خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

سرمایه‌های سرگردان تشنه سرمایه گذاری در محیط امن هستند/ حاکمیت در برخورد با اخلال‌گران مماشات نکند

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۶۷۶

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت به عنوان بزرگترین فعال اقتصادی و نیز بزرگترین سهام دار باید عزم جدی در راستای جذب نقدینگی و تجهیز منابع مالی بنگاه‌ها داشته باشد و این برنامه نیازمند نظارت بالا و برخورد با خاطیان را دارد و نباید در این جهت مماشاتی از خود نشان داد.

حمید میرمعینی ( کارشناس بازر سرمایه و بورس) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر تحریم‌های جدید امریکا بر بازار سرمایه و بورس گفت:‌ شرکت‌هایی که در بازار بورس پذیرفته می‌شوند از بزرگترین و بهترین شرکت‌های اقتصاد هستند که فعالیت آنها تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور است و در صورت اعمال تحریم و محدودیت، این شرکت‌ها خواه صادارت محور باشد یا واردات محور، در مراودات بین المللی دچار مشکل می‌شوند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه تحت تاثیر مستقیم محدویت‌ها یا تحریم‌های احتمالی در آینده قرار خواهد گرفت و با چالش های ناشی از ایجاد  این محدودیت‌ها رو به رو خواهد شد.

میر معینی در مورد مثبت بودن شاخص بورس با وجود تحریم‌ها و رکود گفت: گاها شاهد افزایش شاخص بازار بورس هستیم که البته این شاخص گویای تمامی اتفاقات بازار سرمایه و تنها معیار قضاوت عملکرد آن نیست و این شاخص دارای نواقص در محاسبات است.

وی تصریح کرد: رشد شاخص بورس در پسا برجام بیشتر به دلیل ناهمگونی برخی شرکت‌هاست و به همین دلیل بسیاری از مسایل را نمی‌تواند بازتاب دهد.

این کارشناس بازار سرمایه نقش شاخص بورس را کلیدی دانست و افزود: شاخص بورس در همه  کشورها به عنوان شاخص پیش نگر و آینده‌نگر است که روندهای اقتصادی و سیاسی را پیش‌بینی می‌کند و این در کشور ما هم اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد:  بورس به عنوان ویترین اقتصادی، رسالت تامین منابع مالی بنگاه‌ها و تجمیع سرمایه‌های خرد و پراکنده را دارد.

میر معینی در مورد مشکل هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت:  در شرایط تحریم یا غیر تحریم  سرمایه های سرگردانی وجود دارند که  تشنه سرمایه گذاری در محیط امن هستند. از طرفی پروژه‌های اقتصادی به شدت نیازمند تزریق نقدینگی هستند که  به دلیل سود بالای بانکی، رکود اقتصادی و عدم توانایی در بازپرداخت سودها توانایی استفاده از منابع بانکی را ندارند.

 وی افزود: بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و نوظهور به عنوان پیش ران و موتور محرک اقتصادی است که تخصیص منابع را به خوبی انجام می‌دهد.

این کارشناس بورس تهیه برنامه کامل و جامع را  بهترین راهکار در ارتقای بازار سرمایه دانست و افزود: سیستم اقتصادی دولت باید از این استراتژی حمایت کند و کسانی که در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند انتظار دارند که مقولاتی مانند نقد شوندگی، کارایی بازار، عمق بازار سرمایه  و شفافیت بازار را پوشش دهد.

وی با اشاره به نقش دولت در تهیه این برنامه گفـت: دولت به عنوان بزرگترین فعال اقتصادی و نیز بزرگترین سهام دار باید عزم جدی در راستای جذب نقدینگی و تجهیز منابع مالی بنگاه‌ها داشته باشد و این برنامه نیازمند نظارت بالا و برخورد با خاطیان را دارد و نباید در این جهت مماشاتی از خود نشان داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز