خبرگزاری کار ایران

اسفندیاری:

هزینه تامین آب 100 برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۱۲۶

اسفندیاری با تاکید بر اینکه رویکردهای جدید نباید تکنولوژی محور باشد، تمرکز بر باز تعریف نظام حکمرانی آب در دولت جدید را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، انوش نوری اسفندیاری کارشناس آب در نشستی خبری که با موضوع آب و رویکردهای نو در آستانه آغاز به کار دولت دوازدهم برگذار شد، از تنگ شدن عرصه عمل برای ادامه سیاست‌های گذشته در بخش آب خبرداد.

وی افزود: برای تداوم روند گذشته چهار مکانیزم محدود کننده داریم. مکانیزم اول قیمت تمام شده آب اضافی برای کشور است که به شدت رو به افزایش است. به لحاظ شرایط عرضه آب در کشور، برای تامین هر متر مکعب آب اضافه هزینه زیادی از نظر اقتصاد و زیست محیطی باید پرداخت شود.

عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب ایران ادامه داد: هزینه تامین هر متر مکعب آب برای سدهای نسل اول، ۵۰ ریال بود. این رقم در حال حاضر به پنج هزار ریال برای هر مترمکعب آب رسیده است. یعنی قیمت هر متر مکعب آب تنظیمی ۱۰۰ برابر شده ست. این رقم در سال ۷۵، نسبت به هزینه تامین آب سدهای نسل اول حدود ۱۷ برابر شده بود.

وی با بیان اینکه دومین مکانیزم، رشد مهار نشده تقاضا برای آب است. سراسر ایران به دنبال دریافت آب بیشتر هستند، افزود: سومین عامل محدود کننده تداوم سیاست‌های گذشته در بخش آب، فشار فقر و نابرابری است که منجر به تعرض به محیط زیست شده است. بنابراین هیچ منطقی نمی‌پذیرد که سیاست‌های گذشته بدون پذیرش غفلت‌ها ادامه یابد.

وی دشوار شدن ارائه راه حل‌های جایگزین را چهارمین عاملی می‌داند که لزوم تغییر در سیاست‌های گذشته را اثبات می‌کند.

وی  یادآور شد: هرچه می‌گذرد میدان عمل ما محدودتر می‌شود و پیدا کردن راه حل جایگزین را برای ما سخت می‌کند.

اسفندیاری با تاکید بر اینکه رویکردهای جدید نباید تکنولوژی محور باشد، تمرکز بر باز تعریف نظام حکمرانی آب در دولت جدید را خواستار شد.

وی گفت: همواره توزیع منافع را عامل لجاجت در سیاست‌های گذشته معرفی می‌کنیم. شاید این مسئله درست باشد. اگر ما به دنبال سیاست‌های جدید باشیم و به این مسایل توجهی نشود، مسیر درست را نمی‌توانیم طی کنیم.

وی زیر سیستم سیاسی و سیاستگزاری در تحولات بخش آب را بسیار تعیین کننده توصیف کرد و افزود: سیاستگزاری‌ها همواره سد راه تغییرات اساسی می‌شوند. اینکه منافع چگونه در جامعه توزیع شود، در چارچوب اقتصاد سیاسی آب می‌گنجد.

عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب ایران بیان کرد: باید راهی پیدا کنیم که وضعیت توزیع منافع را تغییر داده و آن را در مسیر منافع ملی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله آب در جامعه به درستی مطرح نمی‌شود، بر تغییر رفتارهای مردم از نظاره‌گر صرف به کنشگران عرصه آب تاکید کرد.

اسفندیاری گفت: حضور مردم شرایط را در عرصه عمل برای تصمیم‌سازان تنگ کرده و منجر به ایجاد تحولات می‌شود. باید در مذاکرات، تفکیک منافع ایجاد کرد و با طرح صورت مسئله به صورت شفاف، فضا را برای به نتیجه رسیدن گفتگوها فراهم کنیم.

وی بیان کرد: برای آغاز گفتگوها باید از مفاهیم، درک مشترکی داشته باشیم تا گفتمان شکل بگیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز