خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور:

هر نفر عشایر، گوشت قرمز ١٦ نفر را تامین می‌کند/ اختصاص ١٥٠ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به عشایر

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۴۴۱

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور اظهار داشت: میزان نیاز کشور به گوشت قرمز ٨٤٠ هزار تن است که ٢٠٠ هزار تن آن توسط عشایر تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شاهپور علایی مقدم در نشست خبری چهارمین نمایشگاه توانمندی عشایر با اشاره به سهم عشایر در تولید محصولات دامی، اظهار کرد: میزان نیاز کشور به گوشت قرمز ٨٤٠ هزار تن است که ٢٠٠ هزار تن آن توسط عشایر تولید می‌شود. در واقع هر نفر عشایر، گوشت قرمز ١٦ نفر را تامین می‌کند.

 وی ادامه داد: سهم قابل توجه عشایر از تولید محصولات دامی در حالی است که آن‌ها به دنبال استفاده از آب مجازی و آب‌های تجدید پذیر نیستند.

علایی مقدم با تاکید بر اینکه سطح مراتع تحت تصرف عشایر تنها ٣٤ میلیون هکتار است، افزود: از ۱۵۶ میلیون هکتار اراضی کشور  ٨٤ میلیون هکتار مرتع است که تنها ٣٤ میلیون هکتار تحت تصرف عشایر است.

وی جمعیت عشایر کشور را یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر و تعداد خانوار عشایر را ٢١٣ هزار خانوار عنوان کرد.

علایی در ادامه سخنان خود از برخورداری عشایر از اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و افزود: بر اساس ظرفیت قانونی ایجاد شده عشایر نیز مانند بخش شهری از درآمد مالیات بر ارزش افزوده برخودار می‌شوند.

علایی مقدم همچنین از اختصاص ١٥٠ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به عشایر با عنایت مقام معظم خبری داد و افزود: با استفاده از این منبع مالی امکانات رفاهی برای عشایر فراهم خواهد شد. با استفاده از این منبع مالی ٢٨٠ پروژه آب رسانی اجرا خواهد شد.

علایی‌مقدم میزان اعتبار تخصیص داده شده به تامین آب عشایر را 220 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی ادامه داد: مرمت ایل‌راه عشایر در چهار استان سیل‌زده نیز در برنامه‌های ما قرار دارد که در حال اجرای آن هستیم.

علایی‌مقدم اضافه کرد:‌ استانهای خوزستان، لرستان، ایلام و گلستان از جمله استانهای سیل‌زده‌ای هستند که اکنون طرح بازسازی ایل‌راه‌ها در آنها در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه 20 درصد اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی ایل‌راه‌ها توسط خود سازمان تامین شده است، افزود: بقیه اعتبار مورد نیاز برای این طرح از محل سامانه سجاد تصویب شده که به مرور در اختیار سازمان امور عشایر قرار می‌گیرد.

خودکفایی 95 درصدی تولید گوشت با کمک عشایر

قائم مقام امور سازمان عشایر ایران با بیان اینکه در پنج سال گذشته 40 هزار تن به تولید گوشت عشایر افزوده شده است، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه میزان خودکفایی گوشت قرمز با کمک عشایر به 95 درصد خواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: در تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده در عشایر تاخیری ایجاد نمی‌شود تا برنامه‌های در نظر گرفته شده برای عشایر به مرحله اجرا برسند.

علایی‌مقدم یکی از مهمترین برنامه‌هایی که برای عشایر در نظر گرفته شده است افزایش درصد برخورداری عشایر از آب آشامیدنی از 54 درصد به 74 درصد عنوان کرد.

وی درباره احتمال قاچاق دام توسط عشایر توضیح داد: درصد دام‌هایی که توسط عشایر به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شوند بسیار پایین است اما برای رفع این مشکل نیز تدابیری اندیشیده شده است. وی از جمله این تدابیر را پلاک‌گذاری دام‌های عشایر و همچنین رصد آنها توسط نیروهای نظامی و انتظامی عنوان کرد.

وی ادامه داد: با مصوبه هیات وزیران قرار است از شهریور ماه هرگونه جابه‌جایی دام با کارت هوشمند و شناسنامه‌ای که برای آنها صادر می‌شود، انجام گیرد.

علایی‌مقدم در پایان سخنان خود گفت: از تخصیص 1400 میلیارد تومان طی پنج سال اخیر به عشایر برای بهبود شرایط زندگی آنها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایشگاه رنگین‌کمان با هدف ارائه دستاوردها و توانمندی‌های عشایر کشور با همکاری معاون اول ریاست جمهوری از 24 تا 27 مرداد ماه در محل نمایشگاه دائمی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز