خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری انجمن قطعه سازان مطرح شد؛

مخالفت با تفکیک وزارت صنعت / شورای رقابت و شورای پول و اعتبار مشکل اصلی قطعه سازان

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۴۳۷

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: خودروسازها از سال ۹۴ تا به امروز ۷۰ درصد افزایش تولید داشته است اما اعتبار بانکی آنها به همان میزان سال ۹۴ است و شورای پول و اعتبار هنوز اعتبار خودروسازها را افزایش نداده که آنها نیز بتوانند مطالعات ما قطعه سازان را پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو مشکلات قطعه‌سازان در روزهای پایانی سال ۹۶ بررسی شد.

مازیاربیگلو دبیر این انجمن گفت: در حال‌حاضر دو مشکل اصلی قطعه‌سازان را تهدید می‌کند که اولین آن شورای رقابت است، در حالی که مردم فکر می‌کنند شورای رقابت مستقیم با خودروسازان چالش دارد اما این وضعیت به رویمان تاثیر گذاشته است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا به امروز به طور متوسط قیمت مواد اولیه ما ۳۵ درصد افزایش داشته است. هرچند برخی از اجناس مانند آلومینیوم ر این مدت صد درصد افزایش قیمت داشته است.

ما با خودروسازها بنای افزایش قیمت قطعه به توافق رسیدیم و آنها نیز شرایط بازار را درک کردند اما مشکل اینجاست که شورای رقابت قبول نمی‌کند که قیمت خودرو افزایش پیدا کند. و این برای ما تبدیل به یک معضل شده.

وی ادامه داد: در حاشیه همایش بین‌المللی خودروی تهران که در ماه گذشته برگزار شد با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص صحبت کردیم و ایشان به ما قول دادند که تا اردیبهشت ماه این موضوع را حل کنند.

به‌نیا افزود: معضل دیگر ما مطالبات است. خودروسازها از سال ۹۴ تا به امروز ۷۰ درصد افزایش تولید داشته است اما اعتبار بانکی آنها به همان میزان سال ۹۴ است و شورای پول و اعتبار هنوز اعتبار خودروسازها را افزایش نداده که آنها نیز بتوانند مطالعات ما قطعه سازان را پرداخت کنند. در واقع در هر دو مشکل ما به سد دولت می‌خوریم. یکی شورای رقابت و دیگری شورای پول و اعتبار. که هر دو آنها عاملی شده برای عدم داشتن صرفه اقتصادی و تولید قطعه. هرچند طی صحبت‌های وزیر صنعت امیدواریم و منتظر هستیم تا اردیبهشت ماه این مشکلات حل شود.

در ادامه این نشست فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره‌ به زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی وزارت صنعت و وزارت تجارت گفت: در همه جای دنیا دولت‌ها سعی می‌کنند خود را کوچک کنند. طرح جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند مشکلات زیادی برای فعالیت اقتصادی کشور به وجود آورد. به طور مثال در صنعت خودروسازی مشخص نیست که صادرات خودرو و در نهایت تولید خودرو سیاست‌گذاری ان برعهده کدام وزارتخانه است و این امر سبب سردرگمی مردم می‌شود. انجمن قطعه سازان شدیدا با این زمزمه‌ها مخالف است.

وی افزود: امروز طلب قطعه‌سازان از خودروسازها نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان است و امروز ما مطالبات خود را به صورت چهار ماهه و یا حتی بعضی اوقات بیشتر دریافت می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز