خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مصرف گازوئیل در کشور باید 10 میلیون لیتر کاهش یابد/ ترانزیت، پول مفتی است که از آن غافل هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۹۷۰

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر روزانه 50 میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل و نقل درون‌شهری، برون‌شهری و ریلی مصرف می‌شود که امکان کاهش 10 میلیون لیتری آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهرام آدم‌نژاد در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با اشاره به میزان ترانزیت در کشورمان و ظرفیت‌های ترانزیتی اظهار داشت: در حالی که در ایران با تمام ظرفیت‌های حمل و نقلی، میزان ترانزیت 12 میلیون تن در سال است، ظرفیت افزایش این رقم تا 30 میلیون تن وجود دارد.

وی ادامه داد: نباید از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور با همین زیرساخت‌هایی که وجود دارد بگذریم، گفت: ترانزیت پول مفتی است که وارد کشور می‌شود و قرار نیست برای ورود این سرمایه به کشور عملیات زیرساختی انجام دهیم و با همین زیرساخت‌های موجود می‌توان درآمدهای ترانزیتی را افزایش داد.

آدم‌نژاد با اشاره به ضرورت کاهش مصرف گازوئیل در کشور گفت: در حال حاضر روزانه 50 میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل و نقل درون‌شهری، برون‌شهری و ریلی مصرف می‌شود که امکان کاهش 10 میلیون لیتری آن وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط منطقی در مجموع حمل و نقل‌هایی که گفته شد باید 40 میلیون لیتر گازوئیل مصرف شود.

وی ادامه داد: نظام توزیع گازوئیل در کشور باید اصلاح شود و در این راستا راهبردی در حال تهیه است که تا 10 میلیون لیتر مصرف مازاد را کنترل کنیم. این موضوع را ستاد سوخت باید پیگیری و دنبال کند.

آدم‌نژاد درباره آخرین تصمیمات برای ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: ساخت قطعات 2 و 3 هم در دستور کار دولت قرار دارد اما واقعیت این است که تا زمانی که تجاری‌سازی در پروژه‌های حمل و نقلی را انجام ندهیم نمی‌توانیم با بودجه عمومی چنین پروژه‌های بزرگی را عملیاتی کنیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: همانطور که گفتم قطعا قطعات 2 و 3 آزادراه ساخته می‌شود اما هنوز منابع مالی مورد نیاز این قطعا مشخص نیست.

وی درباره تاخیر در ساخت پروژه ریلی رشت- آستارا اظهار داشت: معتقدم هنوز این پروژه برای ما اولویت بالایی ندارد وگرنه سرعت کار بیشتر می‌شود. همانطور که گفتم سود ترانزیت کم نیست و همواره در ایران درباره ترانزیت حرف می‌زنیم اما پروژه‌های مرتبط با ترانزیت در اولویت ما قرار ندارد.

وی با اشاره به رقابت دو بندر چابهار و گوادر در ایران و پاکستان اظهار داشت: بنادر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران مزیت‌هایی دارند اما نمی‌توان گفت این دو بندر رقابت‌ 100درصدی با یکدیگر داشته باشند. باید مسیرهای تخلیه بار هر دو بندر را مشخص کرد و سریعا نسبت به توسعه بندر چابهار اقدام کنیم تا در مقابل بندر گوادر دچار عقب‌ماندگی نباشیم.

آدم‌نژاد تاکید کرد: در جریان توسعه بندر چابهار قرار نیست ارتباط مردم با دریا را قطع کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز