خبرگزاری کار ایران

در نشست فعالان بخش خصوصی صنعت برق عنوان شد؛

دولت به صنعتگران برق مسکن تزریق کند/ قوانین نادرست مالیات و بیمه معضل اصلی بخش خصوصی

به جای اینکه صنعت تشویق شود که توانسته از تحریم‌ها عبور کند و مشکلات مواد اولیه را حل کند عملاً مشکلات مضاعف پیش پای صنعتگران گذاشته می‌شو

به گزارش خبرنگار ایلنا، قانعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در نشست خبری ضمن تشریح وضعیت انجمن از سال 77 تاکنون اظهار داشت: در حال حاضر 160 شرکت عضو انجمن هستند و از این نظر این انجمن جزو صنایع اشباع است اما در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته به طوری که در حال حاضر 30 تا 40 شرکت در سطح بین‌المللی کار می کنند و توان صادراتی خوبی دارند.

وی افزود: ظرفیت کشور ما برای ساخت تابلو براساس استاندارد صنعت 250 هزار سلول است که در سال 93 فقط 75 هزار سلول تولید داشته‌ایم و این میزان تولید به دلیل رکود در بازار بوده که باعث شده ظرفیت بالایی از این صنعت معطل بماند. ضمن اینکه بازار داخلی ما نیز جوابگوی بیش از 100هزار سلول نخواهد بود. در نتیجه نیاز به صادرات داریم که البته آن نیز مشکلات خاص خودش را دارد.

قانعی با بیان اینکه باید سازوکار منطقه‌ای و فرامرزی را دولت اتخاذ کند ادامه داد: با اتخاذ این تدابیر تولید کشور ارزآور و اشتغالزا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما در اطراف کشور بازار 400 تا 600 میلیونی را متصوریم به طوری که می‌توانیم تابلوها را به کشورهایی مثل عراق، ترکمنستان، قزاقستان، عمان و قطر صادر کنیم اما باید بتوانیم ملزومات حضور در بازاراهای خارجی را فراهم کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران با بیان اینکه برای صادرات صنعت من‌جمله تابلو و صنعت برق مشکلات عدیده‌ای وجود دارد اظهار داشت: علاوه بر مشکلات مربوط به صادرات در داخل کشور نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم که باید حل شده تا بتوانیم بخش صادراتی را فعال کرده و ارزآوری داشته باشیم.  

قوانین نادرست مالیات و بیمه مانع اصلی توسعه بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار ایلنا، مقیمی خزانه‌دار انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران نیز با بیان اینکه مشکل ما توسعه است چرا که اگر توسعه نباشد پروژه پالایشگاه و یا پتروشیمی اجرا نمی‌شود و در نتیجه تابلو نیز ساخته نمی‌شود اظهار داشت: اگر مشکل توسعه قانونمند حل شود موانع پیش‌روی ما نیز برداشته می‌شود.

وی گفت: مشکل توسعه نیز عدم خودباوری است به طوری که در حال حاضر نیروی انسانی ایرانی به عنوان مواد اولیه از کشور خارج می‌شود و ارزآور هم نیست. بنابراین می‌بینیم که ما خودمان از تحریم هم برای خودمان بدتریم.

مقیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از دولت می‌خواهیم که مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و شرکت‌های بیمه‌ای را حل کند چرا که در وزارت دارایی هنوز فرمول خاصی برای اخذ مالیات وجود ندارد تا جایی که بخش‌نامه داخلی در خصوص ارزش افزوده صادر می‌کنند و به مودیان و جراید نیز هیچ اطلاعاتی در این زمینه داده نشده است. در حالی که این رویه در هیچ جای دنیا رسم نیست.

وی تصریح کرد: دولت چوب لای چرخ ما می‌گذارد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز فاقد هرگونه مدیریت و برنامه‌ریزی است و سازمان‌های بیمه‌ای نیز خدماتی جز دلال‌بازی و کلاهبرداری ارائه نمی‌دهند.

دولت به صنعتگران بخش برق مسکن تزریق کند

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرخی عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران هم در این نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر دولت بیشتر به دنبال تزریق مسکن به صنایع است اظهار داشت: اکنون دولت به عنوان کارفرمای اصلی به هر بخش معترضی مسکن تزریق می‌کند. ما نیز اکنون به دنبال اصلاح قوانین نیستیم زیرا تا قوانین در مجلس تصویب و اجرا شود زمانبر است. ما به دنبال این هستیم که قوانین موجود اجرا شود.  به طور مثال قوانینی که بابت ارائه تسهیلات به صنایع کوچک به مبلغ 16 هزار میلیارد در نظر گرفته شده اجرا شود زیرا ما در خوشبینانه‌ترین شرایط هم نمی‌توانیم از این تسهیلات استفاده کنیم و با بهانه‌های عدم گردش مالی و رسوب سرمایه از این تسهیلات محروم می شویم.

وی تصریح کرد: بنابراین ما به دنبال قوانین جدید نیستیم به دنبال مسکن موردی هستیم که حداقل بتوانیم طلبکاران خود که همان مالیات و بیمه‌ها هستند از سر باز کنیم و تقاضای ما این است که قوانین را همانند سایر واحدها برای ما نیز تسهیل کنند.

مشکل اصلی ما این است که نفت داریم

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه این نشست محمودیان فعال صنعت برق با بیان اینکه اگر مشکل صنعت حل شود مشکل تابلوساز نیز حل می‌شود اظهار داشت: انتقادات ما به طور کل به تمامی دولت‌هاست و منظور ما فقط دولت کنونی نیست. ضمن اینکه باید گفت دولت یازدهم تا حدی سعی می‌کند که به قانون عمل کند اما هنوزمشخص نیست که مشکلات تا چه زمانی قرار است حل شود.

وی افزود: مشکل اصلی ما این است که نفت داریم و دولت ولی‌نعمت مردم است در حالی که در دیگر کشورها ملت ولی‌نعمتند چون مالیات می‌دهند. اما در ایران با روش‌های نادرست مامور می‌شوند که مالیات بگیرند و روال قانونی آنگونه که در تمام دنیا اجرا می‌شود در ایران حاکم نیست.

محمودیان تصریح کرد: مالیات و ارزش افزوده نمادی از اقتصاد مقاومتی در فرانسه بعد از جنگ بود اما همین مسئله در ایران با روش غلط عمل شد به طوری که وقتی این مالیات به عنوان قانون مطرح شد بازاریان اعتصاب کردند و دولت مجبور به عقب‌نشینی شد و مالیاتی ازاین قشر نگرفت اما این مالیات برای صنعتگر به قوت خود باقی بود و به غلط دریافت شد.

وی اظهار داشت: ما برای دولت پروژه انجام می‌دهیم اما دولت حتی اصل پول ما را نمی‌پردازد و وزارت دارایی نیز مطالبات خود را می‌خواهد و هر سال چند برابر جریمه می‌شویم که البته این رویه فقط مختص تابلوسازان نیست.

این فعال بخش صنعت برق در ادامه با بیان اینکه بودجه مملکت در اختیار عده‌ای خاص است که حکومت می‌کنند اظهار داشت: در حال حاضر صدای ما به جایی نمی‌رسد چون 80 درصد صنعت دولتی و یا خصولتی است.

وی همچنین به سیاست دولت برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز اشاره کرد و گفت: احمدی‌نژاد اعلام کرد که باید پول ملی قدرتمند داشته باشیم و به صورت مصنوعی و به نفع واردکنندگان می‌خواست قیمت ارز را ثابت نگه دارد که این امر جز رانت و کمک به کارخانجات چینی و ژاپنی و دلالان ایرانی چیزی نبود.

بخش خصوصی گرفتار پرداختن به مسائل حاشیه‌ای شده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، نجاتیان نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه برخی مشکلات داخل کشور باعث شده که صنایع نتوانند رشد کنند اظهار داشت: این مشکلات منجر به این شده که وقت زیادی از صاحبان صنایع گرفته شود و به جای پرداختن به صنعت باید وقت خود را صرف حل مسائل حاشیه‌ای کنند که دولت مسبب آن است.

وی افزود: ما در حال حاضر در بخش مادیات و سازمان اجتماعی با مشکلاتی مواجهیم به طور مثال اگر وضعیت مالیات‌دهی بخش صنعت را با دیگر کشورهای دنیا مقایسه کنیم آنچه ما پرداخت می‌کنیم بسیار ناچیز است اما از طرفی درآمدهای این بخش نیز ناچیزتر است. لذا وقتی بستر برای سوددهی فراهم نیست و قوانین مالیاتی نیز فشار وارد می‌کنند این مسئله باعث می‌شود که صنعت بیشتر وقت خود را صرف دفع این موانع کند. زیرا در سازمان‌های مالیاتی منطق حاکم نیست.  لذا اگر مشکلی هم پیش بیاید مجبوریم به داوری ارجاع کنیم و اگر مقاومت هم کنیم ابزارهای تهدید و فشار را شاهدیم و این امر تا جایی پیش می‌رود که بخش صنعتی تعطیل شود.

نجاتیان با بیان اینکه مشکل بخش خصوصی باید با نظارت حل شود اظهار داشت: مسئولین مربوطه به جای تهدید باید منطق را جاری کنند. به عنوان مثال اگر ما به میزان ناچیزی بدهکار باشیم و در مقابل بخش هنگفتی نیز از دولت طلبکار باشیم در قبال طلب ما هیچ قانونی اعمال نمی‌شود اما قوانین برای پرداخت بدهی‌ها تا جایی پیش می‌رود که به ضبط اموال و ممنوع‌الخروجی منجر شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان های مالیاتی به عنوان نماینده دولت فقط برای وصول مطالبات کار می‌کنند بدون اینکه چاره‌ای برای پرداخت مطالبات ما اندیشیده شود زیرا طرف قرارداد سازمان‌های مالیاتی دولت است و به این ترتیب ما برای حل این مشکلات راه زیادی باید بپیماییم تا جایی که باعث می‌شود بخش صنعت مستهلک شود.

نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران گفت: در حال حاضربه جای اینکه صنعت تشویق شود که توانسته از تحریم‌ها عبور کند و مشکلات مواد اولیه را حل کند عملاً مشکلات مضاعف پیش پای صنعتگران گذاشته می‌شود و حتی برای حل مشکل تولید و رفع موانع تولید قوانین اجرایی نمی‌شود و حتی دیوان عدالت نیز طرف دولت را می‌گیرد.

 

 

 

کد خبر : ۳۸۵۴۶۲