خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توانیر:

صنایع، مشتری برق بخش خصوصی شدند/امضای نخستین قرارداد دوجانبه بخش خصوصی با نیروگاه‌های خصوصی

کردی با بیان اینکه فولاد مبارکه 1400 مگاوات برق نیاز دارد که 200 مگاوات آن توسط نیروگاه شهید منتظری تامین می‌شود گفت: برای ما مهم است که صنایع وارد این عرصه شود و برق مورد نیاز خود را از بخش خصوصی تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم انعقاد نخستین قرارداد دوجانبه بخش خصوصی با نیروگاه های خصوصی  با ابراز امیدواری از اینکه  اولین امضای قرارداد منجر به تکرار اینگونه قراردادها با بخش خصوصی شود،  اظهار داشت: تجدید ساختار صنعت برق کشور طی دهه‌های گذشته مرکز توجه سیاستگذاران و کارگزاران کشور بوده است.

وی افزود: ما باید به سمتی برویم که انحصار تولید و توزیع برق از دست دولت خارج شده و دولت نقش سیاست‌گذار و ناظر را ایفا کرده و فعالین بخش خصوصی نسبت به تولید و عرضه برق مورد نیاز مصرف کنندگان مبادرت ورزد چرا که این رویه منجر به شفاف‌سازی و عرضه بهتر خدمات خواهد شد.

کردی تصریح کرد: در تمام دنیا برق خانگی نیز از خرده فروش‌های متعدد خریداری می‌شود. ما نیز می‌توانیم زیرساخت‌های لازم جهت تولید برق توسط بخش خصوصی جهت استفاده بخش خانگی را فراهم کنیم.

وی با مطلوب خواندن خصوصی‌سازی تولید برق طی ده سال گذشته  اظهار داشت: در حال حاضر 50 درصد نیروگاه‌ها و تولید برق توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد ضمن اینکه اخیرا نیز عرضه برق در بورس را نیز شاهدیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه حرکت به سمت  تولید برق توسط بخش خصوصی باید گام به گام و هوشمندانه صورت گیرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه  برق صنعتی شرایط ویژه‌ای دارد نباید در نوع قراردادهای آن خللی ایجاد شود ضمن اینکه  عرضه برق نیز باید  به صورت مداوم و مستمر باشد لذا نیل به این اهداف کار را سخت و حساس خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید تدابیری اندیشیده شود که در بخش مصرف وارد موضوعات تغییر ساختار شویم اظهار داشت:  دولت باید از تصدی‌گری خارج شده لذا به این ترتیب ما از قراردادهای دوجانبه بین دو بخش خصوصی آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف ابتدا باید دو شرکت شناسایی شده و مذاکراتی داشته باشند  و دولت نیز حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد چرا که اکنون انتقال توسط دولت صورت می‌گیرد و قابلیت تداوم را تضمین می‌کند.

کردی با بیان اینکه فولاد مبارکه 1400 مگاوات برق نیاز دارد که 200 مگاوات آن توسط نیروگاه شهید منتظری تامین می‌شود گفت: برای ما مهم است که صنایع وارد این عرصه شود و برق مورد نیاز خود را از بخش خصوصی تامین کند.

وی با اعلام اینکه 33 درصد برق مصرفی کشور توسط صنایع مصرف می‌شود اظهار داشت: اکنون 50 درصد تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود لذا جا دارد که صنایع بتواند به ظرفیت تولید برق توسط بخش خصوصی نزدیک شوند و تمامی برق مورد نیازخودرا از این بخش تامین کند. ما نیز در این زمینه زیرساخت‌های لازم را در اختیار قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت توانیز  همچنین گفت: مقرر شده که تا پایان برنامه ششم 70 درصد برق توسط بازار بورس  و به صورت دو جانبه عرضه شود و 30 درصد نیز توسط دولت تامین شود.

به گزارش ایلنا، نخستین قرارداد دوجانبه فروش مستقیم برق میان دو بخش خصوصی نیروگاه شهید منتظری و شرکت فولاد مبارکه اصفهان تا سقف 200 مگاوات در محل شرکت توانیر به امضا رسید.

کد خبر : ۳۲۹۶۴۰