خبرگزاری کار ایران

از ورود 150 تن کاتالیست به کشور جلوگیری شد/ 8 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با بومی سازی کاتالیست

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۲۴۵

با سرمایه گذاری 750میلیون تومانی پروژه تحقیقی ساخت کاتالیست آغاز شد و امروز شاهد بومی سازی کامل کاتالیست استراتژیک هیدروژناسیون استیلن برای صنایع پتروشیمی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا جوکار مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت گفت: تنها کاتالیزور تولید اتیلن در سراسر جهان این کاتالیست است که فقط در اختیار چند شرکت خارجی بوده است. حدود 30 سال بود که این نوع کاتالیست را مجتمع‌های پتروشیمی ایرانی از شرکت‌های خارجی وارد می‌کردند.

وی در ادامه گفت: شرکت پتروشیمی مروارید با سرمایه گذاری 750میلیون تومانی این پروژه تحقیقی را آغاز کرد و امروز شاهد بومی سازی کامل کاتالیست استراتژیک هیدروژناسیون استیلن برای صنایع پتروشیمی هستیم. به طوری که تا به امروز این کاتالیست مراحل تست خود را انجام داده و عملکردی بسیار با کیفیت‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی داشته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید تصریح کرد: در صنعت پتروشیمی دونوع گاز اتیلن و سنتز داریم که مادر صنعت هستند و هر کشوری اتیلن و سنتز داشته باشد همه صنعت پتروشیمی را دارد و شرکت نفت و گاز سرو، صنعت پتروشیمی را از این دو گاز خودکفا کرده است.

وی ادامه داد : ما آماده هستیم تا این کاتالیست را در مجتمع پتروشیمی مروارید تست کنیم و دولت نیز باید از این شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند. چرا که اگر موانع از سر راه شرکت‌های دانش بنیانی مثل نفت و گاز سرو برداشته شود، می‌توانند صادر کننده کاتالیست باشند. 

8 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با بومی سازی کاتالیست

امیرهومن کریمی وثیق مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو نیز در این رابطه گفت: خدارو شاکریم که تفاهم نامه همکاری برای تولید صنعتی کاتالیست هیدروژناسیون استیلن با شرکت پتروشیمی مروارید امضا شد که امیدواریم با نگاه ویژه به تولید ملی، نتایج مضاعفی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود با  وجود مجتمع‌های تولیدکننده الفین در کشور ، این کاتالیست نقش موثری در تولید و داخلی سازی آن نیز نقش مهمی در عدم وابستگی به خارج خواهد داشت.

کریمی ادامه داد: این دستاورد پروژه مشترکی بین دو شرکت پتروشیمی مروارید و نفت و گاز سرو بوده، به طوری که تدوین دانش فنی و تولید کاتالیست توسط شرکت نفت و گاز سرو انجام شده و تست‌های عملیاتی توسط پایلوت پلنتی بوده است که با هزینه پتروشیمی مروارید ساخته شده و کاتالیست در آن مراحل تست خود را گذرانده است. طبق نتایج به دست آمده، عملکرد کاتالیست با نمونه خارجی شرایطی به مراتب بهتر از نمونه خارجی و اروپایی خود داشته است.

کریمی ادامه داد: آنچه در این دستاورد حائز اهمیت است ، زمینه را برای داشتن اعتماد به نفس برای عدم وابستگی به خارج را فراهم کرده است تا بتوانیم کارهای بزرگی انجام داده و در کنار آن از ورود 150 تن کاتالیست به کشور جلوگیری شده به طوری که از قبل داخلی سازی آن بالغ بر 8 میلیون یورو صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در  ادامه افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اعتماد مجتمع‌های پتروشیمی دیگر نیز به کاتالیست بومی سازی شده هیدروژناسیون استیلن باشیم.

ایران به سومین کشور در تولید کاتالیست آیرون مولیبدن تبدیل شد

امیر هومن کریمی وثیق همچنین با اعلام این خبر افزود: این محصول با ارزش هزینه خریدی در حدود 60 یورو برای هر کیلوگرم محصول برای مجتمع‌های مصرف کننده داشت که در حال حاضر 14 مجتمع در کشور از کاتالسیت آیرون مولیبدن برای تولید فرمالدهید استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانش فنی این محصول استراتژیک تنها در اختیار دو کشور سوئد و  ایتالیا بود که در دوران تحریم هیچ کدام از این کشورها کاتالیست صنایع تولید فرمالدهید را تامین نکردند، افزود: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این کاتالیست در تابستان امسال بارگذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو ادامه داد: باتوجه به وجود بازارهای منطقه برای کاتالیست سنتز فرمالدهید ، تولید و بومی سازی این کاتالیست باعث خواهد شد تا در آینده نزدیک علاوه بر صرفه جویی ارزی ، دروازه های صادراتی کشور برای این محصول باز باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز