خبرگزاری کار ایران

حسین محمدپورزرندی:

اقتصاد شهری ایران «تک‌محصولی» است

پورزرندی گفت: شهرها همچون یک موجود زنده هستند که حیات آنها منوط به کارکرد صحیح و درست اجزای مختلف آنها است.

به گزارش ایلنا، پورزرندی با بیان اینکه رشته اقتصاد شهری در ایران مظلوم است و از سوی دیگر عمده درآمدهای شهری ماهیت ناپایدار دارد، گفت: این در حالی است که اکنون قریب به 70 درصد از جمعیت ایران شهرنشین هستند و پیش‌بینی می شود طی یک دهه آتی این رقم به نزدیک به 80 درصد افزایش یابد.

 وی با اشاره به اینکه در شهرهای توسعه‌یافته حدود 80 درصد از درآمدها از منابع پایدار هستند، گفت: البته گام‌های ابتدایی در زمینه پایدار‌سازی درآمدهای مدیریت شهری در کشور برداشته شده اما هنوز هم حدود 70 درصد از درآمدهای کلان‌شهرها ناپایدار است.

پورزرندی با بیان اینکه مدیریت شهری امروز دارای مسئولیت اجتماعی و حاکمیتی است، خاطرنشان نمود: شهرها همچون یک موجود زنده هستند که حیات آنها منوط به کارکرد صحیح و درست اجزای مختلف آنها است.

 رئیس  انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به سهم درآمدهای ناشی از عوارض نوسازی و پسماند در کشور نیز اشاره کرد، گفت: این درآمدها تنها 5 درصد از کل منابع پیش‌بینی شده مدیریت شهری را تشکیل می‌دهد که همین حد نیز تنها حدود 50 درصد آن وصول می‌شود.

وی با اذعان به اینکه در سال 61 مجلس شورای اسلامی نظام خودکفایی درآمد شهرداری‌ها را مطرح کرد و قرار بود سال بعد دولت لایحه نظام درآمد پایدار را تنظیم کند تا ضمانت‌های اجرایی برای اخذ درآمدها ایجاد شود، گفت: بیش از 30 سال است که این لایحه خاک می‌خورد و امید داریم تا در دولت تدبیر و امید این اتفاق مبارک بیفتد و نظام درآمدی شهرداری‌ها سرو سامان پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم الگوی اقتصاد مقاومتی را در زمینه مدیریت شهری پیاده‌سازی کنیم می‌بایست جنبه‌های محیط زیستی را در اولویت قرار دهیم و عدالت در توزیع خدمات و فرصت‌ها را مدنظر بگیریم، افزود: تجربیات شهرهای پیشرو نشان می‌دهد با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و مشارکت مردمی می‌توان پیشرفت و توسعه شهرها را تسریع بخشید.

 وی ادامه داد: البته این حضور نیازمند ایجاد بسترهای قانونی و فرهنگی لازم است تا قاعده برد-برد-برد شکل بگیرد و بخش خصوصی، مردم و مدیریت شهری همه از نتایج سرمایه‌گذاری‌ها منتفع شوند.

پورزرندی با بیان اینکه خوشبختانه گام‌های مقدماتی در این زمینه با ایجاد سازمان مشارکت مردمی برداشته شده است، گفت: در کلان‌شهر تهران نیز امروز پروژه‌های متعددی با استفاده از همین توان مردمی در حال پیشرفت است.

 رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و وزارت کشور باید اختیارات بیشتری را به هیئت مدیره و یا مجمع سازمان‌ها بدهند تا آنها قدرت مانور و تصمیم‌گیری بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری داشته باشند، خاطرنشان نمود: نباید اجازه دهیم فرایند جذب سرمایه‌گذاری در لایه‌های بروکراسی اسیر شود.

وی با اشاره به اینکه امروز درآمدهای شهرداری ها تک‌محصولی است و وقتی رکود در بازار مسکن روی می‌دهد برخی از شهرداری‌ها توان  پرداخت حقوق جاری را نیز ندارند، گفت: البته سیستم بانکی نیز باید به عنوان یک وظیفه، حمایت از پروژه‌های شهری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و این امکان وجود دارد تا با ترکیبی از سرمایه‌گذاری ها و اوراق مشارکت توسعه شهری را پیش برد.

کد خبر : ۳۵۵۶۵۷