خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان امور عشایر کشور:

محصولات عشایری را برند می‌کنیم/ اختصاص 600 میلیارد تومان برای تولید گوشت قرمز عشایر

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۱۳۴

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت:‌ سالانه یک درصد از منابع توسعه ملی برای تامین تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص می‌یابد امسال نیز حدود 600 میلیارد تومان را به این حوزه اختصاص خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کرمعلی قندالی در نشست خبری نکوداشت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال‌های 98 و 99 به لحاظ منابع آبی و تولید علوفه در مراتع وضعیت مناسبی را داشتیم گفت: بر  همین اساس به نظر می‌رسد که امسال به معنای واقعی بتوان سال جهش تولید را در جمع عشایر با رشد خوبی مشاهده کرد و ضمیمه خوبی برای افزایش تولید محصولات عشایری اعم از پروتئین، میوه و لبنی داشته باشیم و در کل پیش بینی افزایش تولید 15 تا 20 درصدی را داریم.

وی در ادامه با اشاره به ویروس همه‌گیر کرونا گفت: از همان ابتدای شیوع بیماری توسط مجموعه سازمان امور عشایر و وزارت درمان، آموزش و بهداشت سعی کردیم این مساله را مدیریت کنیم. اولین اقدامی که در این راستا انجام دادیم مدیریت کوچ بود که بر اساس آن مقرر شد تا حداقل 15 و حداکثر 30 روز تاخیر در کوچ وجود داشته باشد و ضمن تشکر از جامعه عشایر توانستیم این مساله را با کمترین چالش مدیریت کنیم.

قندالی افزود: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت حدود 215 هزار نفر از جامعه عشایر غربالگری شدند که در حدود 20 درصد از کل جامعه عشایر هستند، 700 نفر مشکوک به کرونا بودند که 72 نفر به مراکز درمانی معرفی و فقط  44 نفر مبتلا شناخته شدند و خوشبختانه تا به امروز موارد فوتی از جامعه عشایر بر اثر ابتلا به کرونا نداشتیم. اقدام بعدی آگاهی بخشی و مدیریت در ییلاق و قشلاق و کوچ بود.

رییس سازمان امور عشایر با بیان اینکه حدود 1.6 درصد از جمعیت کل کشور را با حدود 213 هزار خانوار عشایر تشکیل می‌دهند، گفت:‌ تولیدات در این جامعه بسیار موثر و شاخص بوده و حدود 190 هزار تن گوشت در سال با عرضه 9.5 میلیون واحد دامی به بازار مصرف می‌رسد و تقریبا از سال‌ 94 تا به امروز سالانه حدود 10 هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز را داریم دلیل آن اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز است.

وی در خصوص تامین منابع نیز گفت:‌ منابع از صندوق  توسعه ملی تامین می‌شود و توانستیم در تولید دام افزایش بهره‌وری از نهاده‌ها را داشته باشیم. بر همین اساس اگر برای افزایش یک کیلوگرمی وزن زنده دام به حدود 11 کیلوگرم علوفه نیاز بود اما بر اساس روش علمی این میزان به هشت کیلوگرم تقلیل می‌یافت و به علت آنکه در روش سنتی نهاده‌ها فرآوری نمی‌شود و گاها به همان شکل مصرف دفع می‌شود در روش علمی در این غذا ترکیب ذرت، کنجاله، جو و سبوس اضافه شد و توانستیم آن را به شکل فضای نیمه فرآوری شده به مصرف دام برسانیم. بنابراین ضریب تبدیل افزایش بهره‌وری را از هشت کیلوگرم به شش کیلوگرم رساندیم و همچنین دوره پروار دام نیز از هفت ماه به 150 روز رسید و اگر ما بتوانیم این مورد را در جمعیت کل کشور توسعه دهیم سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان در هزینه‌های تولید کاهش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: حدود هزار میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت شد که 420 میلیارد تومان آن مربوط به سال 98 بود و حدود 2500 هزار دستگاه مستقیما با فرآیند خاص تحت مدیریت طرح افزایش بهره‌وری قرار گرفتند.

قندالی ادامه داد: علاوه بر این با توسعه آموزش و ترویج بین عشایر حدود 9.5 میلیون دام سالانه وارد بازار می‌شود و حدود 500 میلیارد تومان وام از محل مدیریت بحران با سود 4 درصد و برگشت پنج ساله و ضمانت زنجیره‌ای برای عشایر و تشکل‌های جدید پرداخت شد که این مساله موجب تحولی بزرگ بر اقتصاد عشایر کاهش فشار بر منابع زیستی، افزایش بهره‌وری و افزایش تولید در عشایر بود.

وی با بیان اینکه بیشترین تمرکز ما بر تولید و اشتغال است گفت:‌در چهار سال گذشته توانستیم با همکاری وزارت بهداشت و سازمان استاندارد توانستیم برای حدود 70 هزار عشایر شغل جدید ایجاد و یا از شغل آنها صیانت کنیم.

وی در خصوص بحث برند سازی محصولات عشایری نیز گفت: بر طبق برنامه‌ریزی‌هایمان تصمیم داریم که محصولات عشایری را به دلیل سالم و اورگانیک بودن برندسازی کنیم تا ضمن معرفی ظرفیت عشایر محصولات سالم و پاک به دست مصرف‌کننده برسد.

قندالی با بیان اینکه در تامین نهاده‌ه ای دامی ورود خوبی داشتیم گفت:‌ هم در بحث خرید با اولویت تولید داخل مشارکت خوبی با تشکل‌ها داشتیم و توانستیم در مساله خرید جو با همکاری تشکل‌ها به کشاورز و دامدار کمک کنیم. قبل از این قیمت جو 1650 تومان بود و نسبت به گندم حدود 600 تا 700 تومان اختلاف داشتیم که با ورود به این حوزه توانستیم آن را به 2000 تومان برسانیم که به نوبه خود کمک به کشاورز است تا هم بتواند ضمن حفظ عرصه خود افزایش تولید نیز داشته باشد و پیش بینی می‌کنیم بیش از 30 تا 35 درصد از سال گذشته در تولیدات افزایش داشته باشیم.

رییس سازمان امور عشایر در خصوص زیرساخت‌های موجود نیز گفت:‌ از سال 98 و در 99 اتفاقات خوبی در این خصوص در حال وقوع است و توانستیم 66 هزار کیلومتر راه عشایری را ایجاد کنیم بر همین اساس دسترسی به راه مناسب افزایش یافت و بیش از 95 درصد از عشایر به راه مناسب دسترسی دارند.

وی در خصوص تامین آب مصرفی عشایر نیز گفت: در دو سال 98 ، 18 میلیون یورو برای تامین آب مصرفی عشایر به ارزش 253 میلیارد تومان هزینه شد و جمعا حدود 17 هزار خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند امسال نیز حدود 9 میلیون یورو یا 135 میلیارد تومان تامین شده است تا بتوانیم پروژه نیمه تمام را کامل کنیم و این رقم را به 25 هزار خانوار برسانیم.

وی افزود: پروژه‌ه یا سال 99 در حال تدوین است و به نظر می‌رسد که بتوانیم هشت هزار خانوار دیگر را از نعمت آب آشامیدنی برخوردار کرده و آن را به 25 هزار خانوار برسانیم و در حدود دو سال شاخص تامین آب را از 53 درصد به 63 درصد برسانیم.

قندالی در خصوص تامین سوخت عشایر نیز گفت: سوخت مصرفی عشایر عمدتا نفت، گازوئیل و انرژی خورشیدی است و حدود 25 هزار خانوار از نعمتا نرژی خورشیدی برخوردار هستند و برنامه داریم  که تا دو سال آینده 25 هزار خانوار دیگر را از این نعمت برخوردار کنیم.

وی در خصوص تسهیلات نیز گفت:‌ سالانه یک درصد از منابع توسعه ملی برای تامین تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص می‌یابد امسال نیز حدود 600 میلیارد تومان را به این حوزه اختصاص خواهیم داد.

وی در پایان با تاکید بر توجه ویژه به زنان عشایر گفت:‌ بسیاری از دستاوردها و محصولات عشایر توسط زنان عشایری تولید می‌شوند. مانند فرآوری لبنیات، گیاهان دارویی، پوشاک، مواد خوراکی و ... بر همین اساس به هر زن خانواده عشایری حدود 50 میلیون تومان وام اعطا می‌شود تا بتواند به تولیدات خود ادامه دهد. ضمن اینکه سعی داریم بخش امور زنان را در سازمان عشایر راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم به طور م تمرکز بر امور زنان توجه کنیم زیرا حدود 50 درصد از جمعیت عشایر را بانوان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز