خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

قاچاق، طبقه جدید اقتصادی ایجاد کرده است/ اداره جامعه مدرن با سیستم سنتی امکان‌پذیر نیست/ قاچاق به نام مرزنشینان؛ به کام دیگران

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۵۰۳

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه پدیده قاچاق موجب ایجاد طبقه جدید به لحاظ اقتصادی شده است و این افراد درآمدهای هنگفتی از بده بستان قاچاق کسب کرده‌اند و امروز صاحبِ خانه‌ها و ماشین‌های میلیاردی هستند. این پدیده بقدری پیشرفت کرده است که تقریبا دو سال پیش وزیر کشور اذعان داشت که این افراد توانایی دخالت در انتخابات نمایندگان را نیز دارند و بنابر گفته ایشان بخشی از درآمد قاچاق صرف هزینه‌های گزاف انتخاباتی می‌شود.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پدیده قاچاق در اقتصاد کشور گفت: براساس گزارش‌های رسمی در سال گذشته حجم قاچاق تقریبا ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده است که با احتساب هر دلار ۴۲۰۰ تومان رقمی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعاً بخش عمده آن سازمان یافته است و متاسفانه این پدیده شوم تولید کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه پدیده قاچاق موجب ایجاد طبقه جدید به لحاظ اقتصادی شده است و این افراد درآمدهای هنگفتی از بده بستان قاچاق کسب کرده‌اند و امروز صاحبِ خانه‌ها و ماشین‌های میلیاردی هستند. این پدیده بقدری پیشرفت کرده است که تقریبا دو سال پیش وزیر کشور اذعان داشت که این افراد توانایی دخالت در انتخابات نمایندگان را نیز دارند و بنابر گفته ایشان بخشی از درآمد قاچاق صرف هزینه‌های گزاف انتخاباتی می‌شود.

پازوکی تاکید کرد:  می‌توان با اقدامات مناسب با این معضل برخورد کرد به شرطی که مجموعه حکومت یعنی هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه مبارزه با آن را در دستور کار خود قرار دهند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر نقش شفافیت در مبارزه با قاچاق گفت: اگر فعالیت‌های اقتصادی کشور هماهنگ باشند و سیستم‌های گمرکی، بانکی، مالیاتی و بنادر و کشتیرانی کشور اقدامات همسو و هماهنگ انجام دهند، می‌توان سدی در برابر این پدیده ایجاد کرد. مثلا اگر ما از تکنولوژی اطلاعات استفاده کنیم زمانی که کالا از بندر مبدأ به سمت کشور ما بارگیری می‌‌شود بصورت آنلاین اطلاعات آن در اختیار سیستم گمرکی، بانکی و مالیاتی کشور قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: به نظر بنده در اداره کشور باید از دستاوردهای روز جهان توسعه یافته استفاده کرد، مشکل ما این است که می‌خواهیم با سیستم سنتی جامعه مدرن را اداره کنیم و این امکان‌ناپذیر است بنابراین استفاده از تکنولوژی روز دنیا در راستای شفافیت و مبارزه با قاچاق است، مثلا در موضوع درگیری نماینده مجلس با مأمور گمرک، شفاف‌سازی رسانه‌ها بود که موجب عقب نشینی نماینده محترم شد.

پازوکی با اشاره به موضوع FATF گفت: یکی از دلایلی که بنده موافق پیوستن کشور به FATF هستم تاثیر آن در جلوگیری از قاچاق و فساد است و باید این قوانین بین‌المللی را پاس بداریم اما بخشی از جامعه باور دارند که  FATF در راستای استعمار و منافع اجنبی است در حالیکه این‌گونه نیست چون خود ما قربانی تروریسم و پولشویی هستیم.

این اقتصاددان با تاکید بر بهبود معیشت مرزنشینان و مناطق محروم گفت: البته باید توجه داشت که بیشتر قاچاق به اسم این بخش از جامعه است در حالی‌که دیگران پشت آن هستند اما دولت در راستای معیشت این اقشار اقدامات هدفمند انجام دهد. متاسفانه در زمان آقای احمدی‌نژاد به ساکنین جزیره ابوموسی مجوز واردات خودروی خارجی بدون عوارض دادند و این ساکنین پس از واردات  آن را به قیمت ۳۰ میلیون تومان به دلال‌ها فروخته و دلال‌های نیز با فروش آن به ۵۰۰ میلیون تومان سود هنگفتی کسب کردند، بنابراین باید کمک دولت هم هدفمند باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز