خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر نیرو خطاب به شرکت‌های بخش خصوصی ژاپن:

ژاپنی‌ها جهت سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به ایران پیش‌قدم شوند

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۹۱۰

ستار محمودی گفت: ژاپن به دلیل برخورداری از مجموعه تحقیق و توسعه و همکاری بین‌المللی دارای تجربیات بالایی بوده و ما نیز علاقه‌مند به استفاده از آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو در دومین همایش همکاری‌های مشترک صنعت و آب و فاضلاب ایران و ژاپن  گفت: در شرایط کنونی درخواست ما این است که همکاری‌های بین بخش خصوصی دو کشور ایران و ژاپن با انرژی بیشتر تداوم یابد چرا که ایجاد خلق فرصت انرژی و زمان زیادی را می‌طلبد و از بین بردن فرصت‌ها بسیار آسان است. بنابراین باید از فرصت به وجود آمده به نحو احسن بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی طی سال‌های تحریم و جنگ اثبات کردند که توانمندی بالایی دارند اظهار داشت: ژاپن باید از این قابلیت ایرانی‌ها که در منطقه بی‌نظیر است به نفع دو کشور و همچنین کل منطقه استفاده کند.

محمودی با بیان اینکه ما از اقدامات توسعه‌ای بخش خصوصی ایرانی جهت همکاری با شرکت‌های ژاپنی حمایت می‌کنیم تصریح کرد: ایران کشوری است که قوی‌ترین منابع انسانی را در خود دارد که رقیب آن به سختی پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه باید گفت کشور ما به لحاظ منابع طبیعی و همچنین منابع انسانی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. بعد از تحریم نیز به جایگاه رفیعی ارتقاء خواهد یافت. بنابراین شرایط سرمایه گذاری و بهره‌دهی در ایران در سطح منطقه بی‌نظیر است.

محمودی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر جایی در خاورمیانه وجود دارد که امکانات، امنیت سرمایه‌گذاری، بازدهی و بیمه‌پذیری سرمایه به اندازه ایران باشد و این فرصت یگانه‌ای است برای سرمایه‌گذاران خارج از ایران خواهد بود.

وی با اشاره به ساختار جدید وزارت نیرو جهت حائل شدن مشوق‌های بالا برای همکاری با دیگر کشورها خاطرنشان کرد: ما در زمینه گردش کارها و بازار و همچنین ساخت پروژه‌ها مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که شرکت‌های خارجی را برای حضور در پروژه‌های ایرانی راغب می‌کند.

وی تاکید کرد: مجموعه این اقدامات می‌تواند به هر سرمایه‌گذاری این اطمینان را بدهد که در پروژه‌های ایران سرمایه‌گذاری کنند.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به فرصت های سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران تصریح کرد: طی پنج سال آینده نزدیک 30هزار مگاوات نیروگاه جدید باید در ایران ایجاد شود که تاکنون فقط 45 درصد از این ظرفیت ایجاد شده است. همچنین کشور ما ظرفیت ایجاد 60 هزار مگاوات انرژی خورشیدی را دارد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 5 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود. البته در زمینه کاهش تلفات و پست‌های برق نیز فرصت های زیادی را پیش‌رو داریم.

وی در رابطه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش آب نیز گفت: ما در زمینه احداث سد و نیروگاه برق‌آبی، شبکه آبیاری زه‌کشی، تامین آب حدود هزار شهر و همچنین ایجاد سامانه فاضلاب در 500 شهر باید کار کنیم. همچنین در بخش کاهش آب به حساب نیامده، استفاده از آب غیر متعارف، مدیر آب شهری، بازسازی و مقاوم‌سازی تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی مجموعه عظیمی پیش‌روی ما قرار دارد.

وی تاکید کرد: امروز زمانی است که باید با برنامه‌ریزی پروژه ها را اجرایی کنیم و در این راستا بخش خصوصی توانمند می‌تواند کارها را اجرایی کنند.

وی با تاکید بر لزوم شراکت شرکت‌های بخش خصوصی ایران و ژاپن اظهارداشت: ژاپنی‌ها، شرکت‌های ایران و بازار کار و فرهنگ ایران را می‌شناسند لذا موقعیتی برای این کشور است که در پروژه‌های ایران و همچنین با همکاری دو کشور در پروژه‌های سطح منطقه‌ای با هم همکاری کرده و کار اقتصادی انجام دهند ضمن اینکه شرکت‌های ایرانی می‌توانند زمان را به سود سرمایه‌گذار شریک صرفه‌جویی کنند.

محمودی در ادامه گفت: شرکت‌های ژاپنی در مورد شرکت‌های ژاپنی نیز باید گفت این شرکت‌ها همواره جزو شرکا و همکارانی بودند که شفاف و صادق بوده و پیوند بزرگی با ما دارند. بنابراین وقتی شرکت‌ها به هم اعتماد می‌کنند مشکلات نیز به راحتی قابل حل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ژاپن به دلیل برخورداری از مجموعه تحقیق و توسعه و همکاری بین‌المللی دارای تجربیات بالایی بوده و ما نیز علاقه‌مند به استفاده از آن هستیم.

محمودی اظهار داشت: ما در دوران تحریم تجربیات زیادی کسب کردیم و اختراعات زیادی نیز داشته‌ایم و همچنین در استفاده از پتانسیل‌های داخلی و پیوند بین دانشگاه و صنعت نیز توانمندی‌هایی حاصل کرده‌ایم و توانسته‌ایم مشکلات کشور را در بخش آب و فاضلاب و برق حل کنیم اما اکنون احساس نیاز می‌کنیم چرا که می‌خواهیم خدمات را در سطح بالاتر و اقتصادی‌تر انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند خرید قطعه از هیچ‌جای دنیا نیستیم اما علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌هایمان هستیم و در این رابطه زمینه کار در کشورمان زیاد است.

محمودی گفت: در حال حاضر انتظار ما از ژاپن این است که در زمینه سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به کشور ما پیش‌قدم باشد.

وی ادامه داد: درطی این سال‌ها با وجود محدودیت‌ها برخی تجهیزات ایرانی صادر شده است. بنابراین در زمینه‌های مختلف زیرساختی فرصت‌های زیادی برای همکاری مشترک ایران و ژاپن موجود است ضمن اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران انتقال کالا از کشور ما به همسایگان به لحاظ صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند مفید واقع شود.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی درخواست ما از مجموعه آب و فاضلاب ایران و شرکت GCCNE ژاپن این است که همکاری‌ها را با هم ادامه دهند و این تداوم همکاری از جانب ما نیز پشتیبانی می‌شود تا به قرارداد منجر شود.

وی ابراز امیدواری کرد که راهی جهت حضور مجدد ژاپن در پروژه‌های آب و فاضلاب ایران باز شود.

محمودی با اشاره به اینکه اکنون شرکت‌های ژاپنی با کمی احتیاط و محافظه‌کاری جلو می‌آیند خاطرنشان کرد: شرکت‌های ژاپنی به خاطر داشته باشند که این احتیاط آنها ممکن است ظرفیت‌های سرمایه‌گذای را به نفع رقبای آنها تمام کند. 

تعریف حدود 10 میلیارد دلارپروژه مشترک بین ایران و ژاپن

در ابتدای  این همایش، حمیدرضا تشیعی معاون نظارت و بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور  نیز  گفت: این همایش با هدف ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان ایرانی، بومی سازی تولید محصولات خارجی در کشور، انجام فعالیت های مشترک منطقه ای، سرمایه گذاری در پروژه های پیمانکاری داخلی و انتقال فناوری بویژه در زمینه اجرای پروژه های آب و فاضلاب، سامانه های آب شیرین کن، مدیریت لجن و غیره برگزار شده است.

وی افزود: تاکنون بالغ بر 9 میلیارد و 890 میلیون دلار پروژه مشترک قابل انجام بین شرکت های ایرانی و ژاپنی بررسی شده است.

تشیعی، کیفیت، طول عمر و قابلیت ریسک پایین را از جمله مشخصات کالاها و تجهیزات ژاپنی برشمرد و اظهار داشت: ایران علاقه مند به همکاری شرکت های دو کشور در صنعت آب و فاضلاب ایران است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز