خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی:

نظام مالیاتی موجود به نفع مزد بگیران نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۱۴۲

طلافروشان اصفهان در مقابل ۲ درصد افزایش مالیات دست به اعتصاب زدند و موجب شد تا به بخشی از خواسته هایشان برسند. این درحالی است که شکایت کارگران از مزد ۹۲ بعد از یک سال و با وجود وجاهت قانونی ابطال شده است.

یک کارشناس اقتصادی سیستم اخذ مالیات ها در کشور را حافظ منافع سرمایه داران خواند و گفت: سیستم دوگانه اخذ مالیات ها در کشور به نحوی است که از قشر محروم بالاجبار مالیات مشخصی دریافت می شود اما قشر مرفه و سرمایه دار به اختیار خود مالیات را پرداخت می کند.

«ابراهیم رزاقی» درخصوص سیستم مالیاتی کشور به ایلنا گفت: مالیات کارگر و کارمند به طور خودکار و توسط کارفرمایان دولتی و خصوصی از دستمزدها کاسته می شود اما طبقات سرمایه دار و شاغل در بازار به اختیار خود، اظهارنامه های مالیاتی را تکمیل و تحویل می دهند و از این بابت نظام مالیاتی موجود به نفع مزد بگیران نیست.

وی در واکنش به اعتصاب اخیر طلافروشان اصفهان گفت: شاهد بودیم که طلافروشان اصفهان در مقابل ۲ درصد افزایش مالیات دست به اعتصاب زدند. این اعتراض برای آنها نه تنها بدون هزینه تمام شد بلکه موجب شد تا به بخشی از خواسته هایشان برسند. این درحالی است که شکایت کارگران از مزد ۹۲ بعد از یک سال و با وجود وجاهت قانونی ابطال شده است.

رزاقی با اشاره به اینکه اکثر سرمایه داران بزرگ از بار مالیات شانه خالی می کنند ادامه داد: یکی از مهمترین علت های اختلال اقتصاد ایران، خودداری قشر مرفه و سرمایه دار از پرداخت مالیات است. این افراد به دلایلی امکان پنهان کردن اموال و پرداخت نکردن مالیات خود را دارند. در مقابل، دولت هر ماه از کارگران و کارمندان مالیات می گیرد و مجموع این مالیات از مالیات محول به سرمایه داران هم بیشتر است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت بخش وسیعی از هزینه های خود را از محل دستمزد کارگران از طریق اخذ مالیات و یا پرداخت نکردن مقدار قانونی دستمزد تامین می کند. درصورتی که قشر سرمایه دار سهم حود از چرخه اقتصادی را لااقل به طور رسمی پرداخت نمی کند. در واقع شرایط فعلی کشور به طوری است که سرمایه ناچیز قشر محروم به جیب قشر مرفه سرازیر می شود.

وی افزود: نگاه سرمایه داری در کشور به سمتی رفته که قشر مرفه به راحتی به مطالبات خود می رسد اما قشر کارگر علاوه بر محرومیت از حداقل های استاندارد زندگی، هزینه مادی و غیرمادی زیادی برای وصول مطالبات خود می پردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز