خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در گفت وگو با ایلنا:

33 درصد از رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری تامین می‌شود/کاهش قیمت نفت سکوی ارتقای بهره وری

طباطبایی گفت: رشد پایین بهره وری در برخی بخش های اقتصادی به تحریم و فشارهای از بیرون مرتبط است و ممکن است سازمان مربوطه خود مقصر نباشد.

رویا طباطبایی رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص نرخ رشد بهره وری در سال های اخیر گفت: رشد بهره وری در برنامه های توسعه ای بعد از انقلاب حدود 1.1 درصد از رشد کل اقتصادی با رقم حدود 4 تا 4.5 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سهم بهره وری حدود 22 درصد از رقم رشد اقتصادی 4 تا 4.5 درصد بوده،  افزود: در برنامه های توسعه هدف 33 درصدی  رشد اقتصادی باید از طریق بهره وری تامین می شد.

 طباطبایی با ابراز امیدواری از اینکه در نقطه تاریخی کاهش قیمت نفت هستیم که می تواند سکوی افزایش میزان بهره وری باشد، تصریح کرد: در حال حاضر مجبوریم بر کار و فعالیت خودمان و نه بر یک ثروت طبیعی تکیه کنیم و به این ترتیب باید بتوانیم بهره وری را نیز رشد دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت، پولهای زیادی که منجر به اتکا به درآمدهای ناشی از منابع طبیعی و عدم بهره وری می شد، وجود ندارد لذا گام های موثرتری را در راستای ارتقای بهره وری بر خواهیم داشت.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران خاطرنشان کرد: باید برای رشد بهره وری در کشور فرهنگسازی شود تا مردم به این امر بیندیشند و بدان عمل کنند و ضمن اینکه رسانه ها نیز تاثیر بسزایی در شناساندن مزایای این مقوله به مردم خواهند داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا با ساختار بوروکراتیک در اقتصاد دولتی ارتقای بهره وری میسر خواهد بود، اظهار داشت: با کارهایی که در ساختارهای دولتی شده نمی توان همه سازمان ها و ارگان های دولتی را با یک چشم دید ممکن است یک بخشی از دولت به اندازه کشورهای پیشرفته در زمینه رشد بهره وری کار کرده و بخشی از اقتصاد بهره وری بالاتر داشته باشد و بخشی دیگر در جایگاه پایین تری باشد.

طباطبایی در ادامه توضیح داد: رشد پایین بهره وری در برخی بخش های اقتصادی به تحریم و فشارهای از بیرون مرتبط است و ممکن است سازمان مربوطه خود مقصر نباشد.

وی یادآور شد که در آینده نزدیک هر سازمان و دستگاه بطور مستقل از نظر بهره وری مورد سنجش قرار گیرد تا بتوان اظهار نظر دقیقتری ارائه داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مورد بخش صنعت باید گفت که همه درون بخش صنعت به‌طور یکسان بهره وری نداشته اند بلکه بخشهایی به دلیل مشکلات داخلی و یا تحریم دچار مشکل شده اند.

وی با بیان اینکه بخش های مختلف صنعتی باید آینده نگری داشته باشند، ادامه داد: اگر یک صنعت بدون آینده نگری وارد فعالیتی شده که احتمال از بین رفتن آن صنعت بطور کامل وجود داشته باشد ، مسلما خیلی زود به تعطیلی کشانده می شود.

طباطبایی با بیان اینکه محاسبات فعالیت های صنعتی باید بطور دقیق مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید تقاضای بازار در زمینه صنعت به گونه ای ارزیابی شود که اگر در بخشی مازاد عرضه داریم، بدانیم که مسلما وقتی یک بنگاه دیگر که وارد فعالیت شود به زودی منجر به تعطیلی واحد قبلی می شود.

کد خبر : ۳۰۰۶۰۰