خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

نگرانی هیئت‌های تجاری خارجی از وجود فساد در دستگاه‌های دولتی ایران/ فساد مانع سرمایه‌‌گذاری خارجی است

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در 30 سال اخیر فساد همواره روند صعودی داشته است و تمام این بزهکاری‌ها دلالت بر این دارد که در سیستم کشور مشکلی وجود دارد و اگر زودتر آسیب‌شناسی نشود آینده خوبی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خوانساری در همایش مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی تهران، علت اصلی توسعه نیافتگی در کشور را وجود فساد و عدم شفافیت عنوان کرد و اظهار داشت: در شاخص‌های جهانی رتبه ایران بسیار بد است و در شاخص‌های داخلی همچون تعداد زندانیان ، فقر ، بزه و طلاق از وضعیت خوبی برخوردار نیستیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در 30 سال اخیر فساد همواره روند صعودی داشته است و تمام این بزهکاری‌ها دلالت بر این دارد که در سیستم کشور مشکلی وجود دارد و اگر زودتر آسیب‌شناسی نشود آینده خوبی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اکنون در کشور جوی به وجود آمده که با دستگیری و اعدام چند نفر با فساد مبارزه می‌شود. در حالی که این برخورد با علت است و تا زمانی که ساختارهای سیاسی و اجتماعی جامعه مشکل دارد مبارزه با فساد همانند کار روبنایی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: بزرگ بودن دولت و ناکارآمدی آن، دخالت بی اندازه دولت در اقتصاد و دستوری بودن آن ، وجود مجوزهای غیرضروری و امضاهای طلایی ، وجود دستگاه‌های متعدد نظارتی ، وجود بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی که از رانت دولت استفاده می‌کنند و عدم رعایت قانون در دستگاه‌هایی همچون تامین اجتماعی و اداره مالیات از مشکلات اصلی فساد در کشور است.

وی ادامه داد: شاید مهم‌ترین دلیل عدم وجود اراده مبارزه با فساد، فعال نبودن و عدم توانایی رسانه ها در پرداختن به فساد است.

وی ادامه داد: از 160 هیئت تجاری که در سال جاری به ایران آمده‌اند بیش از 60 هیئت از وجود فساد در دستگاه‌های دولتی ما نگرانی داشتند همین امر سبب شده از سال 90 به بعد رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی شود و شاهد خروج سرمایه‌ها باشیم و نتوانیم تا به امروز یک سرمایه‌گذار بزرگ خارجی را جذب کنیم.

کد خبر : ۴۳۷۲۱۳