خبرگزاری کار ایران

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به ایلنا:

احتمال قرارداد با ایرباس برای خرید هواپیما در اجلاس هوانوردی فردا

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از امضای تفاهم‌نامه با کشورهای اروپایی برای افزایش تعداد پرواز در سال 2016 خبر داد و گفت: احتمال عقد قرارداد برای خرید تعدادی هواپیما از ایرباس در اجلاس هوانوردی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خداکرمی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برگزاری اجلاس هوانوردی 2016 در تهران از فردا به مدت دو روز اظهار کرد: برگزاری این اجلاس با دو رویداد مهم لغو تحریم‌ها و آزادسازی نرخ بلیت‌ هواپیما همزمان شد.

وی با تاکید براینکه چشم‌انداز صنعت هوانوردی کشورمان روشن و بسیار وسیع است گفت: در شرایط تحریم ایرلاین‌ها به سختی هواپیما وارد ناوگان خود می‌کردند و برای تعمیرات هواپیماهای زمین‌گیر هم نیاز به قطعات داشتیم که تامین آن بسیار سخت بود اما با لغو تحریم‌ها این سختی‌ها از میان برداشته می‌شود.

وی با تاکید براینکه ایرلاین‌ها یکی از 5 رکن اصلی صنعت هوانوردی هستند گفت: اگر آزادسازی نرخ بلیت‌هواپیما انجام نمی‌شد حتی در شرایط لغو تحریم‌ هم ایرلاین‌ها انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان خود نداشتند اما امروز با اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت‌هواپیما شاهد نرخ‌های متنوع در طول ایام هفته هستیم.

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بنابراین اجرایی شدن این قانون تاثیر قابل توجهی بر درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی دارد و  ایرلاین‌ها می‌توانند نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در اجلاس هوانوردی فردا هم سرمایه‌گذاران و فاینانسرهای جهانی برای تامین مالی خرید هواپیما و نوسازی ناوگان حضور دارند.

خداکرمی همچنین ادامه داد: فرودگاه‌ها هم از دیگر ارکان اصلی صنعت هوانوردی هستند که در شرایط لغو تحریم‌ها نیاز به توسعه دارند در حال حاضر ظرفیت فرودگاه حضرت امام اشباع شده و ساخت ترمینال دوم و زیارتی این فرودگاه ضروری است.

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ظرفیت جابجایی فرودگاه حضرت امام از 6 میلیون نفر در سال باید رشد کند ادامه داد: البته در شرایط تحریم با افزایش ده درصدی جابجایی مسافر و پروازهای بین‌المللی مواجه شدیم که به طور قطع در سال 2016 با رونق اقتصادی و افزایش رفت‌و آمدها پروازهای بین‌المللی رشد قابل توجهی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به تنگناهای مالی و قدرت خرید ایرلاین‌ها، مناسب‌ترین روش نوسازی ناوگان هواپیماهای اجاره به شرط تملیک است گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سال 2016 با رشد پروازهای بین‌المللی مواجه شویم یادداشت تفاهم‌نامه باچند کشور اروپایی از جمله پرتغال، آلمان،اتریش، فرانسه و تعداد دیگری از کشورها برای افزایش تعداد پرواز امضا شده است و با کشورهای آسیایی چین و ژاپن هم برای افزایش تعداد پرواز در حال مذاکره هستیم.

خداکرمی تاکید کرد: ایرلاین‌های داخلی هم از افزایش تعداد پروازها منتفع می‌شوند. از سوی دیگر تعداد پروازهای مستقیم به ایران افزایش می‌یاد و وابستگی به فرودگاه و کشور ثالث کمتر می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه با توجه به حضور ایرباس در اجلاس فردا آیا قرارداد خرید تعدادی هواپیما از 114 فروند هواپیمایی که با این شرکت به تفاهم رسیده‌ایم وجود دارد گفت: این مسائل در سطح بالاتری در حال پیگیری است اما احتمال امضا شدن قرارداد تعدادی از این هواپیماها در این اجلاس یا در کشور فرانسه وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به حضور بانکهای خارجی در اجلاس فردا گفت: بانک‌های خارجی از جمله بانک‌های آلمانی وبانک‌های داخلی برای تامین مالی خرید هواپیما حضور دارند.

کد خبر : ۳۴۰۵۸۷