خبرگزاری کار ایران

آلبرت بغزیان در گفتگو با ایلنا :

کارخانه‌های تعطیل به جای واحدهای تولیدی یارانه می‌گیرند

برخی از واحدهای تولیدی نه جایی ثبت شده‌اند و نه پروانه‌ای دارند و واقعا هم نیازمند یارانه هستند اما شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، اظهار داشت: ساز و کار پرداخت یارانه به مصرف کنندگان و سرپرست خانوار‌ها به تعداد ثبت نام شدگان وابسته است اما پرداخت یارانه به تولیدکنندگان اصلا نظام‌مند نیست.

وی افزود: به عنوان مثال پرداخت یارانه به کارخانه بزرگی مانند ایران خودرو بر اساس چه معیاری باید محاسبه شود و در مقابل پرداخت یارانه به برخی از کارخانجاتی که تعطیل هستند و به ظاهر فعالند چرا باید صورت گیرد؟

بغزیان تصریح کرد: همچنین برخی از واحدهای تولیدی نه جایی ثبت شده‌اند و نه پروانه‌ای دارند و واقعا هم نیازمند یارانه هستند اما شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است!

این اقتصاددان و استاد دانشگاه ادامه داد: بهترین راه کم کردن هزینه‌های تولید است و ضرورت دارد دولت بهای برق و انرژی را کاهش دهد البته پیش از این هم دولت یارانه انرژی می‌داد که در آن تجدید نظر کرد.

وی گفت: همچنین با ارائه تخفیفاتی در بهای برق، آب، گاز و غیره می‌تواند بر قیمت گذاری‌ها نظارت کند و به نوعی یارانه تولید بپردازد.

به گزارش ایلنا، بر اساس مصوبه مجلس مقرر شده بود که به بخش تولید توجه ویژه شود و ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت ردیف هزینه‌ای در بودجه به تولیدات اختصاص یابد اما  این اتفاق نیفتاد.

کد خبر : ۲۷۶۰۳۸