خبرگزاری کار ایران

از سوی کارشناسان مطرح شد؛

صرافی‌ها نباید به سامانه نیما دسترسی داشته باشند/ باید از سیاست‌های جدید بانک مرکزی دفاع کنیم/ اقتصاد ما کشش بیش از نرخ 9 هزار تومان را ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۷۲۸

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به نظر می رسد سیاست دولت این است که نرخ ارز را در محدوده بین سامانه نیما و بازار آزاد تنظیم کند که این نرخ هم صادر کننده و هم وارد کننده را راضی نگه می‌دارد.­

به گزارش ایلنا، حسین درودیان­ گفت: در چند ماه گذشته عوامل واقعی مثل اخلال در دسترسی های ایران و عوامل انتظاری و روانی باعث اخلال در بازار ارز شده بود اما اکنون این فضا سپری شده است.

وی گفت: خروج آمریکا از برجام و فشارها و تبلیغات 13 آبانی این کشور هم تاثیر خود را بر بازار ارز گذاشت؛ اما اکنون زمان ثبات است.

درودیان با اشاره به تمهیدات بانک مرکزی گفت: پایش بانک مرکزی و تمهیدات برای شفافیت در ثبات بازار ارز موثر بوده است.

وی افزود: پشت پرده پرش‌های ناگهانی بازار ارز، خریدهای کلان قرار دارد و باید با اقدامات قضایی جلوی این اقدامات گرفته شود.

درودیان گفت: باید قبول کنیم که افزایش ناگهانی نرخ ارز در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی نیست بلکه به عوامل غیر اقتصادی و روانی مرتبط است.

وی افزود: به جز عوامل روانی و سیاسی عامل تورم نهانی و خفته را هم که از سالهای گذشته در اقتصاد ما وجود داشت در نظر بگیریم.

درودیان گفت: با وجود تورم مخفی، منتظر تکانه‌هایی در اقتصاد کشور بودیم.

وی افزود: در سالیان گذشته با اعمال سود بانکی بالا، عملاً گردش طبیعی پول را از کار انداخته بودیم.

حسین درودیان گفت: برخوردهای اخلاقی و تعزیراتی با بازار فعلی، راه کار مناسبی نیست.

وی افزود: باید رفتارهای انبساطی در پایه پولی در نظر بگیریم و پایه پولی افزایش پیدا کرده را به سمت تولید راهنمایی کنیم.

درودیان گفت: با توجه به شرایط و عوامل ذکر شده، اقتصاد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تعدیل شده است و باید این اقتصاد را بپذیریم.

وی افزود: بانک مرکزی هم تا حدودی نرخ بازار را پذیرفته است و تلاش می کند اقدامات تکمیلی را بر اساس بازار انجام دهد.

تیرداد احمدی­ کارشناس مسائل اقتصادی ارز دیگر مهمان برنامه گفت:­ بانک مرکزی متولی سیاست های پولی است و با استفاده از سیاست های پولی به دنبال اشتغال، رشد اقتصادی و ثبات بازار است.

او افزود: ارز در این سه وظیفه بانک مرکزی نقش بازی می کند. از نظر تئوریک اقتصادی مدل‌های مختلفی برای نرخ ارز وجود دارد بنابراین اگر تورم در 5 سال گذشته را ببینیم و اختلاف با نرخ جهانی را مقایسه کنیم قطعا، نرخ دلار بر اساس نرخ تورم نه 18 است نه 9 هزار تومان است.

احمدی گفت: اگر ارز 18 تومانی را در نقطه هوش بازار بگذاریم در زمانی که رئیس بانک مرکزی عوض شد، کاهش نرخ ارز تا 9 هزار تومانی را نیز می توان هوش مدیریتی و توانایی رئیس بانک مرکزی در تعادل بازار دانست.

او افزود: فقط باید دقت کرد؛ اگر محدودیت‌های ایجاد شده از حدی فراتر رود کارآیی را از دست می دهد و در فضای کسب و کار مشکل ایجاد می کند بنابراین این محدودیت ها بخصوص در مناطق ارزی می تواند زیرساخت هایی که خودمان ساخته بودیم را در جاهایی تخریب کند و مشکل ایجاد کند.­

­او افزود: در نظام مالیاتی کشور ما از سود مالیات گرفته می شود درحالی که در کشورهای دیگر جهان از گردش وجوه نقد مالیات گرفته می شود، در دنیا واریز مبلغ به حساب دیگری سود حساب می شود و باید از آن مالیات گرفته شود.

احمدی گفت: بخشی از منابع ارزی ما منابع نفتی است که ترکیبی از صادرات نفت و قیمت نفت در دنیاست و اینکه چقدر به این منابع می توان در سیستم بانکی بین الملی دسترسی داشت. صادرات غیرنفتی که شامل مواد معدنی، فلزات و محصولات پتروشیمی است و بخش دیگرمصارف ارزی می باشد که همان کالاهای مصرفی است.

او افزود: سامانه نیمای ما نیاز به اصلاح دارد چون سامانه ای که صرافی‌ها به آن دسترسی داشته باشند اشتباه است.

کارشناس اقتصادی برنامه گفت: بانک مرکزی همزمان متولی ارز، اشتغال، ثبات بازار است بنابراین در نرخ گذاری نمی‌توان صد درصد بر اساس نرخ بازار عمل کرد بلکه باید به گونه ای عمل کرد که نرخ تدبیری اعمال شود تا به ثبات بازار نیز کمک کند. بنابراین وقتی مردم بالارفتن و پایین رفتن نرخ ارز را لمس کنند نرخ بهینه در اقتصاد را می پذیرند.­

احمدی راد در پایان گفت: معاش مردم و بودجه ریزی مهم است و بانک مرکزی باید به نقطه ای برسد که بتواند همزمان اشتغال، رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها و بورس را مدیریت کند.­

یوسف کاووسی کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و دولت از ابتدای امسال تحت تهاجم شدید روانی دولت های متخاصم قرار گرفته است. بعد از اجرایی شدن تحریم ها نگرانی‌ها بین مردم و فعالین اقتصادی بیشتر شد که این نگرانی‌ها بیشتر ریشه روانی داشت تا ریشه اقتصادی.

او افزود: در شرایط امروز باید تقاضا به نوعی مدیریت شود بنابراین باید از سیاست‌های جدید بانک مرکزی دفاع کنیم. منابع دولت محدود است و وقتی تقاضاها سفته بازانه باشد، ارز و منابع از کشور خارج می شود بنابراین در شرایط تحریم ها و جنگ اقتصادی اتخاذ تصمیم های بانک مرکزی بجاست و حتی باید زودتر از این اتخاذ می شد. جنگ اقتصادی را باید همه بخصوص فعالین اقتصادی باور کنند.

او افزود: اگر در سال های گذشته نرخ تقاضا و تورم را اعمال می کردیم، امروز جا انداختن نرخ ارز خیلی راحت تر و ملموس تر بود.­ نرخ 4200 که در فروردین اعمال شد دستوری بود و هیچ پایه و اساسی از تک نرخی کردن ارز نداشت چراکه تک نرخی شدن ارز الزماتی دارد. آنچه مسلم است بازار نرخ اصلی را پیدا می‌کند به طور مثال وقتی نرخ 18 هزار تومان بود با ایجاد بازار نیما، تقاضایی بیشتر از نرخ 9 هزار تومان وجود نداشت که این نشان می دهد اقتصاد ما کشش بیش از این نرخ را ندارد.

او افزود: به نظر می رسد سیاست دولت این است که نرخ ارز را در محدوده بین سامانه نیما و بازار آزاد تنظیم کند که این نرخ هم صادر کننده و هم وارد کننده را راضی نگه می‌دارد.­

­کاووسی گفت: در شرایط تحریم باید در جهت ارتباط بانکداری بین الملل گام برداریم در همه مسائل خود را با شرایط پس از تحریم آماده کنیم.­

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز