خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

کمتر از 20 درصد پسماندهای عادی بازیافت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۷۴۹

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در دنیا 40 تا 55 درصد پسماندهای عادی بازیافت می شود،گفت:در ایران این عدد به کمتر از 20 درصد است.

به گزارش ایلنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری اعلام دستاورد های کنوانسیون استکهلم، بازل و روتردام با بیان اینکه تحریم ها مانع تهیه دومین گزارش مواد شیمایی و پسماندهای خطرناک در کشور شده است، گفت: به روز رسانی برخی گزارش ها مانند مواد شیمایی و پسماندهای خطرناک بسیار مهم و قابل تامل است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک گزارش از موجودی مواد شیمیایی و پسماندهای خطرناک در کشور تهیه و آن را به سازمان ملل ارسال کرده ایم، اظهارکرد:تهیه این گزارش ها با همکاری صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) تهیه می شود اما تحریم ها مانع همکاری این صندوق با محیط زیست شده است.

متصدی با تاکید بر اینکه تحریم ها نه تنها مشکلاتی را برای داخل کشور ایجاد کرده است بلکه با ایجاد یک سری موانع نمی توانیم از حقوق بین المللی خود استفاده کنیم گفت:به همین دلیل GEF همکاری مناسبی در زمینه تهیه این گزارش با ایران نداشته است در حالی که افغانستان دومین گزارش خود را با همکاری این صندوق تهیه کرده است.

متصدی به حجم تولید زباله و پسماند در کشور اشاره کرد و گفت:روزانه 48هزار تن زباله عادی شهری و روستایی، 400 تن بیمارستانی، 80 تن ویژه بیمارستانی، بیش از 90 هزار تن صنعتی و 380 تن پسماند لجن اسیدی و خاک رنگ بر در کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه 170 میلیون تن پسماند عادی کشاورزی و 200 تن پسماند ویژه و سموم کشاورزی در کشور تولید می شود، اظهار کرد: این میزان تولید پسماند در کشور در حالی است که کمتر از 20 درصد پسماندهای عادی بازیافت می شود در حالی که در دنیا این عدد بین 40 تا 55 درصد متغیر است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره نظارت سازمان بر واحدهای آلاینده با تاکید بر اینکه این سازمان با واحدهای آلاینده که از مواد خطرناک استفاده می کنند برخورد می کند، گفت:  بیش از چهارهزار واحد صنعتی در کشور عوارض آلایندگی پرداخت می کنند که این نشان دهنده آلایندگی این واحدهای صنعتی است که باید اقدامات ویژه برای کاهش آلایندگی را انجام دهند.

متصدی ادامه داد: عوارض آلایندگی صنایع شامل یک درصد میزان فروش سالیانه آنها است که این عوارض به شهرداری ها پرداخت می شود و این نهاد موظف است این درآمد را در زمینه مسایل زیست محیطی هزینه کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه مرکز منطقه ای کنوانسیون های بازل استکهلم و روتردام برای 4 سال دیگر فعالیتش تمدید شد، گفت:  در جلساتی اعضای این کنوانسیون ها  در ژنو داشتیم پیشنهاد شد کمیته راهبری در سطح کلان کشور که موارد مرتبط با این سه کنوانسیون را مدیریت می کند؛ تشکیل شود.

وی ادامه داد : در آینده نزدیک این کمیته تشکیل شود تا مدیریت برای انجام این کنوانسیون داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز