خبرگزاری کار ایران

شاپور محمدی:

جعبه ابزار بورس تهران کامل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۹۰۱

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از مهمترین مزایای ابزارهای مشتقه را مدیریت ریسک بازار سهام دانست و گفت از طریق این ابزار سرمایه گذاران می‌توانند سودی بیشتر از سودهای معمولی کسب کنند.

به گزارش ایلنا، در مراسم رونمایی از بازار قراردادهای آتی سبد سهام، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به همکاری منسجم ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی مختلف در راستای استفاده از ابزار آتی سبد سهام، از فعالیت تمام نهادها طی این مدت سپاس‌گزاری کرد.

در این مراسم شاپور محمدی با اظهار خوشبینی نسبت به رونق معاملات آتی سبد سهام، بیان کرد:  سال‌گذشته ابزار آتی تک سهم در بورس تهران رونمایی شد و اینک با ورود ابزار آتی شاخص سهام این امیدواری وجود دارد تا شاهد رونق هرچه بیشتر استفاده از ابزار مشتقه در بورس تهران باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: برای به ثمررسیدن این هدف، نهادهای مختلف تلاش قابل توجه ای داشته اند که از آن جمله می‌توان به حضور پررنگ شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاری ها اشاره کرد. همچنین شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس نیز طی این مدت فعالیت گسترده ای داشت و توانست بسترهای لازم برای انجام معاملات آتی سبد سهام و تعریف نمادها را ایجاد کند.

محمدی همچنین به فعالیت های شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: در بحث راه اندازی این ابزار سمات از پایه های اصلی اجرایی بوده است. تیم شرکت سپرده گذاری در این مدت کمک های شایانی انجام داد تا استفاده از ابزار آتی سبد سهام در بورس مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش‌های هیئت مدیره بورس تهران، سازمان بورس را مثمر ثمر دانست و گفت: هیئت‌مدیره بورس تهران در این مدت تلاش‌های گسترده ای انجام داد تا این ابزار به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر اعضای هئیت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مدت مزبور در زمینه انتشار ابلاغیه‌ها، ایجاد قوانین معاملاتی و نظارت زحمات بسیاری کشیده اند.

وی همچنین افزود: در میان نهادهای فعال در این زمینه، فعالیت های کمیته فقهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه ابزارهای مالی کلاسیک تا زمانی که از لحاظ شرعی تایید نشود، مورد استفاده قرار نمی گیرد، کمیته فقهی تلاش بسیاری داشت تا ابزار آتی شاخص سهام از لحاظ شرعی تایید شود.

فرصت سودآوری برای ریسک گریزان

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اهداف اعمال این ابزار در بازار سهام گفت: یکی از اهداف مهم ابزار مشتقه ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری برای افرادی است که دنبال کسب سودهای بیشتر از مقدار معمول ناشی از فرصت های آربیتراژی هستند.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر کارکردهای ابزار آتی روی سبد سهام، پوشش ریسک مناسب است.

وی در این زمینه گفت: استفاده از این ابزار می تواند بسیاری از ریسک گریزان را به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه هدایت کند، همچنین می تواند مدیریت ریسک برای اشخاص و صندوق ها را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

دو ابزار جدید در راه است

محمدی همچنین از ورود دو ابزار جدید بورسی دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: در همکاری های مشترک سازمان بورس و دیگر ارکان در نظر گرفته شده است، تا پایان سال جاری ابزار فروش استقراضی و وارانت راه اندازی شود.

وی افزود: با ورود این ابزارها به لحاظ ابزار کلاسیک جعبه ابزار بازار سهام کامل می شود. با توجه به اینکه در بحث  ابزارهای مالی اسلامی در بورس نیز پیشرفت شگرفی داشته ایم، در آن زمینه نیز راه‌اندازی اوراق بیمه اتکایی در دستور کار همکاران ما قرار دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  تصریح کرد: در سال های اخیر، نهادهای مالی، رشد مطلوبی داشته اند بطوریکه پیش بینی می شود تعداد این نهادها تا پایان سال به ٦٥٠ نهاد مالی برسد. بی شک وجود این نهادها اثرات قابل توجهی در فعالیت بازار سرمایه داشته و می تواند باعث قوام بخشیدن به اجرای ابزارهای جدید شود.

وی در پایان بر لزوم فرهنگ‌سازی ابزارهای مالی مختلف در بازار سرمایه از سوی رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: بی‌شک عمق بازار سهام بدون آشنایی با ابزارهای مالی مختلف افزایش نخواهد یافت، بنابراین رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی ابزارهای مالی در افکار عمومی باید وارد میدان شوند و فعالیت گسترده ای داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز