خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه نان فانتزی و حجیم در گفت‌وگو با ایلنا:

یارانه بخش نان حجیم و فانتزی را حذف نکنید/ جلوگیری از فساد و رانت با یکسان‌سازی قیمت آرد در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۳۹۱

رئیس اتحادیه نان فانتزی و حجیم گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه قرار بود ۴۰ درصد از نان سنتی کشور به حجیم و فانتزی تبدیل شود که حذف یارانه آرد نان حجیم مغایر با این دو برنامه راهبردی خواهد بود.

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان فانتزی و حجیم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با حذف یارانه از آرد نانوایی‌ها در ردیف بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: از سال ۹۳ یارانه آرد نانوایی‌ها ۲۰ درصد حذف شده است البته دولت ادعا دارد که به بخشی از این صنف یارانه پرداخت می‌کند، با توجه به وضعیت پیش رو امکان حذف یارانه وجود ندارد و دولت درصدد آن است که از نان‌های حجیم حمایت کند.

وی افزود: اگر یارانه نان سالم و حجیم را بردارند به تولید این بخش ضربه وارد می‌شود. از نظر کارشناسان این نوع نان که به نام نان حجیم و سالم معروف است بهترین نوع نان محسوب می‌شود که از نظر بهداشتی، ماندگاری و دور ریز کم، بهترین نان است.

کرمی با اشاره به این نکته که دولت اگر قصد کم کردن یارانه را دارد باید از بخش نان سنتی کم کند، تصریح کرد: دیدگاه حذف یارانه بخش نان حجیم و فانتزی بسیار اشتباه است.

رئیس اتحادیه نان فانتزی و حجیم با اشاره به تاکید برنامه پنجم و ششم توسعه به تولید نان فانتزی و حجیم  خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم و ششم توسعه قرار بود ۴۰ درصد از نان سنتی کشور به حجیم و فانتزی تبدیل شود که حذف یارانه آرد نان حجیم مغایر با این دو برنامه راهبردی خواهد بود.

وی افزود: ما فکر نمی‌کنیم در دولت و مجلس این اقدام انجام شود اما اگر انجام شود ما با آن مخالف هستیم و به بخش تنها نان سالم ضربه وارد خواهد شد.

کرمی در ادامه با اشاره به این که حذف یارانه، قیمت نان را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: از آنجایی که با حذف یارانه این بخش قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد ما فکر نمی‌کنیم دولت این کار را انجام دهد. در صورت افزایش قیمت رقابت از بین سنتی و حجیم برداشته می‌شود.

رئیس اتحادیه نان فانتزی و حجیم با تاکید بر یکسان سازی قیمت آرد در تمام بخش‌ها اذعان داشت: یکسان‌سازی قیمت گندم، آرد و نان بهترین روش برای رقابت سالم در مجموعه نان است، در غیر این صورت یک بخش از بین خواهد رفت آن هم بخشی که نان سالم تولید می‌کند و باعث ضرر به کشور خواهد شد.

وی افزود: نان حجیم بخشی از نان صنعتی است که بدون ضایعات، بدون جوش شیرین و بدون حرارت بالا تولید می‌شود. دولت در حال حاضر هم با پرداخت یارانه به بخش سنتی، آرد را ۶۶۵ تومان به آنها عرضه می‌کند و باعث دو نرخی شدن قیمت آرد شده است در حالی که قرار بود تمام این آردها با یک نرخ باشد.

کرمی یادآور شد: یکسان سازی باعث می‌شود مشکل رانت و فساد که در بخش یارانه به وجود می‌آید از میان برداشته شود و می‌توان جلوی رانت و فساد را گرفت.

وی افزود: همان طور که  تک نرخی شدن قیمت بنزین هم باعث حذف رانت و فساد در توزیع آن شد بنابراین در این بخش هم در سال ۹۸ با یکسان سازی قیمت آرد می‌توان جلوی فساد و رانت را گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز