خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس انرژی:

انحصارگرایی، سد بزرگ فعالیت بخش خصوصی است

مدیرعامل بورس انرژی ایران از انحصارگرایی و غیررقابتی شدن به عنوان آفت بزرگ رونق اقتصادی یاد کرد و گفت: این موضوع در برخی از بخش های اقتصادی کشور، موانعی برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا، سیدعلی حسینی چهارشنبه در آیین گشایش نخستین تالار معاملاتی بورس انرژی منطقه آزاد اروند در آبادان، افزود:هنگامی که معامله ای در تالار بورس انجام می شود، خریدار و فروشنده با استفاده از مقررات قانونی و ساز و کارهای قانونی مطمئن هستند که به موقع پول و کالای خود را تحویل می گیرند.

وی هدف از فعالیت بورس را پیشگیری از انحصار خواند و گفت:انحصار، آفت بزرگ اقتصادی به شمار می رود که موانعی را برای فعالیت شفاف بخش خصوصی ایجاد کرده است.

مدیر عامل بازار بورس انرژی ایران گفت:اگر بورس رونق یافته و نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی پررنگ تر شود، به طور یقین از انحصار در مبادلات اقتصادی کاسته می شود.

حسینی تصریح کرد:بورس انرژی ایران در سال 1314 شکل گرفت ولی تا سال 1346 تشکیلات رسمی در بورس و بازار سرمایه ایجاد نشد و بورس تهران از سال 1346 فعالیت خود را شروع کرد و این بازار سرمایه افت و خیزهایی نیز داشت که سال 1384 قانون بازار جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.

حسینی اضافه کرد:این قانون اجازه داد که نهادهای جدیدی راه اندازی کرده و طی یک دهه گذشته تحولات بزرگی در سرمایه کشور به وجود آوریم.

مدیر عامل بازار بورس انرژی ایران از بورس به عنوان ابزار رسمی شفاف سازی اقتصاد کشور یاد کرد و افزود:وقتی بنا داریم اقتصاد را رقابتی کرده و مبارزه با تخلف و فساد را سرلوحه قرار دهیم، رونق این بازارها مهم است.

حسینی بازار بورس ایران را در سودده توصیف کرد و افزود:بخش نخست مربوط به معاملات فیزیکی است و در آن کالاهایی که به صورت حراج عرضه می شوند خریدارن احتمالی در آن رقابت می کنند.

حسینی ادامه داد:بخش دیگر، معاملات برق است که از چند سال پیش در بورس انرژی قرار گرفت و این بازار پیچیدگی های زیادی دارد و کمتر کشورهایی در دنیا هستند که سیستم معاملات برق را راه اندازی کرده اند.

مدیر عامل بازار بورس انرژی ایران گفت:ایران طی چند سال گذشته توفیق های خوبی در این حوزه داشته است و تنها کشوری در منطقه است که در این بازار حضور دارد.

حسینی افزود:بخش سوم کار بازار بورس انرژی کمک تامین مالی به بنگاه های خرد و کلان اقتصادی است که از این ابزارها اوراق سلف موازی استاندارد است که شرکت های تولید کننده برق و نیروگاه ها آن را تامین مالی کردند و به عنوان مثال، شرکت ملی نفت ایران سال گذشته حدود هشت هزار میلیارد ریال از این اوراق را تامین مالی کرد.

وی تصریح کرد:طی روزهای آینده اولین تامین مالی پالایشگاه تولید بنزین ستاره خلیج فارس انجام می شود و کشور نیز با بهره برداری از این پالایشگاه از واردات بنزین بی نیاز می شود.

***مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند:راه اندازی تالار بورس انرژی، آغاز فعالیت در بازار سرمایه

به گزارش ایلنا ، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در آیین گشایش تالار بورس انرژی در آبادان، گفت:تامین زیرساخت مالی از ملزومات توسعه راهبردی هر منطقه است و این سازمان نیز در راستای تسهیل تبادلات مالی و تامین بسترهای توسعه پایدار اقدامات مطلوبی انجام داده است.

اسماعیل زمانی اظهار داشت:سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری دستگاه های اجرایی نظیر بانک مرکزی، بیمه مرکزی و نهادهای پولی بین المللی ساختار مالی و مبادلاتی ارزی و ریالی مورد نیاز برای توسعه و رونق بازار کسب و کار را فراهم کرد.

زمانی تصریح کرد:پیش از برجام، شرایط خوبی فراهم نبود و مبادله پولی نیز به خوبی صورت نمی گرفت، به همین دلیل سرمایه گذاران خارجی زیاد تمایلی برای حضور در منطقه نداشتند، اما امروز با توجه به فراهم شدن شرایط و افتتاح تالار بورس، باید شرایط را به گونه ای تامین کنیم که سرمایه گذار خارجی، بورس منطقه آزاد اروند را به بورس تهران ترجیح داده و مبادلات مالی و تجاری خود را در این منطقه به انجام رساند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: در منطقه آزاد اروند، گشایش بورس انرژی احساس می شد، زیرا با توجه به وجود پالایشگاه، صنایع نفتی و مینی پالایشگاه ها، امکان مبادله مالی برای حوزه انرژی باید فراهم شود.

زمانی فعالیت و ورود بانک های خارجی به منطقه آزاد اروند را برنامه بعدی سازمان منطقه آزاد اروند در این محدوده عنوان کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:تاکنون دو شعبه بانک خارجی برای آغاز کار در این منطقه اعلام همکاری کرده اند که امید داریم با همکاری مسئولان و بانک مرکزی شرایط فعالیت این بانک ها فراهم شود.

زمانی از مزیت ها و ظرفیت های منطقه آزاد اروند را معافیت مالیاتی خواند و گفت:این مهم مزیتی است که در بازار بورس انرژی آبادان نسبت به بازار بورس انرژی تهران وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با این رویه می توان گفت منفعت سرمایه گذاری ها در بازار بورس به جیب مردم می رود، البته اگر بر معاملات و قیمت ها نظارت جدی صورت پذیرد.

امام جمعه آبادان نیز در این آیین گفت:آثار هر کاری که قرار است انجام شود باید به صورت عام باشد تا همه اقشار از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور اظهار داشت:کسانی که قرار است بازار بورس را در منطقه تحول بخشند باید به فکر افراد کم بضاعت آبادان باشند تا آنها نیز بهره ببرند و اگر منفعت ملموسی در ایجاد اشتغال ایجاد نشود ممکن است فضای ناامنی ایجاد گردد.

فرماندار ویژه آبادان نیز در این آیین گفت: کار بزرگی در آبادان انجام شد و امیدواریم آبادان در حوزه انرژی تبدیل به پایگاه مهم بروس شود.

عزیزالله شهبازی اظهار داشت:امیدواریم در برنامه های راهبردی سازمان منطقه آزاد اروند تمامی اقشار مردم منطقه از آن بهره مند شوند تا توسعه پایدار و همه جانبه منطقه را شاهد باشیم.

به گزارش ایلنا؛ نخستین تالار معاملاتی بورس انرژی منطقه آزاد اروند روز چهارشنبه با حضور مدیرعامل بورس انرژی کشور و جمعی از مسئولان محلی ، در منطقه آزاد اروند در آبادان فعالیت خود را آغاز کرد.

در تالار معاملاتی بورس انرژی منطقه آزاد اروند، محصولات نفتی، پتروشیمی و برق خرید و فروش می شود.

در نخستین روز آغاز فعالیت تالار معاملاتی بورس انرژی منطقه آزاد اروند، برخی محصولات پتروشیمی و برق مورد معامله قرار گرفت.

چهار سفارش برق به حجم 90 مگاوات، عرضه هگزان پالایش نفت کرمانشاه، خرید حلال 410 پالایش نفت اصفهان برای یکی از شرکت ها از معاملات بازار بورس اروند بود.

کد خبر : ۳۷۴۷۷۷