خبرگزاری کار ایران

حق شناس در گفتگو با ایلنا :

بخش عمده رکود به دلیل سیاست‌های دولت قبل است

موضوع کلیدی در اقتصاد ایران این است که طی سنوات گذشته اتکاء به منابع حاصل از نفت زیاد بود و به مرور به سبب کاهش بهای نفت آن نیز کاسته شد و منجر به رکود عمیق کنونی شد.

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص راهکارهای خروج از رکود در شرایط فعلی اظهار داشت: ابتدا باید دید اقتصاد ایران چگونه به وضعیت فعلی دچار شده است و چه دلایلی باعث رکود 3 ساله اخیر شده است که دیگر قادر به خروج از آن نیستیم.

وی افزود: موضوع کلیدی در اقتصاد ایران این است که طی سنوات گذشته اتکاء به منابع حاصل از نفت زیاد بود و به مرور به سبب کاهش بهای نفت آن نیز کاسته شد و منجر به رکود عمیق کنونی شد.

حق شناس با بیان اینکه برای رونق مجدد باید درآمدهای دولت افزایش پیداکند افزود: این درآمدها از طریق اخذ مالیات ها و یا جذب سرمایه گذاری های خارجی خواهد بود.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: بخش عمده این رکود دولتی است زیرا دخالت های دولت در اقتصاد ایران به حداکثر ممکن رسیده است. هر چند در قالب سهام عدالت و اصل 44 برخی از بنگاه‌ها واگذار شدند اما  می‌دانیم که این واگذاری ها عمدتا به شبه دولتی‌ها بوده و بسیاری از این بنگاه‌ها در دست دولتی‌ها باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت تنها یک راه دارد و آن هم کسب درآمد است تصریح کرد: در صورتی که نقش دولت کم رنگ شود و امور به بخش خصوصی و مردم واگذار شود و بستر لازم برای بخش خصوصی فراهم شود و دولت سیاست های پولی ، مالی و ارزی باثباتی را اتخاذ کند و این اطمینان را به فعالین اقتصادی بدهد که با تصمیمات لحظه ای برنامه ریزی این بخش را به هم نخواهد ریخت اعتماد به بخش های مختلف اقتصادی باز می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۴۴۹۵۳