خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

مشکل ایران تنها تحریم‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۲۱۳

بی‌برنامگی هم باعثبرخی از عقب افتادگی‌ها در وضعیت موجود شده / از دیگر مواردی که ما را در شرایط نامناسب اقتصادی قرار داده؛ سوق دادن فعالیت‌های غیررسمی به رسمی در این سال‌ها بوده که صدماتی را متوجه ما کرده است.

غلامحسین شافعی(رئیس اتاق بازرگانی ایران) در نشست کسب و کار خصوصی‌سازی و فضای رقابتی که در حاشیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران برگزار شد، اظهار داشت: اتاق ایران همواره تلاش دارد با شناسایی وضعیت اقتصادی مشکلات ریشه‌ای را پیدا کند البته تنها مشکل ایران تحریم‌ها نیست اما تحریم‌ها باعثناکامی در رسیدن به اهداف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وی افزود: البته بی‌برنامگی هم باعثبرخی از عقب افتادگی‌ها در وضعیت موجود شده است.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان مشاور اقتصادی دولت، مقررات موجود در کشور و عدم موفقیت در خصوصی‌سازی را مورد مطالعه قرار دادند.

وی ضمن اشاره به فاصله بین تصویب قانون و اجرای آن گفت: یکی دیگر از مواردی که ما را در شرایط نامناسب اقتصادی قرار داده سوق دادن فعالیت‌های غیررسمی به رسمی در این سال‌ها بوده که صدماتی را متوجه ما کرده است.

شافعی ادامه داد: بسیاری از این فعالیت‌ها به دلیل اینکه پنهان هستند و مالیاتی پرداخت نمی‌کنند؛ سلامت اقتصادی را مختل کرده است.

وی با بیان اینکه میزان تورم با رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد، ادامه داد: هر چه مقررات تورمی پیچیده‌تر باشد؛ رشد اقتصادی کند‌تر می‌شود.

وی افزود: لازم است اصلاحات مقرراتی انجام گیرد اما متاسفانه در کشور ما نهادی که نظارت بر همه مقررات داشته باشد وجود ندارد و با اینکه قانون فضای کسب وکار به تصویب رسیده اما متولی اجرایی وجود ندارد.

وی با اشاره به شناسایی قوانین مضر گفت: در ماده ۲ بعد از شناسایی این قوانین باید بتوان آن‌ها را در مسیر توسعه استراتژی ملی قرار داد.

وی با تاکید براینکه اصلاح مقررات ضروری است؛ افزود: لزوم نهاد نظارتی برای اصلاح مقررات وجود دارد.

وی گفت: در دبیرخانه ماده ۷۶ و دبیر خانه گفتگو ظرفیت‌هایی وجود دارد اما در عمل آنچه شاهد هستیم این است که قوانین آن‌ها با یکدیگر متناقض است و در موضوع خصوصی‌سازی نیز که در اصل ۴۴ قانون مطرح شده در اجرای آن با مشکل مواجه شدیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در اجرای اصل ۴۴ خصوصی‌ها دولتی و دولتی‌ها خصوصی شده‌اند و چون شان این اصل رعایت نشد و شان اصل ۴۴ به تعیین مالکیت تنزل کرد و هدف اصلی آن محقق نشد و کیفیت در خصوصی‌سازی فدای سرعت در خصوصی سازی شد.

وی گفت: تا زمانی که دولت از بابت خصوصی‌سازی مبلغی را برای خود به‌عنوان تامین بودجه در کشور لحاظ کند خصوصی‌سازی به درستی انجام نخواهد گرفت و اجرای اصل ۴۴ باید جدا ازنگاه درآمدی دولت باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خطاب به نیلی مشاور رئیس‌جمهور گفت: زمینه مناسب برای ایجاد دیدگاه‌های جدید وجود ندارد و تا فضا درست نشود مشکلات حل نخواهد شد.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور درخصوص عدالت مالیاتی گفت: اعتماد عمومی پشتوانه توفیق در فعالیت‌ها است و درصورت تحقق این موضوع می‌توان به پیشرفت در اقتصاد کشور امیدوار بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز