خبرگزاری کار ایران

مدیر ثبت احوال مشهد خبر داد؛

نسبت طلاق به ازدواج در سال گذشته ۲/۸ بوده است

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۹۶۴

مدیر ثبت احوال مشهد گفت: نشست تخصصی جمعیت شناسی در روز ملی جمعیت با حضور عالمان جمعیت شناسی برگزار می شود.

به گزارش ایلنا، علی سلطانیان عنوان کرد: ۳۰ اردیبهشت‌ماه مصادف با روز ملی جمعیت است، ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری موجب شد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چنین روزی را با عنوان روز ملی جمعیت در تقویم جمهوری اسلامی به ثبت برساند.

وی عنوان کرد: وزیر کشور و اداره ثبت احوال کل به این منظور به تمامی ادارات استان‌ها ابلاغ کرده تحولات جمعیتی را در رسانه های گروهی مورد بررسی قرار دهند و برگزاری نشست های تخصصی ابلاغ شده است، .

مدیر ثبت احوال مشهد اظهار کرد: نشست تخصصی جمعیت شناسی به مناسبت روز ملی جمعیت با حضور عالمان جمعیت شناسی در روز پنجشنبه در سالن اجتماعات و برنامه ریزی استان برگزار می شود.

سلطانیان افزود: مبحث جمعیت در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده است و اهمیت آن هم به زندگی بشر بر می گردد و انسان با در نظر گرفتن این مهم جامعه را می سازد و همگرایی با همنوع خود را مدنظر قرار می دهد، همین موضوع متفکران مسلمان را بر آن داشت که به روابط بین انسان ها در اجتماع و ساز و کارهایی برای تعالی آنان بپردازند، از این رو این مبحث نه تنها باید در سطح ملی بلکه باید دز سطح بین المللی دنبال شود.

وی با بیان اینکه در کشور ایران همواره موضوع جمعیت و تعاملات فرهنگی در تمامی ادوار تاریخی مورد توجه بوده است، اظهار کرد: جمعیت کنونی ایران ۷۶ میلیون است، به عبارت دیگر این میزان ۱ درصد جمعیت کل جهان و ۱۸ درصد جمعیت منطقه و ۱۰ درصد جمعیت آسیا را تشکیل می دهد.

مدیر ثبت احوال مشهد تصریح کرد: نکته ای که نباید از آن غافل بود آن است که متاسفانه مبحث جمعیت در برخی از مقاطع مورد غفلت واقع شد و موید این امر هم کاهش ناباروری است و این مساله هشداری در خصوص جمعیت خواهد بود.

سلطانیان ادامه داد: سیاست افزایش جعیت در برهه ای با انتقادات برخیراز رسانه ها و مسئولین رو به رو شد اما از آن جایی که رهبری دغدغه ویژه ای در خصوص میزان جمعیت کشور دارند و سخنان اخیر ایشان نشان از جدی گرفتن افزایش موالید است که در صورت جدی نگرفتن منویات ایشان مشکلات جدی برای این نظام به وجود خواهد آمد.

وی با ناکید بر اینکه جمعیت جوان یکی از عوامل پیشرفت در هر کشوری است، یادآور شد: اگر غلبه نسل جوان در کشور از بین برود مخاطرات جدی در پی خواهد داشت، افزایش نسل مساله مهم و مستلزم فرهنگ سازی است.

مدیر ثبت احوال مشهد با بیان اینکه توسعه شهرنشینی و مدرنیزاسیون در دهه ۱۳۳۰ موجب شد که میزان مرگ و میر کاهش یابد، افزود: تا قبل از آن میزان مرگ و میر میزان موالید را خنثی می کرد.

سلطانیان ادامه داد: نخستین سیاست جمعیتی در سال ۱۳۴۶ مبنی بر تنظیم خانواده و افزایش سن قانونی ازدواج تدوین شد، براساس این سیاست ها سن ازدواج قانونی برای دختران از ۱۵ سال به ۱۸ سال و برای پسران  از ۱۸ سال به ۲۰ سال تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت در دهه ۶۰ افزایش یافت، عنوان کرد: بار دیگر سیاست های مربوط به جمعیت در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید و حق عائله مندی تنها برای ۴ فرزند به رسمیت شناخته شد و سیاست محدود کردن موالید ادامه پیدا کرد، تداوم این سیاست ها موجب افزایش نسل میان سال و کاهش نسل جوان شد، در برهه دیگر مسئولین نیازی به سیاست های کنترلی ندیدند .

مدیر ثبت احوال مشهد با اشاره به این که اگر بخواهیم به سمت توسعه گام برداریم نخستین اصل تقویت قوای جمعیتی است، افزود: از این رو سازمان ثبت احوال در عرصه های گوناگون خدماتی را برای هم وطنان ارائه کرده است تا با بهره گیری از ظرفیت و ایجاد پایگاه زمینه تولید و نشر آمار و اطلاعات را فراهم سازد.

سلطانیان خاطرنشان کرد: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی خود را برای تصدی پایش در نهاد تخصصی اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نرخ طبیعی رشد جمعیت شهرستان مشهد ۲/۲ و و رتبه شهرستان از لحاظ میزان جمعیت ۶ است، درصد جمعیت شهری ۸۹/۶ و درصد جمعیت روستایی ۱۰/۴، درصد جمعیت مردان ۵۰/۴ و درصد جمعیت زنان ۴۹/۶ است.

مدیر ثبت احوال مشهد با اشاره به اینکه ۱۰ هزار و ۵۰۰ واقعه طلاق در شهرستان مشهد در سال ۹۴ صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: نسبت طلاق به ازدواج در سال گذشته ۲/۸ بوده است و طول زندگی مشترک ۸/۳ سال اعلام شده است.

سلطانیان در خصوص میزان فراوانی اسامی پسران و دختران در سال گذشته عنوان کرد: امیر علی، امیر حسین، ابوالفضل، علی، محمد طه، محمد حسین و ... و فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زینب، یسنا و ... به ترتیب بیشترین فراوانی را در اسامی پسران و دختران در سال ۹۴ به خود اختصاص داده اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز