خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صنعت بیان کرد:

درخواست مهلت برای اجرای استانداردهای جدید خودرو / دخالت شورای رقابت لازم نیست

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۵۰۱

مشاور وزیر صنعت گفت: مطابق قانون جدید تعرفه واردات خودروهایی که داخلی‌سازی آنها کمتر از ۲۰ درصد است از ۴۰ به ۵۵ کاهش یافته بود و برای داخلی سازی ۲۰ تا ۳۰ درصد از ۳۲ به ۴۰ افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مشاور امور خودروی وزیر صنعت معدن و تجارت در نشست خبری در خصوص وضعیت شورای رقابت و افزایش قیمت خودرو گفت:‌ تاکنون خودروسازها و قطعه‌سازها چندین بار مخالفت خود را با شورای رقابت اعلام کردند و  درخواست افزایش قیمت محصولات خود را داشتند.

اصغر خسروشاهی ادامه داد:‌ فسلفه ایجاد شورا این بود که چون دولت به خودروسازها کمک می‌کند و به آ‌نها یارانه می‌دهد حق دارد در قیمت‌گذاری دخالت کند. اما اگر کالایی تولید شود و دولت در روند تولید آن هیچ دخالتی نداشته باشد شورای رقابت نیز حق دخالت ندارد و در هر حال حاضر خودروسازها و قطعه‌سازها از بازار آزاد مواد اولیه خود را تامین می‌کنند و حتی برای واردات نیز از ارز آزاد استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد:‌ با این وجود به نظر من دلیلی ندارد که دولت در قیمت‌گذاری دخالت کند ما امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید کردیم و سال دیگر این عدد به یک میلیون و ۸۰۰ هزار خواهد رسید با این حجم تولید خود شرکت‌ها برای ماندن در بازار قیمت‌های رقابتی اعمال خواهند کرد و دیگر نیازی به شورای رقابت نیست.

وی افزود: امروز خودروسازها و قطعه‌سازان زیان می‌دهند چون شورای رقابت اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد این وضعیت بیشتر از چند ماه نمی‌تواند تداوم پیدا کند.

مشاور وزیر صنعت در خصوص استانداردهای هشتاد و پنج گانه خودرو گفت: مذاکرات بین مدیران وزارتخانه و سازمان استاندارد در جریان است و ما معتقدیم که باید برای اجرای آن برنامه‌ریزی جدیدی صورت بگیرد.

خسروشاهی افزود:‌ درخواست ما مهلت‌دهی به خودروسازان است و پس از یک مدت زمان معین این استانداردها را اعمال کنند.  

وی در خصوص توقف تولید خودروهای قدیمی گفت: ما نمی‌توانیم این خودروها را که با قیمت پایین عرضه می‌شود را به یک باره متوقف کنیم و قشر زیادی از مردم را از داشتن خودرو محروم کنیم.

وی در خصوص تعرفه واردات قطعات خودرو گفت: مطابق قانون جدید تعرفه واردات خودروهایی که داخلی‌سازی آنها کمتر از ۲۰ درصد است از ۴۰ به ۵۵ کاهش یافته بود و برای داخلی سازی ۲۰ تا ۳۰ درصد از ۳۲ به ۴۰ افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برای خودروهای داخلی سازی ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز همان ۲۶ درصد قبل و برای ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز همان ۲۰ درصد سال قبل محاسبه می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز