خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

اعمال فشار مدیران پیشین آموزش و پرورش برای ورود به دانشگاه فرهنگیان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۸۹

تفاوت حقوق کارکنان دانشگاه فرهنگیان با کارکنان آموزش وپرورش حدود یک میلیون تومان است / به دلیل وجود همین تفاوت حقوق، افرادی که در حال بازنشستگی هستند ترجیح می‌دهند به دانشگاه فرهنگیان ورود پیدا کنند تا از مزایای آن برای بازنشستگی استفاده کنند.

ایلنا: شنیده‌ ها حکایت از آن دارد که برخی از مدیران پیشین آموزش و پرورش برای ورود به دانشگاه فرهنگیان بر مدیریت کنونی اعمال فشار می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در راستای تحقق سند تحول بنیادین؛ آموزش و پرورش، رسالت خطیر تامین نیروی انسانی کارآمد و تربیت معلم در نظام رسمی آموزشی کشور را بر عهده دارد بیش از ۶۰ هزار دانشجو ۱۸۰۰ استاد و مدرس در ۹۸ پردیس استانی در حال فعالیت هستند. طی سال‌های اخیر با تجمیع این مراکز و شکل گیری دانشگاه فرهنگیان، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش وارد فاز جدیدی شده است.

دانشگاه فرهنگیان پایگاه اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای وزارت آموزش و پرورش بوده و قرار است تا نیروی انسانی مورد نیاز این وزارتخانه صرفا از میان ورودی‌های این دانشگاه جذب شود بنابراین کیفیت بخشی به برنامه‌های این دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در اواخر فعالیت دولت دهم خبرهایی از حضور و جاگیری برخی مدیران ارشد وزارت آموزش‌وپرورش دوره " حاجی بابایی " در دانشگاه فرهنگیان به گوش رسید. همین اخبار باعثشد تا موج انتقاد‌ها از سوی اساتید و کارکنان این دانشگاه نسبت به ورود مدیران قبلی به این دانشگاه بالا بگیرد که در ‌‌نهایت " فانی " وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سراسری سرپرستان پردیس‌ها، مراکز آموزش عالی و مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد که دانشگاه فرهنگیان پارکینگ آموزش و پرورش نیست.

وی خطاب به سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: خواهش من از سرپرست دانشگاه فرهنگیان این است که به جد در پذیرش نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان سخت‌گیری کنند و اجازه ورود افراد بی‌صلاحیت را به دانشگاه فرهنگیان ندهد.

شواهد و شنیده‌ها نشان از آن دارد که " محمود مهرمحمدی " سرپرست این دانشگاه جلوی احکام انتصاب چندین نفر از کسانی را که با دور زدن قانون قصد اشتغال در این دانشگاه را داشته‌اند، گرفته است.

بنابراین گزارش؛ شنیده‌ها حاکی از اعمال فشار برخی از مدیران در آستانه تعویض برای ورود به این دانشگاه است.

یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش با تایید این موضوع می‌گوید: برخی از عناصر در تلاش هستند تا با اعمال فشارهایی موجب حضور برخی از افراد فاقد صلاحیت به دانشگاه فرهنگیان شوند. در یک ماه گذشته چندین نفر از مدیران کل معزول، با اعمال فشار قصد ریاست بر پردیس‌های استانی و انتقال به مراکز این دانشگاه را داشته و حاضر نیستند به شرایط کمیته انتصابات تن بدهند.

به گفته وی در مدت زمان تغییر دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم با وجود اینکه " اسحاق جهانگیری " معاون اول رییس جمهور خطاب به تمام دستگاه‌ها و نیز وزیر آموزش و پرورش رسما با ابلاغ دستورالعملی هرگونه استخدام، انتقال و انتصاب را به این دانشگاه ممنوع اعلام کرد اما شاهد اعمال فشار برخی مدیران برای دور زدن قانون هستیم. شرایط نباید به گونه‌ای باشد تا هر فردی که عزل می‌شود و از مدیر کلی آموزش و پرورش کنار گذاشته می‌شود انتظار داشته باشد درهای دانشگاه فرهنگیان را به رویش باز کنند.

این منبع آگاه با انتقاد از مماشات " فانی " در این باره گفت: از وزیر آموزش و پرورش و رییس دانشگاه فرهنگیان انتظار می‌رود شأن علمی و آموزشی این دانشگاه ملی را حفظ کنند و در برابر این اعمال فشار‌ها بایستند در غیر این صورت‌‌ همان آشفتگی سابق ادامه پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه کمیته انتصابات دانشگاه فرهنگیان برای جذب هیئت علمی و انتصاب مدیران شرایطی از جمله سابق تدریس در مراکز تربیت معلم و مدرک تحصیلی بالا و مرتبط را مشخص کرده است، افزود: زمانی که فردی را با مدرک دکترا داریم عدالت نیست که افراد لیسانس مشغول تدریس در این دانشگاه شوند اما هم‌اکنون شاهد برخی از اعمال فشار‌ها هستیم که موجب می‌شود تا افراد فاقد صلاحیت‌های تخصصی با دور زدن کمیته انتصابات وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

یکی از مدرسان دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به فشار‌های وارده به دانشگاه فرهنگیان از سوی مدیران سابق آموزش و پرورش برای ورود به این دانشگاه گفت: اینکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه نوپا نیاز به ترمیم نیروی انسانی دارد حرفی در آن نیست اما باید این ترمیم در سطح اعضای هیئت علمی صورت بگیرد و نه در سطح مدیران چرا که در دوره مدیریت قبلی دانشگاه به اندازه کافی مدیر وارد این دانشگاه شده است.

" ابراهیم اصابت طبری " با اشاره به قول فانی مبنی براینکه اجازه نخواهد داد دانشگاه فرهنگیان تبدیل به پارکینگ شود گفت: فکر می‌کنم آقای فانی به اندازه کافی تعهد دارند که به قولشان عمل کنند.

وی تمایل اعضای حوزه ستادی آموزش و پرورش و مدیران آن را برای ورود به دانشگاه فرهنگیان به تفاوت حقوق کارکنان این دانشگاه با حقوق معلمان مربوط دانست و افزود: این تفاوت حقوق در حدود یک میلیون تومان است که همین باعثشده است چنین تمایلی در بین آن‌ها به وجود بیاید و با افزایش حقوق معلمان به طور حتم این تمایل کاهش پیدا خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: به دلیل وجود همین تفاوت حقوق است که افرادی که در حال بازنشستگی هستند ترجیج می‌دهند به دانشگاه فرهنگیان ورود پیدا کنند تا از مزایای آن برای بازنشستگی استفاده کنند نه اینکه الزاما بیایند پست‌های مدیریتی بگیرند و یا به عضویت هیئت علمی در آیند چرا که انگیزه مالی در بین آن‌ها قوی‌تر است.

طبری با اشاره به اینکه این اقدام دقیقا به معنی تبدیل شدن دانشگاه فرهنگیان به پارکینگ است، افزود: زیرا این افراد می‌آیند خود را در دانشگاه فرهنگیان پارک می‌کنند تا بازنشسته شوند و از تفاوت حقوق بالای یک میلیون استفاده کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد فشارهایی در این ارتباط به رئیس دانشگاه فرهنیگان وارد می‌شود اما با توجه به‌شناختی که از ایشان دارم به نظرم اهل تسلیم در برابر این چیز‌ها نیست. اما اینکه این موضوع چه اثراتی در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه ستادی می‌گذارد قابل بررسی است زیرا به هر حال توقعاتی وجود دارد که به شکلی باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

طبری تأکید کرد: اگر قول وزیر آموزش و پرورش و دیدگاه آکادمیک رئیس دانشگاه فرهنگیان را درکنار هم قرار بدهیم بعید می‌دانم که تبدیل شدن این دانشگاه به پارکینگ تحقق پیدا کند اگرچه در طی دو سال گذشته به اندازه کافی این کار صورت گرفته است به طوری که تا پیش از ایجاد دانشگاه فرهنگیان ۴۰۰ مدرس داشتیم اما اکنون بالغ بر ۱۲۰۰ نفر مدرس داریم.

وی ورود مدیران سابق آموزش و پرورش را به دانشگاه فرهنگیان نوعی آسیب دانست و افزود: اگرچه این انتظار از سوی آن‌ها وجود دارد که سنوات آخر خود را در دانشگاه فرهنگیان سپری کنند اما باید در این زمینه مقاومت صورت گیرد و به نظرم سیاست‌ها هم در همین راستا است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه نیروهای انسانی دانشگاه فرهنگیان از سن بالایی برخوردار هستند، افزود: رئیس دانشگاه با توجه به روحیاتی که از ایشان سراغ دارم به دنبال تأمین نیروهای جوان و در عین حال آکادمیک و متخصص و نه نیروهای فرسوده برای دانشگاه هستند و بعید می‌دانم در این زمینه مماشاتی صورت پذیرد.

طبری به مشکلات بودجه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: بودجه‌ای که دولت به دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده است کمتر از ۵۰ درصد نیاز این دانشگاه است و همین معضلی برای تأمین نیروی انسانی تازه نفس و تکمیل کادر هیئت علمی دانشگاه شده است.

وی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش اگر بخواهد به دانشگاه فرهنگیان کمک کند باید حداقل بودجه دانشگاه را به دو برابر برساند تا نیروی انسانی دانشگاه تأمین شود چرا که مهم‌ترین معضل دانشگاه تا ۵ سال آینده به طور حتم تأمین نیروی انسانی در سطح اعضای هیئت علمی است.

طبری در پاسخ به این سئوال که آیا مدیران سابق آموزش و پرورش از صلاحیت‌های لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان برخوردار هستند، گفت: ‌پاسخ به این سئوال نیاز به اطلاعات دارد از همین رو در این زمینه نمی‌توان به صراحت پاسخ داد اما با توجه به تجربه ۲۹ سال سابقه معلمی می‌توانم این را بگویم که الزاما تمام کسانی که کار ستادی و مدیریتی کرده‌اند نمی‌توانند معلمی کنند، زیرا معلمی تجربه طولانی مدت را می‌طلبد و درحوزه ستادی آموزش و پرورش هم بعید می‌دانم خیلی علم و آگاهی وجود داشته باشد مگر اینکه ارتباطشان را با آموزش حفظ کرده باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز