خبرگزاری کار ایران

مدیر گروه بانکداری اسلامی در گفتگو با ایلنا:

دولت برای خروج از رکود، سیاست پولی انبساطی را دنبال می‌کند/ احتمال بازگشت به تورم دو رقمی

مدیر گروه بانکداری اسلامی گفت: دولت در پایان سال نرخ رشد مثبتی را گزارش خواهد کرد البته بخش عمده این رشد مربوط به تولید نفت و رشد تولیدات کشاورزی است زیرا ما در بخش‌های دیگر افزایش چندانی نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ به تازگی بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد حجم نقدینگی به میزان یکهزار و 364 هزار میلیارد و 400 میلیون ریال و شبه پول به 9 هزار و 230 هزار میلیارد و 600 میلیون ریال در پایان خرداد ماه رسیده است، بر اساس این گزارش رقم نقدینگی‌در پایان سال 94 از هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد.

کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد افزایش نقدینگی و روند رو به رشد آن اظهار داشت: دولت به دنبال سیاست پولی انبساطی است و این اتفاق برای خروج از رکود در کشور رخ داده است.

 وی افزود: این موضوع نشان‌ دهنده این است که بانک مرکزی به دولت کمک می‌کند تا از رکود خارج شویم.

مدیر گروه بانکداری اسلامی در پاسخ به این پرسش که‌ آیا شما این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنید؟ ، افزود: این موضوع در کوتاه‌مدت مثبت خواهد بود اما احتمالا در بلند‌مدت باعث افزایش تورم می‌شود.

ندری در خصوص کاهش نرخ تورم طی ماه های گذشته و تلاش دولت در این زمینه تصریح کرد: یک بخشی از این تلاش قهری بود. به دلیل اینکه اقتصاد در رکود بود و تورم کاهش یافت.

 وی گفت: البته هم اکنون نرخ تورم ماهانه افزایش پیدا کرده و به نظر نمی‌رسد که سیاست‌های پولی در ایران بتواند بر روی تولید چندان اثرگذار باشد به هرحال طبیعی است که بانک مرکزی سیاست انبساطی را دنبال کند.

مدیر گروه بانکداری اسلامی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی کاهش نرخ تورم در اولویت است یا خروج از رکود؟ خاطر نشان کرد: قطعا خروج از رکود در اولویت قرار دارد و تصور بر این است که اگر انبساط پولی بتواند رشد مثبتی را ایجاد کند دولت هم ممکن است قبول کند تا نرخ تورم مجددا دو رقمی شود.

این کارشناس حوزه بانکی پیش‌بینی کرد تا پایان سال نرخ تورم مجددا دو رقمی شود و گفت: شاید افزایش چشم گیری را در حوزه تورم شاهد نباشیم و تورم شدید همانند سالهای قبل نداشته باشیم اما تورم به حدود 10 درصد خواهد رسید.

وی گفت: دولت در پایان سال نرخ رشد مثبتی را گزارش خواهد کرد البته بخش عمده این رشد مربوط به تولید نفت و رشد تولیدات کشاورزی است زیرا ما در بخش های دیگر افزایش چندانی نداشته ایم.

کد خبر : ۴۰۶۷۰۰