خبرگزاری کار ایران

وزیر توسعه تجارت برزیل در گفتگو با ایلنا:

ایران، مرکز صادراتی ما به سایر کشورهای خاورمیانه است / کشت فرا مرزی در برزیل را بررسی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۳۰۵

در نگاه کلان صادراتی ما ایران به عنوان یک هاب در خاورمیانه در نظر گرفته شده است.

رابطه تجاری ایران و برزیل سابقه 110 ساله دارد و اگر بعد مسافت طولانی بین دو کشور نبود شاید این سابقه بیش از این بود. فرهنگ قدیمی و خونگرم بودن مردمان دو کشور عاملی شده است که همواره روابط دو کشور از گرمی خاصی برخوردار باشد. میانجیگری برزیل در سال 2010 در سر پرونده هسته‌ای ایران و نقش این کشور در بحران هسته‌ای چنان بود که علی ولایتی در مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 92 اعلام کرد که اگر برخی کج‌سلیقگی‌ها نبود همان زمان پرونده هسته‌ای ایران حل شده بود. اکنون پس از امضای برجام و توافق هسته‌ای‌ هیات‌های تجاری مختلفی برای گسترش روابط اقتصادی خود به ایران سفر می‌کنند و هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به طوری که در طول یک ماه دو وزیر برزیلی به ایران سفر کردند. آرماندو مونتیرو وزیر توسعه تجارت برزیل که در راس هیات تجاری و به همراه روسای 28 شرکت بزرگ بخش‌خصوصی به ایران سفر کرده‌است در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا به برخی از اهداف سفر خود اشاره کرد.

مونتیرو با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک در ایران منطقه خاورمیانه گفت: یکی از اهداف ما این است که ایران نقش پل ارتباطی ما با سایر کشورهای خاورمیانه از جمله عراق و افغانستان را بازی کند.

وی افزود: با توجه به موقعیت خاص ایران در خاورمیانه و دسترسی آسان این کشور با سایر کشورهای منطقه ایران می‌تواند نقش به سزایی در صادرات محصولات کشورمان به سایر کشورها داشته باشد.

وزیر توسعه تجارت برزیل تصریح کرد: در نگاه کلان صادراتی ما،  ایران به عنوان یک هاب در خاورمیانه در نظر گرفته شده است که با توجه به امکانات ریلی و جاده‌ای مناسب ایران و فعالیت تاجران ایرانی خصوصا در دو کشور افغانستان و عراق که در حال بازسازی هستند، می‌توانیم به واسطه ایران محصولات خود را به کشورهای منطقه و حتی اوراسیا صادر کنیم.

آرماندو مونتیرو تصریح کرد: نگاه ما به ایران فراتر از مسائل تجاری است و بر همین اساس این کشور جزو چند اولویت سیاست خارجی ما است. ما امیدواریم با اراده سیاسی که بین مقامات دو کشور وجود دارد ایران و برزیل به شرکای مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.

وزیر توسعه و تجارت برزیل تصریح کرد: در حال حاضر صادرات عمده ما به ایران شکر، سویا و گوشت است که به هر میزان ایران بخواهد می‌توانیم حجم آن را افزایش دهیم.

وی در خصوص کشت فرامرزی در برزیل گفت: در این سفر این پیشنهاد از سوی مقامات ایرانی و آقای نعمت‌زاده به ما داده شد و ما به محض برگشت کارهای مطالعاتی و امکان سنجی آن را انجام خواهیم داد.

مونتیرو نقش بخش‌خصوصی دو کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: ما با امضای توافق‌نامه‌ها و تسهیل امور واردات و صادرات زمینه را برای گسترش همکاری‌ها مهیا می‌کنیم. اما این بخش‌خصوصی دو کشور هستند که باید قدم اصلی را بردارند و سطح روابط و تراز تجاری را به همان میزان که آقای خزاعی گفتند، یعنی به 5 میلیارد دلار در سال برسانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز