خبرگزاری کار ایران

برای کاهش هزینه انجام می شود؛

استفاده برخی مالکان اتوبوس‌ها از قطعات یدکی غیراصلی

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۱۶۳

یک مالک اتوبوس گفت: برخی مالکان اتوبوس‌ها از قطعات یدکی غیراصلی برای کاهش اندک هزینه‌ها استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی دلاکه، یکی از رانندگان با سابقه اتوبوس‌های بین شهری است؛ مردی اهل بیرجند که به گفته خودش قریب به 30 سال است با جاده، اتوبوس و مسافرانش سر و کار دارد. می‌گوید در همه این سال‌ها با برندهای مختلف اتوبوس کار کرده اما اسکانیا خودرو متفاوتی است. او اولین کسی است که اسکانیا را به شرق کشور برده و این موضوع را برای خود یک موفقیت و پیشینه مهم می‌داند.

دلاکه هم‌اکنون به طور مشارکتی صاحب دو شرکت مسافربری است و تأکید دارد که بیش از 90 درصد اتوبوس‌های فعال در این دو شرکت اسکانیا هستند. متن کامل گفت‌وگو با این راننده و مالک بیرجندی اسکانیا را در ذیل بخوانید.

 

چه شد که سراغ اتوبوس‌های اسکانیا آمدید؟

من از سال 1364 در بخش حمل و نقل عمومی کشور فعال هستم و با برندهای مختلف اتوبوس کار کرده‌ام. در همین مدت سی ساله همواره سعی داشته‌ام از مدل‌های به‌روز اتوبوس‌ها استفاده کنم و خاطرم هست با اتوبوس‌های ایران ناسیونال، شهاب و حتی ولوو کار کردم. سال 1383 به تهران آمده بودم تا اتوبوس «بی12» ولوو بخرم اما همان زمان به من گفتند اسکانیا یک اتوبوس جدید روانه بازار کرده و تصمیم گرفتم این اتوبوس را ببینم تا بتوانم انتخاب بهتر و مطمئن‌تری داشته باشم. بلافاصله به سمنان رفتم و در شرکت عقاب افشان اتوبوس اسکانیا را دیدم و به این نتیجه رسیدم که آن را خریداری کنم.

 

چقدر از این انتخاب‌تان راضی بودید؟

خیلی جالب است بدانید این اتوبوسی که من خریدم، اولین اتوبوس اسکانیایی بود که در کل شرق کشور خریداری شده بود و در واقع من اسکانیا را وارد استان خراسان کردم. خیلی‌ها از دیدن این اتوبوس متعجب بودند و باور نمی‌کردند چنین اتوبوس شیک و باکلاسی در ایران وجود داشته باشد. اگر اشتباه نکنم، چند ماه بعد از این که من این اتوبوس را خریدم، یک نفر هم در سیستان و بلوچستان یک اسکانیای دیگر خرید.

 

چقدر از اسکانیا در آن منطقه از کشور استقبال شد؟

با توجه به تعداد زیاد دانشجویان در بیرجند، اسکانیا به دلیل زیبایی و راحتی اتوبوس‌هایش، خیلی زود جایگاهش را پیدا کرد. بعضی مالکان همان موقع سراغ دو برند دیگر رفتند، اما باور کنید توان رقابت با اسکانیای من را نداشتند. فکر می‌کنم تا دو سال بعد از اینکه من اولین اسکانیا را به بیرجند بردم، کسی اسکانیا نخرید اما در سال 85 من و چند نفر از شرکایم پنج دستگاه دیگر از این اتوبوس‌ها را خریدیم و در خط 1300 کیلومتری بیرجند - تهران به کار گرفتیم.

 

چه شد که مالکان اتوبوس‌های دیگر تصمیم به خرید اتوبوس‌های اسکانیا گرفتند؟

بقیه هم وقتی دیدند توان رقابت با اسکانیا را ندارند، اتوبوس‌هایشان را فروختند و اسکانیا خریدند و اتفاقاً خیلی هم راضی بودند.

 

بعد از گذشت این همه سال، رابطه‌تان با اسکانیا چگونه است؟

ما همیشه از به‌روزترین محصولات اسکانیا استفاده می‌کنیم و همین امر یکی از رازهای موفقیت ماست. بنده و همکارانم الان در بیرجند دو شرکت مسافربری به نام‌های «عدل و شماره 8 لوان نور» داریم و تقریباً بالای 90 درصد اتوبوس‌هایمان اسکانیاست و خیلی هم از این موضوع خوشحالیم. شاید باور نکنید اما هیچ‌یک از مالکان اتوبوس‌های ما برندی غیر از اسکانیا را نمی‌پسندند. البته این امر نشان‌دهنده اختلاف کیفی زیاد بین اسکانیا با دیگر برندهای مطرح نیست، اما اسکانیا چند مزیت مهم نسبت به آنها دارد؛ اسکانیا به شدت مسافرپسند است و در عین حال از لحاظ صرفه اقتصادی بسیار بهتر است و مهمتر از همه موارد، خدمات پس از فروش بی‌رقیب و بی‌نظیری دارد.

 

الان در مجموع چند اتوبوس دارید؟

الان به صورت شراکتی 8 اتوبوس داریم که همه اسکانیا هستند. البته ما هر سال اتوبوس‌های‌مان را به‌روز می‌کنیم. فکر می‌کنم از آغاز تاکنون نزدیک به 50 دستگاه اسکانیا داشته‌ام.

 

از کیفیت فنی اتوبوس‌های اسکانیا بگویید.

من شخصاً از ابتدای کارم در حوزه حمل و نقل بوده‌ام و تقریباً راه آن را پله پله طی کرده‌ام. پیشکسوتان ما می‌گفتند فقط «بنز» آلمان، و کسی با توجه به حضور این برند، در مورد سایر برندها حرف نمی‌زد اما خدا را شکر اسکانیا در دنیا و به ویژه ایران خیلی زود سر زبان‌ها افتاد و ارزش برند خود را ارتقا داد. این اتوبوس در کنار کیفیت بالا، طراحی ساده‌ای دارد که هیچ‌کس با آن مشکلی پیدا نمی‌کند.

 

نکته مهم کار شما نگهداری درست از اتوبوس‌هایتان است. به عنوان یک مالک چقدر نگهداری درست از اتوبوس را در دستور کارتان دارید؟

متأسفانه ما ایرانی‌ها یک مشکل بزرگ داریم و هیچ‌وقت نمی‌خواهیم مسؤولیت‌پذیر باشیم. در گذشته، افراد کمتری در شغل ما سرمایه‌گذاری می‌کردند و معمولاً راننده‌ها خود مالکان اتوبوس‌ها بودند. این امر موجب نگهداری بهتر از اتوبوس‌ها می‌شد، اما الان بسیاری از افراد راحت‌طلب هستند و برخی راننده‌ها فقط به جیب‌شان نگاه می‌کنند. در گذشته، راننده‌ها پله پله راننده می‌شدند و همه چیز یک ساز و کاری داشت، اما الان دقت چندانی در این عرصه وجود ندارد و بدتر این که راننده‌ها به مسائل فنی کم‌توجهند.

 

رابطه شما با نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش عقاب افشان چگونه است؟

ما رابطه بسیار خوبی داریم و من خودروهایم را به غیر از مراکز خدمات پس از فروش این شرکت به تعمیرگاه دیگری نمی‌برم. به نظرم نمایندگی‌ها شبیه دکترها هستند که باید برای اطمینان از سلامت کامل، دائماً به آن‌ها مراجعه شود. من فکر می‌کنم شرایط درست نگهداری اتوبوس از هر چیز دیگر مهمتر است.

 

چقدر از خدمات پس از فروش عقاب افشان راضی هستید؟

من با ماشین‌آلات سنگین زیادی سروکار داشته و دارم اما فکر می‌کنم خدمات شرکت عقاب افشان از هر نظر برتر است. فکر می‌کنم همه کسانی که اسکانیا دارند، صحت این مطلب را تأیید می‌کنند. واقعاً همه چیز در این بخش بی‌نقص است. شما در هر نقطه‌ای از ایران باشید، مدیران و مسؤولان خدمات پس از فروش عقاب افشان پاسخ‌گوی‌تان هستند که پدیده بی‌سابقه‌ای است.

 

مشکلی برای تأمین قطعات اصلی ندارید؟

به هیچ وجه. چون قطعات اصلی همیشه در دسترس هستند، اصلاً دلیلی ندارد از جنس غیراصلی استفاده کنم. متأسفانه گاهی دیده می‌شود برخی مالکان برای کاهش اندک هزینه از قطعات یدکی غیراصلی استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است. به نظرم بهره‌گیری از قطعات اصلی باید به یک فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود.

 

پیشنهادی برای بهتر شدن کیفیت اتوبوس‌های اسکانیا دارید؟

من تقریباً شناخت کافی از بخش‌های فنی و مهندسی شرکت عقاب افشان دارم. اتوبوس‌های اسکانیا در این زمینه مشکل خاصی ندارند، ولی امیدوارم شرایط اقتصادی و صنعتی میهن عزیزمان بیش از پیش ارتقا یابد تا افرادی که در این صنعت فعال هستند، وقت و هزینه کمتری را در زمینه خدمات پس از فروش محصولات خود متحمل شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز