خبرگزاری کار ایران

دیدار رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با مقامات صندوق بین المللی پول

کد خبر : ۳۱۴۴۴۱

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به همراه تیمی از مشاوران موسسه با مارتین سرولا،‌رییس میز ایران در دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول،‌الیور بسدونت و البرت بلوتوکل اقتصاددانان صندوق، دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا رضوی با اشاره به تحریم جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته افزود: به دلیل تحریم، 70 درصد تجارت کشورمان با کشورهای آسیایی و همسایگان شرقی بوده است.

در ادامه این دیدار محمدرضا رفعتی مشاور ارشد رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ضمن معرفی موسسه اظهار کرد: سیاست های صنعتی ایران بر صنایع صادرات محور تمرکز دارد و بخش زیادی از این سیاست ها به صادرات اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه سالیانه یک میلیون نفر وارد بازار کارمی شوند گفت: ایجاد شرایط مناسب برای بکارگیری این تعداد نیروی کار مشکل است . بنابراین، در کشور در زمینه اشتغال مشکلاتی وجود دارد.

مشاور ارشد رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه بهره وری کل عوامل تولید در ایران پایین است افزود: صنعت تنها بخش برای ایجاد اشتغال نیست، در بخش توریسم و خدمات بهداشتی نیز توانایی در کشور وجود دارد که می توان در این زمینه خدماتی ارایه کرد.  در حال حاضر سالانه افراد زیادی از خارج به ایران می آیند تا از خدمات درمانی استفاده کنند.

وی ادامه داد: به عقیده بنده روند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی خیلی سخت نیست و کشورمان برای ورود به این سازمان فاصله زیادی ندارد چراکه تمام موانع غیرتعرفه‌ای حذف شده است. هرچند به دلیل تحریم ها خیلی موفق عمل نکردیم اما این کار صورت گرفته و گزارش  به این سازمان ارایه شده است و این سازمان در حال بررسی روند الحاق ایران است.

یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی صندوق بین المللی پول افزود: ما گروهی تحقیقاتی هستیم که از کشورهای مختلف دنیا برای صندوق بین الملی پول در خصوص سیاست، اقتصاد، سیاست های اقتصادی و صنعتی و چالش های پیشرو در کشورها گزارش تهیه می کنیم و مشاوره می دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما در حال انجام تحقیقاتی در زمینه اینکه برای اقتصاد و تجارت ایران بعد از تحریم ها چه اتفاقی خواهد افتاد هستیم. همچنین تحقیقاتی در زمینه صادرات غیرنفتی، سیاست های صنعتی و کاهش مصرف انرژی انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور ایران بسیار بالاست ادامه داد: با توجه به افزایش صادرات غیرنفتی هنوز نرخ بیکاری در ایران بالاست.

وی با اشاره به تجربه موفق برزیل در زمینه اقتصادی و تجاری افزود: بخش مهمی از صادرات این کشور در زمینه کالاهای با ارزش افزوده بالا تمرکز دارد که این امر سبب موفقیت این کشور شده است.

وی دلیل موفقیت شرکت های برزیلی در عرصه بین المللی را  افزایش توان رقابتی،‌استفاده از فناوری های به روز دنیا و استفاده از سیاست های فعال اقتصادی عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز