خبرگزاری کار ایران

هر آنچه که باید درباره دیوان عدالت اداری و یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری بدانیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۲۶۷

مرجع قضایی که در حمایت از مردم به تخلفات علیه آن ها رسیدگی می کند، دیوان عدالت اداری نام دارد. اشخاص عادی و یا اشخاص حقوقی که در قالب موسسه و یا شرکت های خصوصی فعالیت می کنند، در صورتیکه از طرف دستگاه های اجرایی و یا هر نهادی که به دولت وابسته باشد، مورد ظلم قرار بگیرند، می توانند شکایت خود را به دیوان عدالت ارجاع دهند.

 این مرجع عالی رتبه که مستقیما تحت نظر قوه قضائیه اداره می شود، وظیفه رسیدگی به تخلفات مجریان قانون در برابر اشخاص حقیقی و یا حقوقی را بر عهده دارند.

این تنها یک بخش از وظایف و حیطه اختیارات دیوان عدالت اداری است. از طرفی دیگر آرایی که از سوی هیئت های بدوی و یا هیئت های حل اختلاف نیز صادر می شود، قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را دارند؛ به این ترتیب که کمیسیون هایی برای رسیدگی به شکایت علیه واحدهای دولتی وجود دارند که این هیئت ها در نهایت با بررسی پرونده، آرای بدوی خود را صادر می کنند اما در صورتیکه هر یک از طرفین به آرای بدوی اعتراض داشته باشند، دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به اعتراض را خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره دیوان عدالت اداری و یک وکیل متخصص دیوان عدالت بدانیم را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم.

 

روند رسیدگی به شکایت در دیوان عدالت اداری

از آنجاییکه یک طرف از دعاوی مطرح شده در دیوان عدالت به ارگان ها و نهاد های دولتی بر می گردد، اهمیت شکایات در دیوان عدالت بسیار بالا است به همین دلیل است که به توجه به اهمیت بالای این دعاوی، شهرت قضات دیوان از دید عموم مخفی می ماند؛ به طوریکه نامی از آن ها در نظر عموم فاش نخواهد شد. دیوان عدالت دارای دو دسته از شعبه به نام شعبه بدوی و نیز شعبه تجدید نظر است که هر کدام از شعبات نیز دارای یک قاضی به همراه چند کارمند برای رسیدگی به کارهای اداری خواهد بود.

شاکی برای به جریان انداختن پرونده در دیوان عدالت باید کار را با تنظیم دادخواست و تحویل آن به دیوان عدالت آغاز کند. دیوان نیز پس از دریافت دادخواست و تشخیص موضوع دعوا، پرونده را به شعبه مورد نظر جهت رسیدگی ارجاع می دهد.

 در این مرحله شعبه بدوی با استناد بر مدارک موجود و همچین دادخواست تنظیم شده از سوی شاکی، تحقیقات لازم را برای رسیدن به نتیجه نهایی انجام می دهد. لازم به ذکر است که در این مرحله شکایت تنظیم شده از سوی شاکی به طرف شکایت ابلاغ می گردد تا ظرف مدت زمان مشخص و تعیین شده نسبت به دفاع از خود اقدام کند.

وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟

وکیل دیوان عدالت اداری نیز همانند دیگر وکلا دارای پروانه معتبر وکالت است اما با این تفاوت که به صورت تخصصی بر روی دعاوی مربوط به دیوان عدالت کار می کند. گاهی پرونده های بررسی شده در دیوان به اندازه ای پیچیده و دشوار است که یک وکیل تازه وارد از عهده حل و فصل آن بر نمی آید.

به همین دلیل در این موارد لازم است که از یک وکیل کاربلد و متخصص در زمینه دعاوی حقوقی دیوان عدالت کمک گرفت. کمک از یک وکیل دیوان که پیش از این سابقه وکالت امور مشابه را در دیوان داشته است، قطعا کیفیت کار را در دیوان افزایش می دهد تا در نهایت حق قانونی موکل وصول گردد.

توجه داشته باشید که قاضی پرونده در دیوان عدالت با استناد به دادخواست و لایحه های تنظیم شده از سوی طرفین شکایت اقدام به رسیدگی به پرونده می کند؛ این در حالی است که رسیدگی به پرونده های دادگستری با حضور طرفین و با توجه به دفاعیات آن ها صورت می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره مسائل مربوط به شهرداری و وکیل شهرداری حتما به سایت وکلای دیوان مراجعه نمایید :

https://vokalaye-divan.com/municipality/

هر آنچه که باید درباره دیوان عدالت اداری و یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری بدانیم؟

تنظیم دادخواست توسط وکیل دیوان عدالت اداری

با توجه به عدم حضور طرفین برای دفاع از خود در دیوان، تمامی دفاعیات آن ها در قالب تنظیم لایحه به دیوان تقدیم می شود تا به این طریق قاضی پرونده به دعاوی مورد نظر رسیدگی کند. به همین دلیل است که لوایح تنظیم شده باید در کمال حساسیت و دقت تنظیم گردد به طوریکه با تقدیم آن به دادگاه بتوان به طور واضح و روشن مقصود خود را به قاضی پرونده انتقال داد.

هیچگاه انتظار نمی رود که شخصی حقیقی بتواند تا این اندازه در تنظیم لایحه اصولی کار کند و به همین دلیل است که وکیل دیوان عدالت اداری با تخصصی که دارد به خوبی می تواند در این موارد کمک کننده باشد. اگر به دنبال یک وکیل متخصص و کاربلد برای تنظیم لایحه شکایت به دیوان هستید، وکلای دیوان طلایی ترین انتخاب پیش روی شما خواهد بود؛ چرا که مجموعه وکلای دیوان دارای سال ها تجربه تخصصی در دیوان عدالت هستند.

وظایف وکیل پایه یک دیوان عدالت اداری

همانطور که برای درمان یک بیماری به پزشک متخصص همان بیماری مراجعه می شود، پیگیری شکایات در دیوان عدالت نیز باید توسط وکیل دیوان متخصص انجام گیرد تا علاوه بر رسیدن به نتیجه مطلوب، کیفیت پیگیری پرونده در دیوان نیز به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه افزایش پیدا کند.

اهمیت کار وکیل دیوان به اندازه ای بالا است که در صورت انجام عملی اشتباه امکان وارد آمدن ضرر های جبران ناپذیری وجود دارد به همین دلیل منطق حکم می کند که تا جاییکه که امکان دارد از باتجربه ترین وکلا برای پیگیری امور در دیوان عدالت استفاده شود.

 

هر آنچه که باید درباره دیوان عدالت اداری و یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری بدانیم؟

وکیل با تجربه دیوان عدالت اداری

وکیل دیوان عدالت اداری باید حافظ اسرار موکل و همچنین اطلاعات شخصی او باشد به طوریکه در صورت مشاهده خلف وعده از سوی وکیل، امکان پیگیری قانونی از جانب موکل وجود دارد. از جمله دیگر وظایف وکیل دیوان می توان به تسلط کافی برای تنظیم انواع لایحه و دادخواست اشاره کرد؛ بر این اساس تسلط وکیل باید به اندازه باشد که بتواند اصل مطلب را بدون حاشیه پردازی به قاضی پرونده منتقل کند.

یک وکیل با تجربه دیوان به خوبی می داند که برای هر نوع از دعاوی، چگونه باید شروع کند و ادامه مسیر را به چه طریقی دنبال کند؛ در واقع سال ها تجربه وکیل دیوان باعث می شود تا چون و چرایی کار را بشناسد و بتواند بهترین مسیر را برای نتیجه گیری انتخاب کند.

دامنه اختیارات وکیل دیوان عدالت اداری

زمانی که موکل با وکیل خود به توافق می رسد، تمامی موارد توافق شده  در قرارداد وکالت آورده می شود و سپس موارد توافقی به امضا طرفین می رسد. یکی از بند های ذکر شده در قرارداد وکالت، حدود اختیارات وکیل قانونی است؛ بر این اساس وکیل موظف می شود که در ازای حق الوکاله توافق شده به اختیاراتی که مابین طرفین ذکر شده، عمل نماید.

در واقع صفر تا صد اختیاراتی که از جانب موکل به وکیل سپرده می شود، در قرارداد وکالت به امضای طرفین می رسد تا وکیل دیوان بدون کم و کاست به وظایف مورد نظر عمل کند.‌ در صورتیکه وکیل به هر دلیلی از حدود اختیارات خود خارج شود و این عمل ضرری را برای موکل به دنبال داشته باشد، به عنوان شخص خاطی شناخته می شود.

هر آنچه که باید درباره دیوان عدالت اداری و یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری بدانیم؟

اعتراض به آرای دیوان عدالت اداری توسط وکیل دیوان

در صورتیکه موکل نسبت به آرای صادره از شعب بدوی اعتراضی داشته باشد، وکیل دیوان وظیفه دارد که اعتراض را به روش اصولی و در قالب دادخواست به دیوان تقدیم کند و سپس اقدامات لازم را برای پیگیری آن انجام دهد. از آنجاییکه حضور وکیل دیوان در دیوان چندان کارآمد نخواهد بود، اهمیت کار او در تنظیم انواع لایحه برای دفاع از موکل بسیار افزایش پیدا می کند.

اختیارات وکیل به همینجا ختم نمی شود بلکه گاهی قاضی با توجه به بررسی هایی که انجام می دهد، صلاح می داند که برای رفع یک سری از ابهامات، طرفین در دیوان حضور پیدا کنند؛ در این مواقع وکیل دیوان می تواند به نیابت از موکل خود در دیوان حضور پیدا کند و از موکل خود دفاع نماید. قطعا توانایی و مهارت یک وکیل دیوان عدالت برای دفاع از موکل خود بیشتر از شخص عادی خواهد بود.

منبع : مرجع دیوان عدالت اداری و وکیل دیوان عدالت اداری

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز