خبرگزاری کار ایران

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور:

آغاز ساخت 5 هزار کیلومتر آزادراه با توان داخلی

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور گفت: ساخت 5 هزار کیلومتر آزادراه جدید با استفاده از ظرفیت داخل و شرکت های مهندسی کشور در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن میرشفیع در نشست با مدیران شرکت‌های مهندسی مشاور سراسر کشور با بیان این که حقیقت تلخی وجود دارد که حرفه مهندسی مهجور مانده است، گفت: از آنجایی که در بخش راه‌سازی کارفرما دولت بوده یک ساختار یک طرفه شکل گرفته است به همین دلیل نظام کارفرمایی ضعف‌های خود را به مجموعه مشاوران هم انتقال داده است.

وی با بیان این که معمولا کارفرماها در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند، گفت: اشتباهاتی در فرآیند ساخت پروژه‌های عمرانی و راهی انجام می‌شود که هزینه‌ها را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

میرشیفع همچنین با اشاره به بدهی‌های دولت به مشاوران و پیمانکاران گفت: به طور قطع ما هم تمام مشکلات را به سازمان برنامه و بودجه منتقل می‌کنیم و معتقد هستم قطعا معنایی ندارد. وقتی خدمتی را می‌خریم پس از دو سال تنها 80 درصد آن را پرداخت کنیم و به طور قطع این فرآیند از لحاظ شرعی هم مشکل دارد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور گفت: در حالی که در بازرسی‌هایی که انجام می‌شود اگر مبلغ قرارداد یک هزارم بالا و پایین باشد ایرادهای اساسی به قرارداد گرفته می‌شود حال اینکه در بسیاری از قراردادها اشتباهات هزینه‌های اجرا را تا 20 درصد افزایش می‌دهد اما هیچ نهادی نگران این موضوع نیست و اعتراضی نمی‌کند.

وی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران از ورود به پروژه‌های آزادراهی گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی استقبال کرده‌اند و سیاست ما هم این است که کار را بین شرکت‌ها توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت جامعه مشاورین برای انجام پروژه‌ها بالا است ، گفت: خوشبختانه بخش خصوصی به جامعه مهندسان اعتماد دارند و از سوی دیگر اجرای طرح‌ها از سوی مهندسین مشاور اقتصادی‌تر به اجرا می‌رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه ساخت 5 هزار کیلومتر آزادراه جدید با استفاده از توان شرکت‌های داخلی در دستور اجرا است ، پیش بینی می‌کنیم تمام شرکت‌های مشاور تا سه سال آینده کار برای اجرا داشته باشند.

کد خبر : ۴۴۳۷۰۲