خبرگزاری کار ایران

از سوی فانی:

راهبرد و سیاست‌های آموزش و پرورش اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۹۱

اگر بدون تمهید مقدمات، فعالیتی صورت گیرد، محکوم به شکست است / حرف‌های خود را آزادانه و با صراحت لهجه بیان کنید / توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش

ایلنا: سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر کیفیت بخشی نظام آموزشی کشور به عنوان یک راهبرد اصلی در آموزش و پرورش تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، " علی اصغر فانی " سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه هم‌اندیشی مسئولان روابط عمومی آموزش و پرورش کشور که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد با اشاره به کاهش جمعیت دانش‌آموزی و مطلوب بودن نسبی امکانات آموزش پرورش با مشارکت خیرین و مدارس جدید الاحداثسازمان نوسازی، آن را یک فرصت تلقی کرد و گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش بر ارتقای کیفیت نظام آموزشی و پرورشی استوار است و آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به معنای کیفیت است.

وی با اشاره به تعریف تربیت به معنای اصلاح رفتار متربی خاطر نشان کرد: واژه Education به آموزش و پرورش ترجمه شده است؛ در صورتی که این واژه باید به تربیت ترجمه شود؛ همانطور که در بسیاری از کشورهای عربی وزارت تربیت داریم.

اگر بدون تمهید مقدمات، فعالیتی صورت گیرد، محکوم به شکست است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر انجام کار‌ها در قالب اصولی، مبنایی، تدریجی و با کیفیت تأکید و اظهار کرد: استراتژی اصلی آموزش پرورش، ارتقای کیفیت در دو بخش آموزشی و پرورشی است که در ذیل این استراتژی چند سیاست وجود دارد.

وی با اشاره به روند موجود حرکت از استراتژی به سیاست، برنامه و فعالیت افزود: یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش، اجرای تدریجی و هوشمندانه و به دور از شتابزدگی انجام امور است و اگر بدون تمهید مقدمات، فعالیتی صورت گیرد، محکوم به شکست است.

فانی با تأکید بر فرهنگ‌سازی به عنوان یکی از لوازم انجام کار و اشاره به تفاوت میان اجرای یک طرح و تدوین نقشه اجرایی کردن آن، تهیه نقشه راه برای اجرای سند تحول در آموزش و پرورش را سیاست دوم این وزارتخانه خواند و یادآور شد: سند تحول نظام آموزشی یک سند ارزشمند است که بنده خود را موظف به اجرایی کردن و اجرای آن می‌دانم و اعتقاد دارم هرگونه تحول و نوآوری در آموزش و پرورش نیاز به یک نقشه راه دارد که در آن زمینه‌سازی، فرهنگ سازی، تمهید مقدمات، بررسی عوامل موثر در اجرا و آماده سازی عناصر موثر به همراه زمان‌بندی و ترتیب در فعالیت‌ها در نظر گرفته شده باشد‌.

وی با تأکید بر ایجاد مفاهمه مشترک به عنوان سیاست بعدی آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش یک دستگاه دستوری نیست و تا وقتی بدنه نسبت به یک موضوع توجیه نشود و یقین حاصل نکند، هیچ تحولی در آموزش و پرورش شکل نمی‌گیرد؛ با این مقدمه، دستیابی به مفاهمه مشترک میان معلمان، کار‌شناسان و مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف یک ضرورت برای ساری و جاری شدن تحول در این وزارتخانه است.

حرف‌های خود را آزادانه و با صراحت لهجه بیان کنید

فانی با بیان این عبارت که حرف‌های خود را آزادانه و با صراحت لهجه بیان کنید، گفت: بر اساس فرموده حضرت علی(ع) باید به افراد اجازه داد مطالب خود را به راحتی بیان کنند بنابراین وزیر هم همانند دیگران یک آدم است و اگر انتقادی هست باید به سهولت بیان شود.

وی خود را در جلسات کار‌شناسی و تخصصی یک کار‌شناس قلمداد کرد و ادامه داد: حضرت امام صادق(ع) فرموده است «بهترین دوستان آنهایی هستند که نقاط ضعف را به انسان هدیه می‌کنند» بنابراین انتقادات را با حوصله پذیرا هستم و اعلام می‌کنم افراد چاپلوس و متملق در این دولت جایی ندارند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، توانمندسازی نیروی انسانی و افزایش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و کارکنان و توسعه مشارکت مردم، دانش‌آموزان، معلمان، صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی در اداره آموزش و پرورش را از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه خواند و اشاره کرد: قانع کردن یا قانع شدن یک اصل است و منظور از مشارکت تنها مشارکت مالی نیست، بلکه از کمک‌های فکری آغاز می‌شود و در ‌‌نهایت به مشارکت مالی می‌رسد.

توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش

فانی در ادامه کاهش تمرکز و افزایش تفویض اختیار به ادارات‌ کل آموزش و پرورش را یک ضرورت اجتناب ناپذیر و یک سیاست خواند و تصریح کرد: نظارت و ارزیابی مستمر بر همسویی و یکپارچگی برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت سیاست دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: اجرای برنامه طی فرآیندی که گام اول آن شناخت مسئله و گام آخر آن ارزیابی است باید صورت گیرد که متأسفانه در نظام آموزشی فعلی در این دو بخش مشکلاتی وجود دارد که باید مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

وی بر توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش و در نظر داشتن راه‌اندازی معاونتی در این حوزه در صورت امکان تصریح کرد: افزایش بهره‌وری منابع در آموزش و پرورش از سیاست‌های جدی این وزارتخانه است که باید مدنظر قرار گیرد.

فانی با تأکید بر بازگشایی باشکوه مدارس در آغاز سال تحصیلی و عزم همگانی در این مسیر با مخاطب قرار دادن مسئولان روابط عمومی آموزش و پرورش کشور گفت: نقش اصلی در این حوزه بر عهده شماست؛ انشاءالله با برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد امید و نشاط در فضای تبلیغاتی ادارات، فرهنگ امید و نشاط را توسعه دهید؛ برنامه مستمری برای ملاقات با خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، پیشکسوتان آموزش و پرورش داشته باشید، نظر سنجی برای ارائه نتایج واقعی به مدیران و ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان را از برنامه‌های اصلی خود بدانید و تلاش کنید تصویری واقع بینانه از محیط و مسائل آن تهیه و در اختیار مدیران قرار دهید تا انشاءالله امور به درستی انجام گیرد.

وی در پایان با اشاره به راستگویی در اطلاع رسانی و رعایت شفافیت در این راستا به پرهیز از عوام فریبی و تملق تأکید و اظهار کرد: یکی از وظایف مدیران روابط عمومی، شناخت سریع بحران‌ها پیش از وقوع حادثه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز