرفت که این روند مشکلات زیادی به همراه داشت گفت: در حال حاضر تولید ناقص در دو خودروساز انجام نمی شود و در سایپا تولید به صورت عبور مستقیم در حدود 97 درصد انجام می پذیرد که بسیار موفقیت آمیز است.

او در خصوص قطعات یدکی تقلبی و قاچاق که در بازار وجود دارد گفت:  حدود 30 درصد قطعات موجود در بازار از قطعات، تقلبی و قاچاق است که بعضا با نصب بر روی خودروها دچار تصادفات و حوادث ناگوار هستیم که برای این موضوع هم برنامه خاصی را دنبال می کنیم.

فاطمی امین گفت: این صنعت هرچند مشکلات زیادی دارد و مردم حق دارند که اظهار نارضایتی بکنند ولی مشکلات آن قابل حل است و این صنعت امکان احیا شدن دارد و نسبت به چند ماه گذشته رشد قابل قبولی داشته است.

او افزود: بخش عمده نارضایتی از خودروها که در جامعه است به خاطر وجود پلتفرم های قدیمی است که قابل اصلاح نیست البته باید عیوب آنها را تا جایی که می شود اصلاح کرد ولی به صورت کلی باید ترکیب تولید عوض شود و بر این اساس دو شرکت سایپا و ایران خودرو تولید خودروهای جدید شاهین و تارا را در دستور کار قرار داده اند و افزایش تولید این محصولات نسبت به سال گذشته چشم گیر است و این موارد باعث تغییر ریل این صنعت خواهد شد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه تمرکز اولیه بر روی افزایش تولید محصول است، افزود: مساله مهم و اولویت دولت در ابتدا تولید محصول بود چراکه با افزایش تولید، گردش مالی ایجاد خواهد شد. همچنین باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می شود و رشد در حوزه قطعه سازی و کیفیت خودرو را به همراه دارد.

او در خصوص نصب اسامی با رسم الخط فارسی بر روی بدنه خودرو گفت: در سال گذشته به خودروسازان تاکید داشتیم که اسامی خودروها بر اساس زبان ملی و با رسم الخط فارسی نصب شود که این موضوع هم در حال انجام است.

فاطمی امین در خصوص افزایش قیمت خودرو در سال جاری هم گفت: برنامه ای برای افزایش قیمت خودروها در سال جاری در دستور کار قرار ندارد.

تیبا هیچ زمانی با عیب ایمنی به مشتری عرضه نشده است

در ادامه محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه وضعیت تولید گروه سایپا به صورت روزانه حدود 1700 تا 1800 دستگاه است گفت: در حال حاضر حدود  3 درصد از برنامه اعلامی وزارت صمت جلو هستیم .

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تولید به صورت عبور مستقیم در گروه سایپا بین 90 تا 100 درصد انجام می شود و عملا دیگر خودرو ناقص دراین شرکت تولید نخواهد شد . همچنین خودروهای معوق که در 4 ماه قبل حدود 12 هزار خودرو بود خوشبختانه اکنون تعداد آن حدود 970 دستگاه شده است.

تیموری در خصوص خارج شدن خودرو تیبا از تولید بر اساس درخواست سازمان استاندارد گفت: خودرو تیبا عیوبی داشته ولی هیچ زمانی این خودرو با عیوب ایمنی به مشتری عرضه نشده است و به طور کلی امکان اینکه در گروه سایپا خودرو با عیب ایمنی تولید و به فروش برسد وجود ندارد.

او افزود: بعضی از عیوب در خودروها مثل ایراد رگلاژ در وجود دارد که ممکن است تکرار شود که این موارد جزو عیوب ایمنی قرار نمی گیرد و اصلاح شده و به مشتری ارائه می شود. البته در این خصوص هم گاهی نیاز به انجام هزینه های زیادی است که در این صورت تصمیم به عدم تولید و جایگزینی با محصولات جدید می شود و در خصوص خودرو تیبا هم همین رویه در دستور کار است.

تیموری با اشاره به اینکه خودرو عنوان شده هیچ مشکلی در ایمنی مشتری ندارد تاکید کرد:. خودرو تیبا خودرویی ارزان قیمت است که به دست مشتری می رسد و حال بر اساس سیاست های وزارت صمت در خصوص تولید این محصول تصمیم گیری می شود.

او افزود: حدود 7 هزار خودرو تیبا در تعهدات شرکت سایپا است و باید به مشتری تحویل شود همچنین 6 هزار خودرو تبیا هم تولید شده و در کارخانه موجود است که باید برای این تعداد تعیین تکلیف شود .

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با توجه به اینکه فرآیند تولید به صورت صفر و یکی نیست و روند به صورتی است که عیوب اعلام می شود و خودروساز برنامه خود را ارائه می دهد و در صورتی که عیوب قابل رفع نباشد آن موقع توقف تولید انجام می شود.

او گفت: در تولید خودرو یک زنجیره تامین وجود دارد و طی یک فرآیندی خودرو تولید می شود و بر همین اساس قطعات این خودرو تولید شده و در انبار شرکت هم وجود دارد و اینها سرمایه ملی محسوب می شود و توقف یک باره خودرو به زیان کشور و سرمایه ملی است.

تیموری تاکید کرد: در صورتی که بر اساس نظر موسسه استاندارد و سیاست اعلامی وزارت صمت مقرر شود که خودرو تیبا تولید نشود قطعا برای مشتریان از خودروهای کوییک و شاهین جایگزین خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز