خبرگزاری کار ایران

رئیس بانک مرکزی خبر داد:

اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه با دستور رئیس جمهور

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سود بانکی از سال گذشته جهت کاهنده به خود گرفت و اقداماتی اساسی و ریشه‌ای برای ساماندهی آن وضع شد و دولت در این ارتباط تحولی اساسی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌الله سیف در نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس،‌ بانک و بیمه با اعلام این خبر که تصمیمات خوبی با حضور رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه صبح امروز اتخاذ شد، گفت: در خصوص ارتقای بخش مالی کشور تصمیمات خوبی در مسیر اجرا گرفته شده است که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان حسابرسی محقق شود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در 3 سال گذشته روند کاهنده نرخ تورم بود که از 40 درصد به 11 درصد کاسته شد هر چند که به تبع آن انتظار می‌رفت نرخ سود بانکی نیز کاسته شود اما همچنان چسبندگی‌هایی وجود داشت که دلیل آن هم تنگنای مالی بانک‌ها بود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مطالبات غیرجاری و بدهی دولت به نظام بانکی و دارایی‌های غیرمالی که در صورت‌های مالی بانک‌ها بوده است قریب به 45 تا 50 درصد از ترازنامه و دارایی‌ بانک‌ها بود که زمینه انجماد را ایجاد کرد. ضمن آنکه نقدینه‌خواهی در نظام بانکی نیز ناهنجاری‌هایی را در بخش نرخ سود به وجود آورد.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی از سال گذشته جهت کاهنده به خود گرفت و اقداماتی اساسی و ریشه‌ای برای ساماندهی آن وضع شد و دولت در این ارتباط تحولی اساسی ایجاد کرد.

سیف با اشاره به اینکه در 2 سال اخیر نگاه دولت برای تامین مالی تغییر کرد، گفت: دولت تصمیم دارد تا در نهایت شفافیت و انضباط مالی از طریق بازار مالی مشکلات را برطرف کند.

وی با اشاره به چالش‌های بنیادین در بخش مالی گفت: معضل جریان نقدی در بانک‌ها و مشکلات بنیادین از جنس مسائل نهادی و تنگنای اعتباری بانک‌ها که باعث کاهش درآمدزایی شده است اقدامات جدی‌ای را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه ضرورت اصلاح در نظام بانکی و نیز روند شاخص‌های سلامت بانکی در طول سال‌های گذشته انباشت این مشکلات را به وجود آورده، افزود: در صورتی که اقدامی عاجل در سالم سازی اصلاحات نهادین در ساختار بازار و محیط کسب و کار انجام نشود این وضعیت شرایط را در آینده بدتر خواهد کرد.

وی افزود: در این راستا انتظار می‌رود تا دولت و بانک مرکزی در بخش‌های حاکمیتی و قانون‌گذاری تسهیلات لازم را ایجاد کند که در فاز اول اقدامات اولیه‌ای را باید برای حل معضل جریان نقل و انتقال دارایی انجام داد که این موضوع در اختیار بانک مرکزی است و برای آن 10 برنامه کلیدی دارد و گزارش آن در ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه می‌شود. همچنین ساماندهی بدهی دولت و افزایش سرمایه بانک‌ها از جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخت.

وی با اشاره به الزامات این برنامه خاطر نشان کرد: با تصویب قوانین مورد نیاز از سوی مجلس حمایت همه قوا برای نظارت بر موسسات ناسالم و انتشار اوراق بدهی از جمله مواردی است که برای خروج از تنگنای اعتباری حائز اهمیت است.

وی افزود: همچنین تقویت ابزارهای سیاست مالی برای ساماندهی بدهی دولت و الزام تمرکز به اوراق بدهی از جمله مواردی است که برای خروج از این تنگناها مهم است ضمن آنکه افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق راه‌های مختلف بر عهده بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی در خاتمه با اشاره به حضور ایران در بازارهای بین‌المللی گفت: گشایش‌های خوبی صورت گرفته است. این که توقع می‌رفت به محض اجرای برجام همه امور به یکباره درست شود توقع بجایی نبود. چرا که همچنان مشکل استانداردهای بانکی و عقب ماندن ما بین 10 تا 15 سال از استانداردهای روز دنیا وجود دارد البته اقدامات موثری طی 2 تا 3 سال گذشته صورت گرفته و جایگاه مناسبی را در نظام بانکی به دست آورده‌ایم در این راستا ابلاغ دستورالعمل حداقل افشا در صورت‌های مالی برای اعتماد بیشتر به نظام بانکی ایجاد شده و صورت‌های مالی به نفع مطلوب در حال شکل‌گیری است تا با حمایت سازمان حسابرسی در جهت قطعیت با استاندارد IFRS انطباق داده شود.

کد خبر : ۳۸۸۷۱۲