خبرگزاری کار ایران

فوربس نوشت؛

نوسانات بازار ارز ایران بیشتر ناشی از تحولات ژئوپلتیک است تا اقتصاد

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۶۹۷

یک رسانه تحولات ژئوپلتیک را در تعیین ارزش پول ایران موثر‌تر از بنیادهای اقتصادی خوانده و نوشت: برخی تحلیل‌گیران معتقدند که بیشتر ایرانی‌ها در این وضعیت سعی می‌کنند در واکنش به محدودیت‌های بازار ارز به سمت ارزهای دیجیتال نظیر بیتکوین و کرایپو مهاجرت کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از فوربس، تلاش‌ها و آیین نامه‌های جدید بانک مرکزی ایران در احیای واحد پول ملی ایران در هفته گذشته با شکست مواجه شده است. 

در این گزارش به تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار از سوی دولت اشاره شده و گفته شده که دولت اعلام کرده هر کس ارز خارجی را با نرخی مغایر نرخ اعلام شده مبادله کند، مجرم است. این اعلامیه زمانی صادر شد که هر دلار ۶۱۰۰ تومان در بازار مبادله می‌شد. در حالیکه بانک‌ها چاره‌ای جز اجرای این دستور نداشتند، نرخ غیررسمی ارز همچنان بالا باقی ماند. 

این رسانه در گفت‌و‌گو با منابعی در بازار ایران نوشت: « ارزش پول داخلی ایران بسیار پایین‌تر از چیزی است که نرخ رسمی جدید نشان می‌دهد. ریال بعد از تصمیم دولت در مقابل دلار احیا نشده و نرخ مبادله‌ای آن در بازار در تاریخ ۱۲ آپریل، ۵۵۰۰ تومان در ازای هر دلار بود که در ۱۷آپریل به ۵۶۵۰ تومان رسید.»

فوربس نوشت: « این الگو برای سایر ارزهای خارجی از جمله یورو و پوند و فرانک سوییس هم اجرا شده است. هر سه این ارز‌ها به شدت در مقابل ریال گران شده‌اند و با وجود اطلاعیه دولت همچنان با نرخ بسیار بالا‌تر از زمانی که محدودیت‌ها بر دلار اعمال شد در حال مبادله‌ هستند.»

بر اساس این گزارش آنچه نگران کننده‌تر است، تهدید فقدان ارز خارجی در ایران است. دولت سعی می‌کند به مردم اطمینان دهد که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و به این منظور اسحاق جهانگیری اعلام کرد ارز مورد نیاز همه بخش‌ها از بانک مرکزی قابل تامین است و تجار و مردم نباید نگران خرید ارز مورد نیاز خود باشند. 

نویسنده این یادداشت ادامه داد: « با این وجود گزارش‌ها حاکی از آن است که نشانه‌های فقدان ارز دیده می‌شود. به گزارش رویترز اکثر صرافی‌های خصوصی در تهران خرید و فروش دلار یا سایر ارزهای خارجی را برای چند روز متوقف کرده و منتظر حرکت بعدی دولت هستند. 

این رسانه به فرصت‌طلبی برخی مخالفان جمهوری اسلامی اشاره کرد و نوشت: « این وضعیت، موقعیت مناسبی برای مخالفان فراهم آورده است.»

نویسنده این گزارش به دستور بانک مرکز مبنی بر غیر قانونی بودن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها تا اطلاع ثانوی هم اشاره کرد و نوشت: « در عوض صرافی‌ها تنها اجازه دارند ارزهایی که بانک‌های تایید شده از سوی بانک مرکزی به موارد خاص اختصاص می‌دهند را خرید و فروش کنند. با این وجود ولی الله سیف رییس بانک مرکزی ارتباط این دستور با تمایل دولت به بستن صرافی‌ها را رد کرده است.»

فوربس نوشت: « نوسانات بازار ارز محدودیت‌هایی که بر ارزهای خارجی از سوی دولت اعمال می‌شود بر سلامت اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود. واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی ادامه تجارتشان را بدون دسترسی به ارز خارجی سخت‌تر خواهند دید و ارزش پایین ریال قیمت‌های تمام شده را برای آن‌ها افزایش خواهد داد. برخی تحلیل‌گیران معتقدند که بیشتر ایرانی‌ها در این وضعیت سعی می‌کنند در واکنش به محدودیت‌های بازار ارز به سمت ارزهای دیجیتال نظیر بیتکوین و کرایپو مهاجرت کنند.»

این رسانه تحولات ژئوپلتیک را در تعیین ارزش پول ایران موثر‌تر از بنیادهای اقتصادی خوانده و نوشت: «بیشتر تحلیل‌گران معتقدند که تهدید‌های ناشی از موج جدید تحریم‌های آمریکا در صورت خروج ترامپ از توافق هسته‌ای دلیل اصلی نوسانات بازار ارز ایران است.»

«مایا سنوسی» از دانشکده اقتصاد آکسفورد در پژوهشی که در ۱۳ آپریل منتشر شد، مدعی شده بود: «ضرب الاجل ترامپ به این معناست که تجار ایرانی وقت زیادی برای استراحت ندارند. با این تهدید همه چیز ممکن است از ۱۲ ماه می بد‌تر بشود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز