خبرگزاری کار ایران

آلبرت بغازیان در گفتگو با ایلنا :

بورس و بانک در ایران رقیب یکدیگرند/ افراد فعال در بورس باید ریسک و نوسان آن را بپذیرند

آلبرت بغازیان گفت: دولت به دنبال کاهش نرخ تورم و سود بانکی است اما مردم با کاهش سود سپرده بانکها منابع خود را از بانکها خارج می کنند زیرا منبع مالی شان کم می شود و به سمت بازارهای دیگری نظیر بورس و مسکن و غیره می‌روند .

آلبرت‌بغازیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این که در دنیا تامین مالی پروژ‌ه‌های بزرگ در بورس و بازار سرمایه صورت می‌گیرد اما در ایران بانک‌ها تامین کننده منابع مالی هستند، اظهار داشت: در دنیا بانک‌ها درصد پایینی را به عنوان سود دریافت می‌کنند حدود( 4 تا 5 درصد ) و بنگاه‌های بزرگ هم برای تامین مالی به بورس مراجعه می کنند. زیرا هم بانک‌ها توان مالی لازم را ندارند و هم شرایط بورس مناسب‌تر است.

وی افزود: این در حالی است که در ایران بورس و بانک به عنوان رقیب هم محسوب می‌شوند و بانک‌ها تمایل ندارند که وام‌های کلان را به تولید بدهند زیرا هم این منابع معوق می‌شوند. به همین دلیل بانک‌ها دست به کار شده‌ و خود مشغول بنگاه‌داری هستند.

بغازیان ادامه داد: از سوی دیگر فردی که در ایران وارد بورس می‌شود باید ریسک آن و نوسان‌های بورس را بپذیرد و بداند که در بورس، روزهای منفی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: دولت به دنبال کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود بانکی است. به نظر من با کاهش سود سپرده بانکی، منابع از بانک‌ها خارج می‌شود و به سمت بازارهای دیگری نظیر بورس، مسکن و غیره خواهد رفت.

این اقتصاددان با اشاره به ترفند بانکی‌ها برای بالا نگه داشتن نرخ سود بانکی گفت: به نظر می رسد به جز تکلیف کردن به بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی، راه دیگری وجود ندارد.

کد خبر : ۳۸۰۵۴۲