خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده:

سهم سرمایه ثابت بخش صنعت رضایت‌بخش نیست/پیوستن به جمع کشورهای صنعتی تا 10 سال آینده محال است

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۱۱۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رسیدن به گروه‌های کشورهای صنعتی در حال حاضر و تا 10 سال آینده برای کشور ما امری محال است اما می‌توانیم برای رسیدن به گروه‌های صنعتی نوظهور تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده صبح امروز با حضور در همایش تجاری بانکی ایران و اروپا با اشاره به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار درخصوص سهم سرمایه ثابت گفت: در یک دهه گذشته سهم سرمایه ثابت در بخش صنعت رو به کاهش بوده و در دهه ماقبل آن بین 18 تا 19 درصد از این سهم در بخش کلان کشور بوده است که در دهه  گذشته به 13 درصد و در سال 91 به 22- درصد رسیده است. همچنین در سال 92 این رشد منفی بوده و در دو سال گذشته کمی رشد را تجربه کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هنوز روند سرمایه ثابت در بخش صنعت رضایت بخش نیست تصریح کرد: سهم سرمایه‌گذاری صنعتی در این سال به مستقلات رسید که باید تلاش شود این جایگاه برای بخش پیشران صنعت و معدن افزایش یافته که در این راستا به کمک کارشناسان نیازمندیم.

نعمت‌زاده گفت: برنامه راهبردی 10 ساله صنعت، معدن و تجارت در نیمه اول سال 94 منتشر شد اگرچه این برنامه قبل از موافقت‌نامه برجام بر موضوع هسته‌ای تایید شده اما به دلیل اینکه این مذاکرات از سال‌ها پیش بوده اواسط سال 93 این برنامه با اتکای به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون‌زایی و برون‌نگری و نیز استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی و عدالت اجتماعی و رشد مستمر اقتصادی تدوین شد.

نعمت‌زاده با اشاره به چشم‌انداز بخش صنعتی ایران گفت: رسیدن به گروه‌های کشورهای صنعتی در حال حاضر و تا 10 سال آینده برای کشور ما امری محال است اما می‌توانیم برای رسیدن به گروه‌های صنعتی نوظهور تلاش کنیم.

وی گفت: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در برنامه راهبردی 10 ساله در ایران کاملا مشخص است که در قالب زیربخش‌های صنعتی فولاد، خودرو، نساجی و صنایع پیشرفته الکترونیک و دانش‌بنیان و مصالح ساختمانی تعریف شده است که در قالب جزوات بسیار کوچک در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت تا سرمایه‌گذاران بر مبنای این برنامه‌ها اقدام کنند.

وی افزود: ما هر ساله اولویت‌های سرمایه‌گذاری را منتشر می‌کنیم و سرمایه‌گذران می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شامل ارکان مختلفی می‌شود تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود رکن اول در سرمایه‌گذاری‌ها منابع مالی است عملا اشتباه است به اعتقاد ما اولین عامل برای سرمایه‌گذاری توان مدیریت و نوآوری و آینده نگری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مطالعه بازار و شرایط پیرامونی و داشتن شناخت کافی در بحث سرمایه‌گذاری ها بسیار مهم است افزود: ما طرح‌هایی داشته‌ایم که به ما گفته بودند که نباید در آنها سرمایه‌‌گذاری صورت گیرد اما با مطالعات گسترده متوجه شدیم که دلیل ندارد این پروژه‌ها آغاز نشود ما متوجه شدیم برخی از این مطالعات در گذشته محدود بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: نه تنها باید از تجارب دیگران بهره برد بلکه مطالعات جدی و دید به آینده بسیار مهم است. ما نباید به هیچ عنوان به بازار محدود داخلی اتکا کنیم بلکه موضوع صادرات بسیار مهم بوده و باید به آن توجه بیشتری شود.

نعمت‌زاده خاطر نشان کرد: تعامل بین بانک و مشتری بسیار مهم است و موضوع تامین منابع مالی اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز سرمایه‌های خرد مردمی و جذب منابع در قالب پذیره‌نویسی و اوراق مشارکت بسیار مهم بوده و همچنین حضور در بازار سرمایه‌ و همکاری با بانک‌های خارجی برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ حائز اهمیت است.

وی گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند در بخش سرمایه‌گذاری‌های مشترک موثر باشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یا FDI است به شرطی که این همکاری ها اصولی باشد البته در بخش سرمایه‌گذاری‌های صنعت و معدن برخوردهای کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد هرچند ممکن است در بخش تجارت موثر باشد.

وی در خاتمه گفت: حضور در بازارهای خارجی و داشتن سهمی از صادرات، دسترسی به فناوری‌های جدید، نوسازی صنایع موجود و طراحی و مهندسی تدوین سیاست‌های مشترک و اتصال به شبکه بین‌المللی می‌تواند محدودیت‌هایی را که در این مدت و در زمان جنگ و تحریم‌ها باعث انزوای ایران شد، را برداشته و تعامل بین‌المللی را گسترش داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز