خبرگزاری کار ایران

روش های مدرن نورپردازی نمای ساختمان تجاری و مسکونی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۸۹۶

یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمان که تاثیر بسزایی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می کند، نمای ساختمان است. نما در روز به خوبی قابل مشاهده است اما در تاریکی شب برای ایجاد زیبایی در نما و شکل دادن به منظره شهری باید از نورپردازی نما استفاده نمود. در تاریکی شب آنچه عظمت و زیبایی ظاهر ساختمان شما را نمایان می کند، نورپردازی است. نورپردازی دارای روش های مختلفی است و از تجهیزات متفاوت برای ایجاد نمایی شیک می توان استفاده نمود. در ادامه با همراه باشید تا شما را با جدیدترین روش ها و تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی نمای ساختمان آشنا سازیم.

نورپردازی نمای ساختمان

برای اجرای پروژه های نورپردازی نما نیاز به علم و دانش و هچنین مهارت لازم است. در واقع نورپردازی یک علم است و برای انجام نورپردازی نیاز به تجهیزات مناسب است. با نورپردازی نما جذابیت یک ساختمان افزایش می یابد. نورپردازی دقیق و اصولی از ارکان مهم معماری ساختمان به شمار می رود و اگر علم لازم در این زمینه را نداشته باشید ممکن است اجرای پروژه به خوبی پیش نرود. نورپردازی نمای مجتمع تجاری، مسکونی و ویلا هر کدام طراحی و روش خاص خود را دارد. برای داشتن یک نورپردازی اصولی و زیبا باید به موارد زیر توجه نمایید. 

  • بررسی سبک معماری نما
  • کاربری ساختمان
  • نوع متریال مورد استفاده در نما
  • پتاسنیل موجود در نمای ساختمان

قبل از انجام پروژه و تعیین قیمت باید حتما طراحی نورپردازی نما توسط افراد متخصص انجام شود تا هزینه کلی بر اساس میزان متریال مورد استفاده تعیین شود.

هزینه اجرای نورپردازی نما

هزینه نورپردازی نمای ساختمان به متراژ نمای ساختمان، نوع طرح قابل اجرای بر روی آن و کیفیت متریال مورد استفاده بستگی دارد. معمولا برای اجرای نورپردازی چند طراحی با استفاده از عکس 3D  نمای ساختمان انجام می شود و هر طرح قیمت گذاری شده و به کارفرما اعلام می شود. قیمت اجرای نورپردازی می تواند به صورت کلی و یا به صورت متری اعلام شود. یکی از شرکت های معتبر در زمینه نورپردازی نمای ساختمان، شرکت شب نما می باشد. برای استفاده از خدمات نورپردازی و یا خرید تجهیزات نورپردازی نما با این شرکت تماس بگیرید. در جدول زیر قیمت حدودی نورپردازی انواع ساختمان آورده شده است اما برای اطلاع از قیمت دقیق بر اساس نمای ساختمانتان باید با شرکت های معتبر تماس بگیرید.

خدمات

قیمت (تومان)

نورپردازی نمای ساختمان یک طبقه

8,000,000

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه

12,000,000

نورپردازی نمای ویلا + نورپردازی محوطه ویلا

14,000,000

نورپردازی مجتمع تجاری

از 50,000,000 تا 2,000,000,000

روش های مدرن نورپردازی نمای ساختمان تجاری و مسکونی

نورپردازی نمای خطی

نورپردازی خطی یکی از ارزان ترین طراحی ها برای نمای ساختمان های تجاری و مسکونی می باشد. معمولا برای نورپردازی خطی نمای ساختمان از جت لایت، چراغ خطی، چراغ دیواری و ریسه فلکسی استفاده می شود و یک نما و جلوه فوق العاده به ساختمان شما می بخشد. نورپردازی خطی علاوه بر نما در دکوراسیون داخلی ساختمان هم مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از نورپردازی خطی برای نورپردازی رستوران ها، هتل ها و مراکز تجاری استفاده می شد اما امروزه از این روش می توان برای مجتمع های مسکونی و اداری نیز استفاده نمود.

نورپردازی نمای سنتی و نمای رومی یکی از دیگر خدمات شرکت نورپردازی می باشد. نورپردازی در معماری سنتی ایران جایگاهی خاص دارد. همچنین با نورپردازی نماهای رومی و سنگی جلوه ای خاص به این نماها در شب خواهید بخشید.

انجام طراحی نورپردازی نمای ساختمان

همان طور که اشاره شد برای نورپردازی باید ابتدا بر اساس طرح 3d  نما، طراحی انجام شده و پس از توافق بر طرح و هزینه اقدام به اجرا نمود. در اجرا و طراحی نورپردازی نمای ساختمان باید به عواملی توجه نمود. این موارد شامل این گزینه های می باشد:

  • تاثیر رنگ و شدت نور
  •  مخفی بودن منبع نور
  •  تناسب نورها با متریال ساختمان
  •  برجسته کردن بخش‌هایی از نما و تناسب نورپردازی نما در ساختمان با محیط اطراف
  • انتخاب متریال مناسب و مصرف انرژی 

مراحل اجرای نورپردازی نمای ساختمان

برای اجرای پروژه های نورپردازی باید این مراحل را دنبال نمایید.

  1. انجام طراحی: این امر با استفاده از نرم افزارهای مناسب انجام می شود و خروجی تحویل کارفرما خواهد شد.
  2. تعیین هزینه ها و عقد قرارداد
  3. خریداری لامپ ها و تجهیزات مود نیاز
  4. نصب و راه اندازی تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان 
  5. نگهداری و چک نمودن نصب درست تجهیزات و کارکرد صحیح آن ها
  6. سازگار بودن نورپردازی با محیط اطراف (اگر نورپردازی به صورت اصولی انجام نشود موجب ایجاد آلودگی نوری می شود)

تجهیزات و انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان 

نورپردازی امروزه توجه بسیاری از افراد و معماران ساختمان را به خود جلب نموده است. در نورپردازی نما باید اصول آن را رعایت نموده و از چراغ های متناسب با نما استفاده نماییم. در ادامه برخی از انواع چراغ نمای ساختمان را معرفی خواهیم نمود:

  • پروژکتور
  • چراغ‌ دکوراتیو
  • جت لایت
  • وال واشر
  •  چراغ زمینی یا چراغ دفنی
  •  ریسه‌ های LED رنگی

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان و نمای داخلی را باید بر حسب نوع طراحی نما و دکوراسیون داخلی ساختمان انجام دهید. این امر باید توسط افراد متخصص انجام شود.

روش های مدرن نورپردازی نمای ساختمان تجاری و مسکونی

پروژکتور نمای ساختمان

برای نورپردازی مناسب باید از  پروژکتور با برد و پوشش نوری متناسب با نمای ساختمانتان استفاده نمایید. معمولا از پروژکتورهایی با زاویه تابش 150 تا 180 درجه برای ساختمان های با ارتفاع کمتر استفاده می شود. پروژکتور ال ای دی و اس ام دی از انواع این محصولات هستند. در پروژکتورهای ال ای دی امکان تغییر زاویه تابش از 5 درجه تا 120 درجه امکان پذیر است و این پروژکتورها برای استفاده در نورپردازی مناسب تر هستند. این محصولات کاملا ضد آب بوده و دارای استاندارد I65  می باشند.

چراغ های دکوراتیو 

چراغ دکوراتیو دارای مدل های مختلف یک طرفه، دو طرفه، سه و چهار طرف می باشد. از این چراغ ها می توان در محیط های مختلف استفاده نمود و علاوه بر ایجاد نور و روشنایی موجب ایجاد زیبایی در نما نیز می شود. چراغ های دکوراتیو در یک جهت نوردهی دارند و می تواند نورپردازی شیکی را بر روی دیوارها و نماها ایجاد نمود. دارای سه رنگ بدنه سفید، مشکی و کروم هستند و معمولا با توان 4 وات به فروش می رسند.

جت لایت

جت لایت از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده برای نورپردازی و روشنایی نمای بیرونی ساختمان ها می باشد که در وات های مختلف در بازار موجود است.  در واقع می توان گفت این محصولات نوعی نورافکن پایه دار هستند که بر روی هر سطحی قابل نصب بوده و نور خطی و قوی را بر روی ساختمان می تاباند. به طور مثال جت لایت های 10 وات نما به منظور روشنایی ساختمان های 3 الی 4 طبقه بسیار مناسب هستند. با استفاده از جت لایت می توان نورپردازی خطی را پیاده سازی نمود. جنس بدنه جت لایت از آلومینیوم بوده و دارای استاندارد IP65  می باشد. فناوری LED های موجود در جت لایت از نوع COB و دارای زاویه تابش 10 درجه هستند.

وال واشر

وال واشر که در نورپردازی نما مورد استفاده قرار می گیرد، یک نوع پروژکتور و یا چراغ خطی می باشد که به صورت افقی و یا عمودی بر روی سطح مورد نظر می تابد. با استفاده از این مدل از چراغ های نورپردازی علاوه بر ایجاد روشنایی می توان موجب از بین رفتن نواقص و سایه های اضافی شد و تمرکز را بر روی یک عنصر در نما بیشتر نمود. با استفاده از نور غیر مستقیم به کار رفته در وال واشر ها می توان فضاهای باریک را بزرگتر نشان داد. این لامپ ها تنها برای نورپردازی نما نیستند و در داخل ساختمان هم مورد استفاده قرار می گیرند. وال واشر از قطعاتی مانند چراغ LED، بدنه، لنز و درایور تشکیل شده است. همچنین وال واشر ها در مدل ها تک رنگ،  RGB، ضد آب و استخری، رشد گیاه، وال واشر دفنی توکار و روکار در بازار موجود می باشند. 

استفاده از چراغ دفنی در نورپردازی محوطه و نما

چراغ دفنی نوعی لامپ LED است که برای برای نصب در محیط های خارجی ساختمان و فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. از این چراغ ها می توان در نمای ساختمان ها، فضاهای سبز، باغچه ها، کنار پله ها و ... استفاده نمود. چراغ دفنی دارای مدل های مختلف چراغ دفنی مربع، دایره، دفنی خطی، دفنی سنگی و خورشیدی می باشد. بیشتر مدل های این چراغ ها برای نورپردازی محوطه ها مورد استفاده قرار می گیرند و فقط از چراغ دفنی خطی می توان در نورپردازی نما استفاده نمود. چراغ دفنی خورشیدی که به آن سولار نیز گفته می شود انرژی خورشید را ذخیره کرده و در شب از آن انرژی استفاده می کند.

ریسه ال ای دی

استفاده از ریسه ال ای دی برای نورپردازی نما، یکی از بهترین روش ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. استفاده از این لامپ ها در نمای ساختمان بسیار مرسوم و منجر به داشتن نمای مدرن می شود. ریسه نئون فلکسی نیز یک لامپ LED  می باشد که اگر از این لامپ ها در طراحی های اصولی استفاده نمایید جلوه ی زیبایی به نمای ساختمان شما خواهد بخشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز