خبرگزاری کار ایران

جزئیات سه پروژه جمع‌آوری فلرها در مناطق نفت‎خیز جنوب تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۲۵۴

سرپرست مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب گفت: قراداد ۲۳ محل دیگر در سال گذشته اعلام شد که در حال تبادل اطلاعات با شرکت‌ها هستیم که در صورت تکمیل این پروژه ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز که حجم بالایی است ساماندهی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در آیین افتتاح و آغاز به کار عملیات اجرایی پروژه های جمع آوری گازهای ارسالی به مشعل واحد‌های بهره‌برداری مارون ۳ ، مارون ۶ و منصوری که صبح یکشنبه برگزار شد، سعید حوتی (سرپرست مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب)  گفت:  گازهای مشعل سوز همیشه به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین بوده است و در راستای آن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  طراحی شده است به طوری که در آینده نزدیک جمع آوری مشعل‌های نزدیک اهواز محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: مجوز فروش گازهای همراه و مشعل سوز در سال ۹۳ را اخذ کردیم و اولین آگهی مزایده را در سال ۹۴ برگزار و اولین قرارداد فروش گاز مناطق نفت خیز با دو شرکت برنده امضا شد.

حوتی یادآور شد : اولین محل تعیین شده در پارسی کلاستر بود که استارت آن از مهرماه ۹۶ زده شد ،  در اسفند تکمیل  و در اردیبهشت امسال رسماً افتتاح شد.

وی با اشاره به میزان گاز ذخیره شده در این طرح گفت: بر اساس این طرح در مارون ۶ تقریبا ۱۵میلیون فوت مکعب، در مارون۳ نزدیک به ۱۴ میلیون فوت مکعب و در منصوری ۱۰ میلیون فوت مکعب از هدر رفت گاز جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی ما مارون۳ در پایان شهریور، مارون ۶ در پایان دی ماه و منصوری تا پایان سال محقق می شود.

سرپرست مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: قراداد ۲۳ محل دیگر  در سال گذشته اعلام شد که در حال تبادل اطلاعات با شرکت‌ها هستیم که در صورت تکمیل این پروژه ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز که حجم بالایی است ساماندهی خواهد شد.

وی افزود: استارت این پروژه‌ها از پارسی کلاستر با ۳.۵ میلیون فوت مکعب آغاز شد که در جریان آن از توان فنی و قطعات داخلی استفاده شده است.

حوتی در مورد آثار این  پروژه گفت:  این پروژه اثراتی مانند کاهش آلایندگی، تزریق گاز در میدان  در راستای تولید صیانتی، تبدیل معضل مشعل به فرصت شغلی و استفاده از افراد بومی می تواند داشته باشد.

جلوگیری از سوزاندن 25 میلیون فوت مکعب گاز در مارون  1 و 6

در ادامه این مراسم جهانگیر پور هنگ( مدیر عامل بهره‌برداری مارون) نیز گفت: این پروژه تفاوتی‌های زیادی با پروژه‌های پیشین دارد که عایدات زیادی برای اقتصاد کشور از طریق سودآوری، تامین معیشت و اشتغال  که این علاوه بر جلوگیری مستقیم از آلودگی محیط زیست است.

وی در مورد رسالت مارون گفت: براساس اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، ۲۵ میلیون فوت مکعب گاز در مارون۱ و ۶  ساماندهی و از سوزاندن آن جلوگیری به عمل آمد. همچنین پوسیدگی لوله‌ها که باعث نشت نفت بود به طور کامل پاکسازی شد.

وی ادامه داد:  کاشت ۳ هزار اصله نهال و دادن ۱۰ هزار اصل نهال به دهیاری ها، اصلاح جاده رامشیر به رامهرمز، واگذاری تانکرهای آب رسانی به روستاها، ساختن ۸ مدرسه ....از دیگر اقدامات مارون در سال گذشته بوده است.

جلوگیری از انتشار سالانه 260 هزار تن دی اکسید کربن

دیگر سخنران این مراسم محسن دهان زاده(مدیرعامل نفت و گاز کارون) در مورد اهمیت این رویداد گفت: رویدادی که در حال رقم خوردن است از دید محیط زیستی اهمیت فراوانی دارد به طوری که توجه به محیط زیست الزام تمام پروژه‌ها شده است.

وی ادامه داد: با تجمیع ۱۰ میلیون فوت مکعب و کاربرد آن می توانیم سالانه از هدر رفت ۳.۶ میلیارد فوت مکعب در سال که باعث انتشار ۲۶۰ هزار تن دی اکسید کربن می شود، جلوگیری کنیم.

دهان زاده ادامه داد: اقدامات ما در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت، و بلندمدت است تا از آلودگی آب،هوا و خاک جلوگیری کنیم. به طوری که در مورد هوا ما دو پروژه در شرق اهواز و اهواز مرکزی داریم که با کاربست تکنولوژی نوین برای اولین از هوای فشرده استفاده شده است که نزدیک به ۸۰ در صد آن کاملا از تولیدات ایرانی است.

صرفه جویی از 42 میلیون فوت مکعب گاز در روز

در حاشیه این مراسم، حسین رجبعلی پور(معاون مدیر تولید و بهینه سازی انرژی) در مورد رویکرد این پروژه‌ها گفت:  رویکرد این پروژه ها در راستای حفظ محیط زیست و ثروت کشور است.همچنین در این پروژه ها با تقویت بخش خصوصی و سرمایه گذاری داخلی  از شرکت های داخلی استفاده شده است.

رجبعلی پور ادامه داد: در این پروژه‌ها نزدیک به ۴۲ میلیون فوت مکعب گاز در روز صرفه جویی  و به چرخه تولید وارد می شود که راه اندازی آن از اواخر ۹۶ با اتکا به تولیدات و توانمندی داخلی کلید خورد تا به کارگیری نیروهای بومی و اشتغال نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی می توانیم  از خروج ارز کشور جلوگیری کنیم و بخش خصوصی داخلی را تقویت کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز