خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد :

رشد 200 درصدی فروش اموال غیر منقول

حدود 88 میلیارد ریال طلا و جواهر قاچاق در 10 ماهه امسال توسط این سازمان تعیین تکلیف شده که این رقم 59 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امین دلیری مدیرعامل سازمان جمع‌آوری وفروش اموال تملیکی صبح امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه فعالیت های این سازمان کاملا تخصصی و حاکمیتی است گفت: در ابتدای فعالیت فروش اموال تملیکی کمیته‌ای با همین عنوان برای جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ایجاد شد که چندان مؤثر نبود و به همین منظور در سال 70 قانون تاسیس سازمان اموال تملیکی تصویب و در سال 72 این سازمان به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

وی افزود: همچنین قانون مبارزه با کالا و ارز در بهمن‌ماه سال 92 تصویب و در سال 93 اجرایی شد.

دلیری تصریح کرد: سازمان اموال تملیکی ، کالاهای قاچاق ومتروکه گمرکی را که اکثرا ناشی از ضبط مواد مخدر است توقیف کرده وبه فروش می‌رساند البته برای آنکه بتوانیم برنامه نظارت و کنترل را به صورت امانی انجام دهیم به ساز و کارهایی نیاز است.

وی افزود: هم اکنون سامانه مانیتورینگ مرکزی را طراحی کردیم و 5 انبار نیز در نظر گرفته‌ایم تا تحت اختیار مراجعین قرار گیرد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های آتی ما ایجاد سامانه‌ای برای کالاهایی است که ترانزیت آنها با پلمپ الکترونیکی است که به زودی آن را اجرایی می‌کنیم.

دلیری ادامه داد: همچنین مزایده الکترونیکی اموال منقول ما از سال 92 آغاز شده و تا امروز هم ادامه دارد که رقابت در تقاضا ایجاد می‌کند و همچنین سامانه فروشگاهی با نام ایران اموال تعریف شده است.

وی گفت: سیستم یکپارچه ای برای تبادل اطلاعات با سازمان ملی استاندارد، سازمان تعزیرات حکومتی و مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تعریف شده که اطلاعات به صورت شفاف‌تر وبه روزتری تعیین تکلیف شوند.

دلیری خاطر نشان کرد: در کنار آن تفاهم‌نامه‌ ای با ستاد اجرایی فرماندهی امام برای رفع مشکلات در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به فروش و ارزیابی اموال منقول و غیرمنقول طی سال 93  و 94 گفت: میزان فروش اموال منقول در سال 94 رقمی به ارزش 2337 میلیارد ریال و اموال غیرمنقول 1294 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال 93 در بخش فروش اموال منقول 63 درصد رشد و در بخش فروش اموال غیر منقول 200 درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد ریال سهام دولتی توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده که از این میزان، 15363 میلیارد ریال در بورس، 370 میلیارد ریال در فرابورس و 1768 میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است.

همچنین از 17 هزار و 500 میلیارد ریال سهام دولتی واگذار شده در این مدت، 15790 میلیارد ریال به‌صورت بلوکی، 171 میلیارد ریال به‌صورت تدریجی و 1539 میلیارد ریال به‌صورت ترجیحی واگذار شده است.

افزون بر این، از این میزان واگذاری در سال جاری، 2120 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک ماده 2 قانون اصل 44 و 15380 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی کالاهای قاچاق و متروکه گمرکی گفت: ارزش کالاهای ضبطی در سال 93 حدود 697 میلیارد ریال بوده که که در سال 94 با رشد منفی مواجه شده است.

وی گفت: همچنین در خصوص انبار تفاهمی با گمرک امضا شده تا در آینده‌ای نزدیک انبارهایی در اختیار ما قرار گیرد.

وی گفت: بیشترین کالاهای غیرمنقول زیرمجموعه گروه آریا است که میزان آن به 6 هزار میلیارد ریال می‌رسد که تقریبا اموال ملکی‌شان 60 درصد تعیین تکلیف شده وتنها کارخانه فولاد ایران در جنوب تعیین تکلیف نشده و بیش از 80 درصد آن باقی‌مانده است.

دلیری در خصوص تعیین تکلیف خودروها گفت: خودروهایی که در اختیار ما قرار گرفته از دو سال پیش مصوبه شده تا آنها مرجوع شوند البته رایزنی‌هایی با دولت در ارتباط با حجم موتور و قیمت وارزش آنها نیزصورت گرفته است.

وی درباره وضعیت تعیین تکلیف طلا و جواهرات و همچنین ارز تحت تصرف سازمان اموار تملیکی افزود: حدود 88 میلیارد ریال طلا و جواهر قاچاق در 10 ماهه امسال توسط این سازمان تعیین تکلیف شده که این رقم 59 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

دلیری تصریح کر د: البته هنوز بخشی از طلا و جواهر تحت تصرف به فروش نرسیده که قرار است از طریق بورس کالا آن را تعیین تکلیف کنیم.

 

کد خبر : ۳۴۱۸۹۷