خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور در بازدید از طرح "هفتیان"؛

طرح آب‌رسانی به تفرش نیازمند سرمایه‌گذار بخش خصوصی است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: برای تکمیل طرح آب‌رسانی هفتیان به تفرش باید از سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده کنیم.

به‌ گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور به همراه مسئولان استان مرکزی از چشمه هفتیان در 85 کیلومتری شهرستان تفرش و مسیر خطوط انتقال آب از این چشمه و روند پیشرفت پروژه هفتیان بازدید کرد.

"علی‌اصغر قانع" در نشستی که به منظور ارزیابی وضعیت انتقال آب به تفرش در فرمانداری این شهر تشکیل شد، با اشاره به بودجه 14 میلیارد تومانی مورد نیاز برای تکمیل این پروژه گفت: طرح آبرسانی به شهرستان تفرش از چشمه هفتیان از جمله گرانترین طرح‌های آبرسانی کشور است و باید برای تکمیل این پروژه از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده شود.

وی با تاکید بر این نکته که با توجه به اینکه میزان آب انتقالی در این پروژه 150 لیتر در ثانیه است، آب گرانی محسوب می‌شود، افزود: با توجه به طولانی شدن پروسه انتقال آب از چشمه هفتیان به تفرش به جهت پیچیدگی‌های کار و توقف در برهه‌ای از زمان، باید تمهیداتی اندیشیده شود که فعالیت در خصوص این پروژه دوباره شروع شده تا زمان تکمیل پروژه ادامه پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: یکی از راهکارهای مناسب در خصوص این پروژه فازبندی کار و بهره‌برداری از فازهای تکمیل شده است.

قانع ادامه داد: باید تلاش کنیم برای سال آینده برای روستاهایی که در مسیر انتقال قرار دارند، پروژه به بهره‌برداری برسد و کل طرح نیز سال 1396 تکمیل شده و بهره‌برداری شود.

در ادامه جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز گفت: این طرح که به منظور آبرسانی به شهر تفرش و 47 روستای مسیر آغاز شده  از طرح‌های فعال آبرسانی در کشور محسوب می‌شود و بایستی با تامین اعتبارات مورد نیاز به دنبال بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از این پروژه باشیم.

"نورالدین بازگیر" افزود: این طرح از طرح‌های سخت و پیچیده آبرسانی است، اما بخش عمده‌ای از کار انجام شده است و امیدواریم با تامین اعتبارات در اواسط سال آینده بتوانیم چندین روستا را آبگیری نماییم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در توضیح این طرح گفت: عملیات اجرایی این طرح از سال 1390 آغاز شده و با اتمام این طرح سالانه 4.7 میلیون مترمکعب آب برای شهر تفرش و روستاهای مسیر طرح تامین می شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح مبلغ 364 میلیارد و 241 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که مابقی اعتبار از طریق فاینانس و روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری تامین می‌شود.

وی افزود: این طرح شامل 28 مخزن ذخیره آب به ظرفیت 16 هزار و 500 متر مکعب، خط انتقالی به طول 168 کیلومتر از جنس لوله فولادی و به اقطار 200 تا 600 میلی‌متر در خطوط اصلی و لوله پلی‌اتیلن و فولادی به اقطار 65 تا 200 میلی‌متر با پوشش داخلی اپوکسی در خطوط فرعی، تعداد هشت ایستگاه پمپاژ که حداکثر هر پمپاژ 298 متر برای ایستگاه پمپاژ قزلجه نقوسان در نظر گرفته شده و یک هزار و 100 کیلووات برق برای ایستگاه‌های پمپاژ است.

در این جلسه مصوب شد طرح آبرسانی به شهر تفرش و روستاهای مسیر از چشمه هفتیان فازبندی و آبرسانی با تکمیل هر فاز انجام شود.

در این بازدید معاون عمرانی استانداری مرکزی و فرماندار شهرستان تفرش و دیگر مسئولان اجرایی نیز حضور داشتند.

کد خبر : ۳۵۳۸۶۰