خبرگزاری کار ایران

چه زمانی بهتر است به یک دکتر خون و دکتر تغذیه مراجعه کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۶۱۱

بسیاری از بیماری‌ها را به واسطه بررسی و انجام آزمایشات متعدد بر روی خون، می‌توان تشخیص داد، اما آیا می‌دانستید که در علم پزشکی، متخصص خون به تشخیص و درمان مشکلات خونی می پردازد؟ در همین راستا در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چه زمانی بهتر است به یک دکتر خون مراجعه کنیم؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دکتر خون کیست؟

به طور کلی می توان عنوان نمود که دکتر خون یا هماتولوژیست، متخصصی است که وظیفه وی پژوهش، تشخیص، درمان و جلوگیری از اختلال‌های خونی و اختلال‌های سیستم لنفاوی (غدد لنفاوی و رگ‌ها) می باشد.

وظایف دکتر خون چیست؟

یک دکتر خون(متخصص خون) به منظور درمان مشکلات مربوط به خون و مغز کارهای زیر را انجام می دهد:

● فرسایش درمانی( از بین بردن بافت های غیرطبیعی بدن با گرمادهی، سرمادهی، لیزر کردن یا مواد شیمیایی)

● انتقال خون به بدن

● پیوند مغز استخوان در فرد و تزریق موثر سلول های بنیادی

● انواع درمان های سرطانی نظیر؛ شیمی درمانی و درمان های بیولوژیکی

● ایمن درمانی بیمار

● بررسی فاکتورهای رشد در فرد

زمان مراجعه به دکتر خون (متخصص خون)

هر پزشک عمومی یا متخصص در صورتی که تشخیص دهد که بیمار دچار مشکلاتی در زمینه؛ گلبول‌های قرمز و سفید خون، پلاکت‌ها، رگ‌های خونی، مغز استخوان، غدد لنفاوی یا طحال می باشد، بیمار را به متخصص خون ارجاع می دهد.

در واقع چنانچه فرد دچار مشکلاتی چون؛ هموفیلی، عفونت در خون، سرطان خون، کم خونی سلول داسی، ترومبوز وریدی عمقی، کم خونی (عدم وجود تعداد لازم گلبول های قرمز خون )، تالاسمی، لنفوم (سرطان غدد لناوی و رگها) باشد، باید به هماتولوژیست یا دکتر خون مراجعه کند.

دکتر خون به صورت کاملا تخصصی با انجام آزمایشات بالینی متعددی می تواند بسیاری از بیماری های مرتبط با خون را به راحتی تشخیص داده و درمان های لازم را تجویز نماید.

همچنین می توانید با مراجعه به سایت پذیرش 24، نسبت به رزرو نوبت دکتر خون اقدام کنید.

 آزمایشات تجویزی دکتر خون

از آنجا که دکتر خون یا هماتولوژیست درباره خون و چگونگی تاثیر خون بر سلامتی بیمار پژوهش می کند، آزمایشاتی نظیر؛ آزمایش بر روی خون، پروتئین خون و اندام های تولیدکننده خون را به منظور تشخیص و درمان مشکلات بیمار، تجویز خواهد کرد.

با بررسی وضعیت خون می توان خون را از جهت بیماری های نظیر؛ کم خونی، عفونت، سرطان خون، واکنش بدن به شیمی درمانی، اختلال لختگی خون و... مورد ارزیابی قرار داد.

برخی آزمایش های خون که دکتر خون به منظور بررسی وضعیت خون بیمار تجویز می کند عبارتند از :

● آزمایش کامل شمارش خون: این نوع آزمایش به منظور بررسی سه جزء خون( گلبول های سفید،  گلبول های قرمز و پلاکت ها) در جهت تشخیص عفونت، کم خونی و بیماری های مشکوک به هماتو-انوکولوژیک و .... انجام می شود.

● آزمایش گلبول های سفید خون: گلبول های سفید خون وظیفه دفاع از بدن در برابر بیماری ها را برعهده دارند، از این رو در صورت بروز بیماری ها (به خصوص عفونت و کم خونی) تعداد آنها افزایش خواهد یافت.

● آزمایش گلبول های قرمز خون(RBC): این نوع آزمایش به منظور بررسی افزایش یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون تجویز می شود زیرا عواملی نظیر؛ کم‌آبی، استرس و اضطراری یا نارسایی مغز استخوان سبب افزایش تعداد گلبول ها می گردد، در حالی که شیمی درمانی، بیماری‌های التهابی مزمن، از دست دادن خون یا انواع سرطان سبب کاهش تعداد گلبول های قرمز خواهد شد.

● آزمایش هموگلوبین: آزمایش هموگلوبین به منظور بررسی کاهش یا افزایش این پروتئین غنی از اکسیژن انجام می شود زیرا کاهش آن سبب از دست داد خون، کم‌خونی، بیماری کبد و لنفوم می شود در حالی که بیماری انسداد مزمن ریوی، کم آبی بدن، نارسایی احتقانی قلب سبب افزایش این ویتامین می شود.

● آزمایش هماتوکریت و پلاکت ها:

 هماتوکریت نسبت پلاسما(مسئول اجزای مایع در خون) به گلبول های قرمز خون را نشان می دهد از این رو چنانچه سطح هیدراتسیون و کم خونی مشکوک به ایجاد مشکل گردد، آزمایش هماتوکریت تجویز می شود.

کاهش سطح پلاکت های خون (مسئول لختگی خون ) می تواند به دلایل مختلفی نظیر؛ کم خونی، مسمومیت با الکل، عفونت و ... باشد.

به طور کلی آزمایش هموگلوبین، هماتوکریت و پلاکت ها زمانی توسط متخصص خون تجویز می شود که پزشک به کم خونی مشکوک شود.

● آزمایش کمبود ویتامین B12:  احساس خستگی، ضعف و بی حالی ناشی از کمبود ویتامین B12 است که با یک آزمایش خون ساده می توان میزان سطح این ویتامین را در بدن بررسی کرد.

از آنجا که ویتامین B12 بر روی سلامت گلبول‌های خون و رشته‌های عصبی و DNA پایدار موثر می باشد، کمبود این ویتامین، با مصرف مکمل، تغییراتی در رژیم غذایی و تزریق ویتامین تامین می گردد.

● آزمایش غربالگری عفونت غدد لنفاوی: ویروس اپستین بار سبب بروز عفونت غدد لنفاوی می شود که به واسطه این آزمایش ،  آنتی‌بیوتیک‌هایی که دستگاه ایمنی بدن در هنگام مبارزه با عفونت تولید می‌کند، پیدا خواهند شد.

● آزمایش قند خون: این آزمایش دقیق جهت کنترل دیابت بیمار می باشد تا نشان دهد بیمار تا چه حد توانسته در طول چند ماه دیابت خود را تحت کنترل قرار دهد.

● آزمایش کلسترول: از آنجا که کلسترول بالا با بیماری های قلبی و شرایط حاد و کشنده مرتبط می باشد، به طور کلی یک آزمایش خون، شامل آزمایش کلی کلسترول، کلسترول LDL (بد)، کلسترول HDL (خوب)، تری گلیسیرید و ضریب خطر بیمار است تا از این طریق پزشک بررسی کند که بیمار به کاهش کلسترول نیاز دارد یا خیر.

● آزمایش میزان کراتین و نیتروژن اوره خون: این نوع آزمایش به منظور بررسی عملکرد سالم کلیه ها انجام می شود زیرا کلیه ها مسئول مدیریت مواد زائد و پاکسازی بدن هستند.

محل کار دکتر خون کجاست؟

از آنجا که بیماری های خونی به طور عمده روی نواحی مختلفی از بدن تاثیرگذار هستند، دکتر خون با پزشکان رشته های مختلف به خصوص؛ متخصصان داخلی، رادیولوژیست ها، آسیب شناسان و انکولوژیست ها همکاری می کند.

دکتر خون در بیمارستان ها، مراکز درمانی و آزمایشگاه ها، بیماری های خونی کودکان و بزرگسالان را مورد بررسی و درمان قرار می دهند.

دکتر تغذیه کیست و چه زمانی باید به آن مراجعه نمود؟

پزشکان متخصص تغذیه افراد را بر اساس نوع ویژگی ظاهری و جسمی‌ای که دارند، ارزیابی می کنند! به عنوان مثال توجه آن ها بر روی سن، میزان وزن، سابقه بیماری خاص و...است تا بتوانند با درک بهتری از شرایط جسمی و ذهنی بیمار، شرایطی را برای بهتر شدن آن مهیا کنند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز