خبرگزاری کار ایران

مرتضی حسینی در نشست خبری جبهه تدبیر و توسعه:

بوروکراسی گسترده، مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور است

مرتضی حسینی: عدم شفافیت موجب شده است مدت زمان لازم برای راه‌اندازی کسب و کار جدید در ایران به صورت دقیق مشخص نباشد و این زمان از چند روز تا چند سال متغیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مرتضی حسینی کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه در نشست خبری این جبهه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر کشور ما با آن مواجه است وجود بوروکراسی گسترده و دست و پا گیر است.

وی اظهار داشت: عدم شفافیت موجب شده است مدت زمان لازم برای راه‌اندازی کسب و کار جدید در ایران به صورت دقیق مشخص نباشد و این زمان از چند روز تا چند سال متغیر است.

حسینی اظهار داشت: درحال حاضر میزان بیکاری در کشور 7 میلیون نفر است و 43 درصد فارغ‌التحصیلان ما بیکار هستند اما نکته جالب توجه این است که بیش از 80درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند این افراد غیر ماهر حتی وقتی در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار می‌شود بهره‌وری نیروی کار را پایین می‌آورند.

وی ادامه داد: ما نیازمند تحول در سازمان‌های فنی و حرفه‌ای هستیم تا مهارت افراد را بالا ببرند متاسفانه در ایران هنوز فرهنگ کارآفرینی به درستی جا نیفتاده است.

حسینی با اشاره به برنامه‌های 5 ساله توسعه گفت: من با نگاه اقتصادی جمعی از دوستان که می‌گویند  این مدت 5 ساله باید تغییر کند تا حدی موافقم. ما باید به سمت برنامه ریزی های موضوعی وموضعی برویم . اگر امروز بخواهیم به صورت کلی یک برنامه ریزی 5 ساله داشته باشیم به نتیجه نمی رسیم. به این دلیل که ما تجربه برنامه پنجم را نگاه کنیم می بینیم که کمتر از 30 درصد از برنامه پنجم محقق شده و 70 درصد آن به نتیجه نرسید. پس ما باید موضوعی و محوری را مشخص کنیم و برای آن برنامه بریزیم و برنامه ریزی هایمان را به آن سمت ببریم.

حسنی در انتها محور برنامه‌های اقتصادی خود را به شرح زیر عنوان کرد:

طرح اول: منطقه بندی اقتصادی کشور

طرح دوم: حمایت از بنگاه‌های خرد و کوچک

طرح سوم: سرمایه گذاری در مناطق مرزی است

طرح چهارم: استفاده بهینه از مناطق ساحلی

طرح پنجم : عدم وجود مهارت های لازم در آموزشگاه ها

طرح ششم: توسعه کارآفرینی روستایی

طرح هفتم: جلوگیری از خام فروش

طرح هشتم: حمایت از بنگاه‌های دانش بنیان

طرح نهم: خصوصی سازی و اصل 44 قانون اساسی

کد خبر : ۳۴۹۲۱۸