خبرگزاری کار ایران

مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا:

کاهش نرخ سود بانکی، تاثیری بر بازار سرمایه ندارد

کاهش 2 درصدی نرخ بهره بانکی مربوط به تجهیز منابع و سود سپرده های بانکی است و هنوز نرخ سود تسهیلات اعلام نشده است.

حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی به 18 درصد اظهار داشت: کاهش 2 درصدی نرخ بهره بانکی مربوط به تجهیز منابع و سود سپرده های بانکی است و هنوز نرخ سود تسهیلات اعلام نشده است.

وی افزود: این در حالی است که نرخ سود دو طرفه است و تنها یک طرف آن سود سپرده گذاران است که اعلام شده است.

وی با بیان اینکه کار بانک واسطه گری بین تجهیز و تخصیص منابع است افزود: به هر حال اگر این معامله به همین صورت مورد تایید بانک مرکزی قرار گیرد تنها 50 درصد جلو آمده است و سود تسهیلاتی که به بنگاههای اقتصادی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان و خدمات ارتباط دارد ابهام دارد و باید اعلام شود.

مستخدمین حسنی در پاسخ به این پرسش که در مجموع آثار این اتفاق را در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه چه طور ارزیابی می کنید؟ ، تصریح کرد: اتفاق ویژه ای را نباید انتظار داشت زیرا تاثیری در بازار سرمایه نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: 500 شرکت تولیدی و خدماتی در بورس فعالند که نیازمند تسهیلات بانکی هستند و با همان نرخ های گذشته  به آنها تسهیلات ارائه می شود و نرخ جدیدی برایشان اعلام نشده است .

این کاشناس ارشد اقتصادی گفت: دو درصد کاهش نرخ بهره مربوط به سپرده گذارانی است که در بانک‌ها سرمایه خود را گذاشته اند و به دنبال ریسک هم نیستند و ریسک شان در بانک کنترل شده است و تغییر 1 تا 2 درصد نیز آثاری در منابع آنها نخواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش بهره بانکی منجر به خروج منابع از بانکها نخواهد شد؟ گفت: در صورتی که این منابع از بانک خارج شوند و در بازار ارز و طلا وارد شوند، نهایتا به بانک‌ها منتقل خواهند شد، پس در کلان اقتصاد تغییری رخ نخواهد داد و این منابع از فردی به فرد دیگر و یا از شرکتی به شرکت دیگر جا به جا می شود و تمامی این وجوه در شبکه بانکی در چرخش است، حتی منابع مؤسسات غیرمجاز نیز در نظام بانکی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در صورتی که سود تسهیلات تغییری نکند در واقع تنها بانک حریف سپردگذاران شده است و تنها افرادی متضرر می شوند که از پس اندازهای جزئی برخوردارند و این موضوع هیچ تاثیری در بازار سرمایه نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۴۷۶۲۵