خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم زاهدان در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

نگذاریم سال 45 و کوچ اجباری تکرار شود / آب استراتژیک‌ترین استان مرزی را تامین کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۱۷۱

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: ما به دریا و آب‌های آزاد دنیا 350 تا 400 کیلومتر دسترسی داریم اما منطقه چابهار فقط 20 درصد آب دارد و آب زاهدان نیز EC بالایی دارد.

علیم یار محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه تامین آب شرب یک میلیون و 350 هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان به ورودی از هیرمند و هریررود بستگی دارد، اظهار داشت: متاسفانه امسال حتی یک قطره هم بارندگی نداشتیم و از طریق حوضچه‌های مصنوعی بنام چاه نیمه تامین آب صورت می‌گیرد که آنها هم کم آب شده‌اند.

وی افزود: سال گذشته یک مرحله تامین آب کشاورزی از  چاه نیمه‌ها صورت گرفت اما برای مراحل دوم و سوم آبی برای ارسال وجود نداشت.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به دریا و آب‌های آزاد دنیا 350 تا 400 کیلومتر دسترسی داریم اما منطقه چابهار فقط 20 درصد آب دارد و آب زاهدان نیز EC بالایی دارد.

وی با اشاره به خطر کوچ از سطح استان گفت: سال 1345 مشکل کم آبی پیش آمد و بخش زیادی از جمعیت استان کوچ کردند، تعداد زیادی از منطقه بلوچستان به سمت کشورهای خلیج رفتند و بخشی برای کارگری راهی کرمان و یزد شدند، اگر فکر اساسی نشود این ماجرا تکرار می‌شود و این برای یک استان مرزی و استراتژیک اصلا خوب نیست.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: باید سرمایه گذاری شده و آب شیرین کن احداث شود و جدیت در خرید تضمینی در برنامه کاری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رقم بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه استان ناچیز است، افزود: غیر از رقم مندرج در لایحه بودجه 98 باید تمهیدات خاصی در قالب صندوق توسعه اندیشیده شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر برای حفظ جمعیت استان چاره‌ای اندیشده نشود و این منطقه خالی از سکنه شود مرز امنیت پایدار خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز