خبرگزاری کار ایران

تحلیل فوربس؛

روسیه درحال کمک به ایران برای اجرای الگوی دور زدن تحریم‌ها در ونزوئلاست

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۴۰۱

کارفرمایان روس که به دولت مادورو در ونزوئلا هم برای عرضه ارز دیجیتال دولتی کمک کرده بودند در حال اجرای این تجریه در ایران هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از نشریه فوربس، ایران اخیرا طرح توسعه ارز دیجیتال ملی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ارائه کرده است.

«این زیرساخت برای بخش بانکی کشور بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام مطرح شد. همین روش در ونزوئلا که اوایل امسال ارز دیجیتال ملی خود را عرضه کرد، اجرا شد. چنین رویکردی تلاش تهران برای مقابله با واشنگتن و در عین حال مبارزه با رشد بیتکوین در ایران است. چرخش تهران به سمت ارز دیجیتال با کمک روسیه و در راستای ایجاد یک سیستم تراکنش مالی جهانی برای کمک به بانک‌های ایران جهت مقاومت در برابر تحریم‌هاست.

زمانی که آمریکا اعلام کرد به زودی از برجام خارج می‌شود، تهران مجبور شد به خطر قطع ارتباط با سیستم‌های مالی جهانی فکر کند. برداشته شدن تحریم‌های بانکی ایران به ویژه در حوزه سوییفت بانکی یکی از انگیزه‌های ایران برای نشستن پشت میز مذاکره بود. اما حتی برداشته شدن تحریم‌ها نیز اقتصاد ایران را نجات نداد. رفاه بیشتر ایرانی ها را به سمت خرید بیتکوین و ذخیره‌سازی این ارز سوق داد.

 در حال حاضر دولت ایران برای جلوگیری از رواج بیتکوین، معرفی یک ارز دیجیتال ملی را در دستور کار قرار داده که بتواند برخلاف پروتکل‌های غیرقابل کنترل بیتکوین، آن را کنترل کند. بانک مرکزی ایران مانند بسیاری از کشورها تحقیقات آکادمیکش را روی تکنولوژی بلاکچین از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده اما چند ماه پیش مقامات ایران به طور علنی درباره ایده ارز دیجیتال دولتی صحبت کردند.

آژانس‌های مختلف ایرانی پیرامون این ابتکار عمل ائتلاف کرده‌اند. در ماه جولای وزارت علوم توافقی را برای همکاری با بانک مرکزی در رابطه با فناوری ارز دیجیتال امضا کرد. چند هفته بعد وزارت ارتباطات توافق نامه‌ای را با کتابخانه ملی در رابطه با استفاده از فناوری بلاکچین برای آرشیوهای کشور امضا کرد. ایران به روشنی در حال توسعه ارز دیجیتال است.

شاید روسیه در تشویق ایران در این مسیر موثر باشد. در ماه می رسانه‌های روس و ایرانی اعلام کردند که یک مقام اقتصادی ایران با همتای روس خود دیدار داشته و گفته بانک مرکزی ایران پیشنهاد ارز دیجیتال ملی را ارائه داده و گفته این ارز می‌تواند به هر دو کشور کمک کند که بتوانند از سیستم سوئیفت و تراکنش‌های دلاری استفاده کنند. رسانه‌های روسی گزارش کردند که هر دو کشور برنامه دارند برای همکاری‌های بین بانکی در ماه جولای همایشی برگزار کنند. از این دیدار هیچ گزارش رسانه‌ای منتشر نشده است. جالب توجه است که کارفرمایان روسی به دولت مادورو در ونزوئلا هم برای عرضه ارز دیجیتال دولتی کمک کرده بودند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز