خبرگزاری کار ایران

مجری طرح گندم:

پیش بینی تولید 14 میلیون تن گندم در سال زراعی جدید / از هر متر مکعب آب 3 کیلو گندم تولید می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۱۳۵

مجری طرح گندم عنوان کرد:‌ ما امیدواریم با استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهبود سطح کشت بتوانیم به ازای هر متر مکعب آب سه کیلوگرم گندم تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ تاکنون 476 هزار تن بذر گواهی شده گندم برای سال زراعی پیش رو در 90 لاین و رقم جدید با کیفیت بالا آماده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: ضریب خودکفایی گندم در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته و پیش‌بینی کرده‌ایم سال زراعی 97-98، 14 میلیون تن گندم تولید کنیم.

مجری طرح گندم با اشاره به کشت گندم در مناطق غربی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بذور مورد نیاز فرآوری، غنی‌سازی و بوجاری شده و افزایش قیمتی در حوزه کودهای اصلی که توسط شرکت خدمات حمایتی در اختیار قرار می‌گیرد نداریم.

وی افزود: علف‌کش‌ها با توجه به شرایط اقلیمی کشور با ارز یارانه‌ای تدارک دیده شده که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

اسفندیاری پور در رابطه با کاهش میزان بارندگی و کاهش سطح زیر کشت گندم عنوان کرد: بارندگی‌ها هنوز آغاز نشده اما ارقام بذرهای جدیدی که مقاوم به کم‌آبی هستند در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم. با انجام اقداماتی مانند کشاورزی حمایتی کنترل علف‌های هرز و بهبود تغذیه سعی کردیم تا افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

وی افزود: میزان بارش‌ها در سال زراعی 96-97، 165 میلی متر بوده که نسبت به سال قبل 21 درصد و در بلندمدت 27 درصد کاهش داشته است.

مجری طرح گندم با اشاره به پروژه‌های مشترک که در کرمانشاه، لرستان، کردستان و آذربایجان شرقی برای کشت ارقام جدید انجام شده تشریح کرد: در این پروژه‌ها تغذیه حفاظتی و تنوع سازی در گونه‌های کشت مدنظر قرار گرفته که نتایج خوبی در پی داشته است. اجرای پروژه فینیپ در مناطق آبی عملکرد خوبی را به دنبال داشته است.

اسفندیاری پور در پایان عنوان کرد:‌ ما امیدواریم با استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهبود سطح کشت بتوانیم به ازای هر متر مکعب آب سه کیلوگرم گندم تولید کنیم. همانطور که در سه سال اخیر نیاز گندم را با همین روش‌ها به افزایش بهره‌وری در داخل تامین کردیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز