خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:

بی‌اخلاقی در سطوح مدیریتی اصلیترین مشکل کشور است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهمترین چالش ما در عدم تحقق برنامه‌های اقتصادی چالش مدیریت است. در سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه قرار بود 2.5 درصد از رشد اقتصادی ناشی از رشد بهره‌وری باشد که این امر محقق نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف در پنجمین کنفرانس ملی مدیریت اجرایی که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد٬ با گرامیداشت سالروز آزاد سازی سوسنگرد٬ اظهار داشت: ما نیازمند یک الگوی دینی ایرانی و اسلامی برای مدیریت در ایران هستیم؛ البته قطعا باید از دانش مدیریت در جهان استفاده شود؛ اما این دانش باید بومی‌سازی شود.

وی افزود: عملکرد مدیران ما الگویی در سازمان‌‌ها و نهادهای کشور است. باید ویژگی‌های مدیران کارآمد را تبیین کرد. به اعتقاد بنده تنها مزیت ما در کشور نیروی انسانی است نه منابع طبیعی. این مزیت ارزشمند را باید مدیریت کرد. یکی از گرفتاری‌های اقتصادی ما بی‌ثباتی در مدیریت است. وقتی یک دولت عوض می‌شود٬ مدیران سازمان‌ها از صدر تا ذیل تغییر می‌کنند.

عارف تاکید کرد: مسئله مهم دیگر جوانگرایی در سطوح مختلف است، کشور ما هنوز آمادگی واگذاری مدیریت به نسل سوم را ندارد. در حالی که باید مسئولیت را با اراده خودمان به نسل جوان واگذار کنیم. واگذاری مسئولیت به جوانان برای توسعه کشور یک انتخاب نیست٬ بلکه یک الزام است.

معاون اول دولت خاتمی تاکید کرد: مهم‌ترین چالش کشور ما ناکارآمدی‌ها و فساد‌هاست که ریشه در بی‌اخلاقی در کشور دارد. من اصلیترین مشکل کشور را بی‌اخلاقی در سطوح مدیریتی می‌دانم. اخلاق حرفه‌ای باعث توسعه کشور می‌شود. اخلاق حرفه‌ای در کشور به سودآوری و بهره‌وری منجر می‌شود. در این خصوص من سه پیشنهاد به جامعه دانشگاهی دارم تا در این موضوعات پژوهش شود. یکی توجه به اخلاق در تمامی حوزه‌های اقتصادی، دوم توجه به اخلاق در تحقق اهداف کلان ملی، سوم تدوین ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی کشور بیش از هر چیز بی‌اخلاقی است که دامن بسیاری از حوزه‌ها را فراگرفته است، گفت: اعتقاد ما این است که باید سیاست مبتنی بر اخلاق را دنبال کنیم چون خیلی از مشکلات ما ما در عالم سیاست و دعواهایی که دربین جریان‌های سیاسی می‌بینید که نتیجه باخت - باخت هم دارد به دلیل کنار گذاشتن اخلاق است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در این سخنرانی خود که با عنوان اخلاق‌گرایی در مدیریت ارائه شد در مورد مدیریت جوانان تصریح کرد: آیا جوانانی که در دهه ۶۰ به آن‌ها اعتماد شد و جنگ و کشور را اداره کردند. در دهه ۹۰ نمی‌توانند کشور را اداره کنند؟ مطمئنا می‌توانند.

وی تأکید کرد: قبل از آنکه خیلی دیر شود باید مسئولیت را با حضور خودمان به نسل‌های بعدی واگذار کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم زمانی می‌آید که توانایی این کار را نداریم.

عارف همچنین دربخش دیگری از سخنان خود به بحث چالش عدم ثبات در مدیریت و شرایط احراز پست مدیریت اشاره کرد و افزود: یک گرفتاری این است که با یک تغییر در یک دستگاه همه چیز بهم می‌خورد و از صدر تا ذیل همه چیز دچار تغیر می‌شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: وقتی دولت تغییر می‌کند بعضی تغییرات نیز طبیعی است اما نه اینکه همه چیز از صدر تا ذیل عوض شود.

کد خبر : ۳۲۲۷۱۴